آمانو: به گفت و گوهای هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم

۰۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۱۷۹۰۲ سرخط اخبار
ادعاهای جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته ای ایران، تأکید مدیرکل آژانس بر ادامه گفت و گوها با ایران، ضرورت بازنگری آمریکا در رویکرد خود نسبت به ایران، تحلیل میزان نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین و کمک مالی ایران، روسیه و چین به سوریه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 
 
به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به برنامه هسته ای کشور و ادعاها و اظهارنظرها پیرامون آن مربوط می شود. در این رابطه، روزنامه «جروزالم پست» به جدیدترین ادعای نخست وزیر رژیم اسرائیل در این زمینه پرداخته که گفته ایران در تلاش است زرادخانه ای متشکل از 200 بمب هسته ای برای خود ایجاد کند. نتانیاهو در رابطه با پیروزی روحانی در انتخابات ایران اظهار داشته این واقعه، اثباتگر گزاره ای است که بیان می کند هرچه فشار تحریم ها علیه ایران بیشتر شود، مردم این کشور بیش از پیش حول حکومت خود با یکدیگر متحد می شوند. وی همچنین بار دیگر بر ادعای خود مبنی بر اینکه نتیجه انتخابات تغییری در برنامه هسته ای ایران ایجاد نمی کند، تأکید کرده است. وی گفته تحریم ها تأثیراتی بر ایران داشته، اما هنوز آن تأثیر و تغییری که مورد نظر است، حاصل نشده است. 
 
در همین حال، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر ادامه گفت و گوهای هسته ای با ایران تأکید کرده است. به نوشته خبرگزاری «ترند»، یوکیا آمانو که در جریان سومین کنفرانس عالی آژانس بین المللی انرژی اتمی در سنت پترزبورگ سخن می گفته، بر ادامه گفت و گوها با ایران تأکید کرده، اما در عین حال گفته این گفت و گوها نمی تواند بی اتنها باشد و هدف، حصول اطمینان نسبت به این موضوع است که برنامه هسته ای ایران دارای مقاصدی صلح آمیز است. وی گفته تصمیم گیری درباره برنامه هسته ای ایران بر عهده شورای حکام آژانس است و وظیفه وی، تنها جمع آوری اطلاعات و ارائه آن ها به این شوراست.
 
اما روزنامه «گالف نیوز» در تحلیلی به بررسی تحولات صورت گرفته در عرصه سیاسی ایران در پی انتخابات ریاست جمهوری و همچنین رویکردهای فعلی غرب و به ویژه آمریکا در مقابل ایران پرداخته و از ضرورت بازنگری در این رویکردها سخن به میان آورده است. به اعتقاد این روزنامه، در دوره پس از احمدی نژاد، ضروری است که ایالات متحده و متحدانش از خود درباره سودمندی و اثربخشی تحریم ها سوال کرده و در این رویکرد خود بازنگری انجام دهند. گالف نیوز می نویسد هرچند هنوز نمی توان درباره عملکردی که روحانی در جایگاه ریاست جمهوری خواهد داشت، اظهار نظر کرد، اما صرف کنار رفتن احمدی نژاد از قدرت، این فرصت را برای غرب به وجود آورده که با دقت بیشتری به بررسی ایران، سیاست، مردم و جامعه این کشور پرداخته و راهبردهای خود را بر این اساس تنظیم نماید.
 
در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخش هایی از گزارشی مربوط به نفوذ ایران در منطقه آمریکای لاتین را منتشر کرده که اخیراً از سوی وزارت خارجه آمریکا انتشار یافته است. این گزارش مدعی است با وجود یک دهه فعالیت و سرمایه گذاری ایران در منطقه آمریکای لاتین، نفوذ ایران در این منطقه رو به کاهش است. البته از سوی دیگر، بر خلاف ادعاهای پیشین مقامات آمریکایی، در این گزارش اشاره شده که ایران از گروه های تروریستی در منطقه آمریکای لاتین حمایت نمی کند. در این گزارش همچنین آمده هرچند حضور ایران در آمریکای لاتین همچنان «مایه نگرانی» است، اما تحریم های وضع شده علیه ایران، سبب شده از توسعه فعالیت های سیاسی و اقتصادی ایران در این منطقه جلوگیری شود. 
 
در نهایت، نشریه «فایننشال تایمز» در مطلبی مربوط به سوریه، به نقش کشورهای خارجی در اقتصاد این کشور پرداخته و می نویسد ایران، روسیه و چین، از اقتصاد سوریه حمایت کرده و آن را سرپا نگه داشته اند. به نوشته این نشریه، دولت سوریه از مدتی قبل با هدف دور زدن تحریم های وضع شده علیه این کشور، در مبادلات خارجی خود از ارزهای سه کشور چین، روسیه و ایران بهره می گیرد. فایننشال تایمز به نقل از معاون اقتصادی نخست وزیر سوریه می نویسد دولت دمشق، ماهانه بالغ بر 500 میلیون دلار در قالب نفت و خطوط اعتباری از این سه کشور متحد خود دریافت می کند.

کلید واژه ها: ایران تحریم سوریه برنامه هسته ای ایران منطقه آمریکای لاتین


نظر شما :