روایت حسن روحانی از جلوگیری حمله آمریکا به ایران

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۱۵۹۲۳ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
روحانی با بیان اینکه امروز خارج کردن پرونده از شورای امنیت بسیار سخت‌تر از آن روزی است که می‌خواستیم پرونده به این شورا نرود، گفت: الان باید با هر ٥ عضو شورا هماهنگی شود. در حالی که آن زمان اگر تنها یک عضو دائم مخالفت می‌کرد، می‌توانست با حق وتو مانع ورود پرونده ایران به شورای امنیت شود.
روایت حسن روحانی از جلوگیری حمله آمریکا به ایران

دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی با بیان روایتی از تلاش خود برای جلوگیری از حمله آمریکا به ایران در سال 76 گفت: باید کارهای غیرمنطقی و بی حساب و کتاب را کنار گذاشت. ما می توانیم با تمامی کشورهای دنیا مذاکره کنیم.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار جمعی از دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان استان مازندران گفت: دنیای دیپلماسی، دنیای اعلام مواضع نیست و باید با جهان تعامل سازنده برقرار کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس و یک مسئول که قبل و بعد از انقلاب در عرصه بودم، هیچگاه شرایط کشور را تا این اندازه حساس ندیده ام، گفت: کشور با این همه سرمایه با ملتی که طبق قرآن مورد عنایت خداوند است، نباید دچار چنین وضعی باشد.

وی با ذکر خاطره ای از عملیات بدر در دوران دفاع مقدس از تلاش جوانان مخلص برای نجات مملکت یاد کرد و افزود: ما در دفاع ٨ ساله، کشور را از توطئه جهانی نجات دادیم.

روحانی در ادامه افزود: در سال ٧٦ با بهانه انفجار خُبَر کشور تا مرز حمله دشمن (امریکا) پیش رفت و من به دستور سران نظام به عربستان سفر کردم. از ابتدای شب تا صبح مذاکره من در این کشور ادامه پیدا کرد. نتیجه مذاکره این شد که ساعت ٥ صبح نایف نماینده عربستان اعلام کرد، هر متنی از طرف نماینده ایران تنظیم شود، من آن را امضا می کنم و همان هم شد. در این جلسه که در ابتدا مذاکرات سختی بود و کمتر امید به توافق بود، با استدلال و منطق و فن مذاکره راه برای توافق باز شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: اگر می خواهیم از این وضع نجات پیدا کنیم باید عاقلانه عمل کنیم. مردم مازندران عشق و علاقه خاصی نسبت به اهل بیت و خاندان رسالت دارند. در اولین سال های سخنرانی من در دهه 1340 چندین نوبت به شهرهای این استان سفر کردم و عشق مردم را به خاندان رسالت شاهد بودم.

وی با بیان اینکه کشورهای جهان همیشه در پی دشمنی با ایران نیستند، گفت: آنها دوست و دشمن دائمی برای خود تعریف نکرده اند، دوستِ منافع خودشان هستند و هرچند حُسن نیت آنها مورد تردید است، اما آنها هم می دانند ادامه اختلاف به نفع آنها نیست. ایران هم کشور قدرتمند و بزرگی است و اگر ما کارهای بی حساب و کتاب و غیرمنطقی را کنار بگذاریم، می توانیم با تمام کشورها مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دنیای سیاست دنیای اعلام مواضع نیست، بلکه بده - بستان سیاسی است، افزود: در جلسه سران وقتی پیشنهاد دعوت ٣ وزیر اروپایی به تهران داده شد، یکی از آقایان با تعجب اعلام کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در ادامه وقتی قرار شد این ٣ وزیر به تهران بیایند در جلسه کسی باور نمی کرد اروپا تعهد دهد که پرونده ایران به شورای امنیت نرود، ولی در اجلاس تهران در پایان مذاکره وزیران خارجه فرانسه و انگلیس قول دادند که در برابر آمریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای حکام بایستند و از حق وتو استفاده کنند.

روحانی با بیان اینکه امروز خارج کردن پرونده از شورای امنیت بسیار سخت تر از آن روزی است که می خواستیم پرونده به این شورا نرود، گفت: الان باید با هر ٥ عضو شورا هماهنگی شود. در حالی که آن زمان اگر تنها یک عضو دائم مخالفت می کرد، می توانست با حق وتو مانع ورود پرونده ایران به شورای امنیت شود.

وی در پایان گفت: کشور ما نیاز به اجماع و استفاده از تمام متخصصین دارد. باید سعه صدر داشته باشیم و هدایت جامعه بدون سعه صدر ممکن نیست. در این برهه برای حضور احساس وظیفه کردم، ما در شرایطی هستیم که اگر بی توجهی کنیم، باید پاسخگوی خون شهدا و ایثارگران باشیم.

کلید واژه ها: مذاکره پرونده امنیت


نظر شما :