پیروزی روحانی تغییراتی را در تل آویو رقم می زند

نیاز نتانیاهو به استراتژی جدید در مورد ایران

۰۶ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۷۸۵۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اسرائیل باید لحن میانه رو تری را در قبال ایران برگزیند. ادامه رویکرد کنونی شامل تهدید به اقدام نظامی می تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد و این تصویر را در افکار عمومی ایجاد کند که تل آویو به دنبال جنگ است.
نیاز نتانیاهو به استراتژی جدید در مورد ایران

دیپلماسی ایرانی: در 13 مرداد، ایران رئیس جمهور جدیدی به نام حسن روحانی خواهد داشت. زمانی که بحث سیاست خارجی در دولت روحانی مطرح می شود، او در تضاد با محمود احمدی نژاد قرار دارد. رئیس جمهور جدید ایران خواستار رویکرد جدید اسرائیل در قبال کشورش شده است.

ایران با روحانی میانه رو تر و دیپلماتیک تر خواهد شد. روحانی مانند احمدی نژاد هولوکاست را انکار نکرده است و به نظر می رسد در جهت تعدیل فضایی برآید که در نتیجه افکار ضد اسرائیل همتای سابق اش ایجاد شد. در واقع او در نخستین کنفرانس خبری خود از عبارت رژیم صهیونسیتی استفاده نکرد.

این به این معنی است که اسرائیل نیز باید لحن میانه رو تری را در قبال ایران برگزیند. ادامه رویکرد کنونی شامل تهدید به اقدام نظامی می تواند نتیجه عکس به همراه داشته باشد. با روی کاری آمدن رئیس جمهوری میانه رو در ایران، پافشاری اسرائیل بر مواضع کنونی اش می تواند این تصویر را در افکار عمومی ایجاد کند که تل آویو به دنبال جنگ است و این در حالی است که طرف ایرانی رویکردی میانه رو دارد.

برای پرهیز از عملی شدن این سناریو، نخستین اقدامی که دولت اسرائیل باید انجام دهد این است که از روندی دیپلماتیک تر که شورای امنیت سازمان ملل آن را در مورد ایران دنبال می کند، حمایت کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل باید به جای انتقاد از انتخابات ایران، این واقعیت را درک کند که در این انتخابات تلقبی صورت نگرفت.

ساختار حاکمیت در ایران با چراغ سبزی که به روحانی نشان داد، این پیام را برای جامعه بین المللی ارسال کرد که به دنبال توافق با غرب است. هرچند زمینه هایی برای بدبینی وجود دارد اما تاکید بر اعمال فشار بر ایران به عنوان تنها گزینه موجود، روشی منطقی نیست. روجانی می توان بیش از گذشته در را به روی دیپلماسی در قبال ایران بگشاد. این فضایی است که همگان شامل اسرائیل، می توانند از آن بهره ببرند. هرچند تصمیم گیری نهایی بر عهده روحانی نیست، اما او می تواند از ابزار تحریم ها برای تغییر سیاست هسته ای استفاده کند.

پشتیبانی از نسخه جدید روند صلح اعراب با حمایت عربستان سعودی که اغلب اسرائیلی ها از آن حمایت می کنند ، می تواند استراتژی دیگری باشد که نتانیاهو آن را برمی گزیند. از دست دادن این فرصت به معنی رابطه بهتر تهران با ریاض با توجه به روی کار آمدن روحانی خواهد بود

بنابراین باید به روحانی فرصت داد. یکی از روش هایی که می توان از طریق آن شانسی به روحانی داد این است که از اعمال تحریم های جدید، اجتناب شود.

همچنین تل آویو باید از تلاش های سازمان ملل از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور اطمینان یافتن از ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای ایران ، حمایت کند.

پشتیبانی از نسخه جدید روند صلح اعراب با حمایت عربستان سعودی که اغلب اسرائیلی ها از آن حمایت می کنند ، می تواند استراتژی دیگری باشد که نتانیاهو آن را برمی گزیند. از دست دادن این فرصت به معنی رابطه بهتر تهران با ریاض با توجه به روی کار آمدن روحانی خواهد بود. این در حالی است که نادیده گرفتن این ابتکار عمل نظیر آنچه که هم اکنون نتانیاهو انجام می دهد، می تواند به نزدیک تر شدن جمهوری اسلامی به عربستان سعودی منجر شود.

انتخاب روحانی در ایران به این معنی است که تغییری در این کشور رخ داده است. صدای مردم ایران در این انتخابات شنیده شد، چرا که سیاست های هسته ای احمدی نژاد مورد حمایت اکثریت قرار نداشت. سعید جلیلی که ریاست مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده داشت در این انتخابات تنها 11.74 درصد آرا را به دست آورد.

باید گفت که ایران از حق بهره مندی از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز برخوردار است. تل آویو نیز این حق را دارد که در مورد غیر نظامی بودن برنامه های هسته ای کشوری که شعار نابودی اسرائیل را سر می دهد، اطمینان حاصل کند. اما در ضمن باید از فرصت ها استفاده کرد. روحانی بهترین فرصتی است که دست کم در 8 سال گذشته برای مصالحه پدید آمده است. در این بین اسرائیل نه تنها به استراتژی جدیدی در مورد ایران نیاز دارد، بلکه در صورتی که روحانی نشان داد توانایی تغییر شرایط را دارد، تل آویو و متحدانش باید از وی حمایت کنند.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: روحانی اسرائیل نتانیاهو


نظر شما :