گزارش الجزیره از اندیشه‌های موجود در همسایه غربی ایران

عراقی‌ها درباره انتخاب روحانی چه می‌گویند؟

۰۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۷۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس جمهوری جدید ایران نمی‌تواند به طور ناگهانی اداره کشور را تغییر دهد چرا که تنها تصمیم‌گیر در سیاست خارجی کشورش نیست.
عراقی‌ها درباره انتخاب روحانی چه می‌گویند؟

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از سیاستمداران عراقی بر این باورند که با انتخاب حسن روحانی، به سمت ریاست جمهوری ایران تغییر اساسی و جوهری ای در سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران های مختلف منطقه ای به وجود نخواهد آمد.به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، مطشر السامرائی، عضو فهرست العراقیه در این باره می گوید: «رئیس جمهوری جدید ایران نمی تواند به طور ناگهانی اداره کشور را تغییر دهد چرا که تنها تصمیم گیر در سیاست خارجی کشورش نیست. در این زمینه رهبر جمهوری اسلامی ایران حرف آخر را می زند.»

سامرائی از جمله چهره های ضد ایرانی عراق است که همانند بسیاری از اعضای فهرست العراقیه رویکرد مثبتی به ایران ندارد. برای همین اظهارات او بیش از آن که واقع بینانه باشند، رنگ و بوی طایفه ای و ایران ستیزی می دهند. دقیقا با همین رویکرد است که در ادامه صحبت هایش بدون ارائه دلیل روشنی می گوید: «روحانی بر اساس سیاست هایی که از قبل کشیده شده است، حرکت می کند و آنها را اجرا خواهد کرد. نمی تواند کاری برای مردمی که او را انتخاب کرده اند، انجام دهد به دلیل این که خطوط سیاست خارجی ایران از قبل کشیده شده است، برای همین اقبال مردمی از او به مرور کم خواهد شد.»

وی در ادامه اظهاراتش بدون اشاره به دخالت های ایذایی عربستان، قطر و ترکیه در امور داخلی عراق که باعث ناامنی این کشور با اکثریت شیعی شده و شیعه کشی در آن را همچنان ادامه دار کرده است، می گوید: «اوضاع امنیتی در عراق به دلیل حمایت ایران از گروه های شبه نظامی بهبود نخواهد یافت. ایران همچنان سیاست های خود را در منطقه دنبال خواهد کرد و دلیل این مدعا نیز اظهارات حسن روحانی در کنفرانس مطبوعاتی اش بود که بر ادامه حمایت از حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد.»

ایران سیاست روشنی در برابر قضایای مختلف منطقه ای و بحران های جاری در خاورمیانه دارد. برای همین حسن روحانی نیز دقیقا بر اساس همین سیاست عمل خواهد کرد.

این در حالی است که جریان های تندروی سنی، حزب بعث که از قضا بسیاری از اعضای فهرست العراقیه به آن بسیار گرایش دارند و جریان سلفی که القاعده عراق آن را نمایندگی می کند در پیمانی نانوشته زیر نظر قطر، عربستان و اخیرا ترکیه فعالیت های تروریستی عراق را زیر نظر دارند و تلاش می کنند تا ضمن افشاندن بذر طایفه ای در عراق، جنگ شیعه و سنی را در این کشور تشدید کرده و با کشتار شیعیان و تضعیف دولت شیعی حاکم بر آن و بی ثبات نگه داشتن عراق دولت شیعی این کشور را به مرز سقوط بکشانند.  

در مقابل احسان العوادی، عضو ائتلاف دولت قانون می گوید: «ایران سیاست روشنی در برابر قضایای مختلف منطقه ای و بحران های جاری در خاورمیانه دارد. برای همین حسن روحانی نیز دقیقا بر اساس همین سیاست عمل خواهد کرد. سیاستی که در زمان محمود احمدی نژاد نیز دنبال می شد.»

وی تاکید می کند، عراق تلاش خواهد تا روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه به طول کامل تقویت کند که در این میان ایران از همه مهم تر است چرا که نقشی مهم در منطقه دارد.

العوادی اخباری که در رسانه ها مبنی بر سفر قریب الوقوع نوری مالکی به ایران منتشر شده است را رد می کند و می گوید که فعلا وی برنامه ای برای سفر به تهران ندارد.  

وی سپس می گوید: «جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای همسایه عراق است که روابط تجاری گسترده ای با عراق دارد. این روابط شامل حال ترکیه نیز می شود و بغداد تلاش دارد در فاصله ای مساوی از رابطه با همه کشورها بایستد.»

از سوی دیگر امیر جابر الساعدی، تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید که رسیدن یک محافظه کار میانه رو و معتدل به پست ریاست جمهوری ایران برخی نگرش های موجود نزد کشورهای همسایه منطقه ای و جامعه جهانی را تغییر خواهد و این مساله سبب می شود تا شیوه تعامل با ایران از سوی همسایه هایش به ویژه عراق نیز تغییر کند.  

توافق های امریکایی ایرانی که همواره از فرایند سیاسی در عراق حمایت می کنند با روی کار آمدن چهره ای محافظه کار و معتدل که بیشتر انعطاف و گشایش در رابطه با جهان دارد، آسان تر پیش خواهد رفت.

وی در این باره می گوید: «توافق های امریکایی ایرانی که همواره از فرایند سیاسی در عراق حمایت می کنند با روی کار آمدن چهره ای محافظه کار و معتدل که بیشتر انعطاف و گشایش در رابطه با جهان دارد، آسان تر پیش خواهد رفت. علی رغم این که سیاست خارجی ایران و مصالح و امنیت ملی آن در زمینه های حیاتی عموما دست رهبری جمهوری اسلامی ایران است و بسیار دشوار خواهد بود که روحانی بتواند به دور از این سیاست ها عمل کند.»

وی در ادامه می افزاید: «جمهوری اسلامی ایران خواستار ارائه وجهه ای محافظه کارانه و معتدل در بهبود وجهه سیاست خارجی اش در برابر کشورهای جهان است و این مساله می تواند راه های بسیاری را برای حل بسیاری از پرونده های چالش زای موجود ایران به ویژه پرونده هسته ای ایران به وجود آورد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق حسن روحانی


نظر شما :