افشاگری اسنودن ترکیه

اردوغان به آخر خط نزدیک شد

۱۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۸۳۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اسناد افشا شده نشان می دهد که دولت با حمایت سازمان امنیت و نیروهای مسلح، قصد انجام عملیات نظامی خطرناکی در داخل و خارج از ترکیه داشته است.
اردوغان به آخر خط نزدیک شد

دیپلماسی ایرانی: جنگ افشای اسناد در ترکیه، به رغم این که مهمترین اهداف خود را به دست آورد، باعث شد تا نهادهای نظامی پای خود را از عرصه سیاسی ترکیه بیرون بکشند و تصفیه رهبران رادیکال و افراطی آن و انتقام از شاهین های سکولار و آتاتورکیست در ارتش ترکیه باعث شود که دیگر وارد عرصه سیاسی این کشور نشوند. اما افشاگری های جدید نشان داد که سازمان امنیت و در راس آنها دولت رجب طیب اردوغان و مدیر سازمان امنیت آن هاکان فیدان که دست راست اردوغان و یکی از مهم ترین مردان آن محسوب می شود نیز هدف قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، طرفداران دولت اردوغان بر این اعتقادند که محمد باران صو، روزنامه نگار ترک قهرمان یا قربانی این کش مکش است که هزاران سند از اسناد افشا شده درباره ارتش را در اختیار سازمان امنیت قرار داد. به گفته دادستان ترکیه ارتش این کشور بارها تلاش کرده در بین سال های 2003 تا 2007 علیه دولت اردوغان کودتا کند. بر اساس این اسناد، قضایای جنایی مهمی از جمله قضیه کودتای «مطرقه» افشا شد که طی آن چهره های مهم ارتش و ژنرال های رده بالای آن برکنار شدند و به اتهام دست داشتن در کودتا مورد محاکمه قرار گرفته و به زندان افتادند.

اما باران صو در حال حاضر مرد «فتنه» معرفی شده و مورد محاکمه قرار گرفته و به 16 سال زندان محکوم شده است. اسناد سری ای که ماه گذشته از سازمان امنیت ترکیه به بیرون افشا شد، نشان می دهد که او برای یکی از سازمان های امنیت خاص ترکیه کار می کرده و تلاش داشته که مصالح حزب عدالت و توسعه را تامین کند، در عین حال که او یکی از عوامل هماهنگ کننده سازمان امنیت سوریه نیز بوده است.

دولت ترکیه گفته است که اسناد افشا شده حقیقت ندارد اما ادعا کرد که باران صو در افشای این اسناد دست داشته، مساله ای که دولت ترکیه را در موقعیت سختی قرار داده است.

اسناد افشا شده نشان می دهد که دولت با حمایت سازمان امنیت و نیروهای مسلح، قصد انجام عملیات نظامی خطرناکی در داخل و خارج از ترکیه داشته است. همچنین افشا می کند که سازمان امنیت به دولت کمک می کند تا مانع پیروزی بازرگانان دست راستی در مناقصه های دولتی شود. علاوه بر آن دولت تلاش می کرده که هر شهرندی که با دولت مخالفت می کرده را از اداره های رسمی کشور اخراج کند و بسیاری از آنها را تحت تعقیب قرار دهد.

بسیاری از افراد نزدیک به حزب حاکم دلیل این اختلاف ها را تلاش جماعت غولان برای نفود در سازمان امنیت، ارتش، قوه قضائیه و آموزش و پروش که اردوغان به شدت با آن مخالف است، می دانند.

بسیاری این افشاگری ها را تلاشی برای تخریب وجهه سازمان امنیت و دولت در آن واحد می دانند، در عین حال بسیاری نیز این مساله را آغاز مرحله اختلاف های سنگین و در حال تشدید میان جماعت موسوم به فتح الله غولان اسلامی، هم پیمان قدیمی و قدرتمند اردوغان و حزبش، عدالت و توسعه می دانند.

بسیاری از افراد نزدیک به حزب حاکم دلیل این اختلاف ها را تلاش جماعت غولان برای نفود در سازمان امنیت، ارتش، قوه قضائیه و آموزش و پروش که اردوغان به شدت با آن مخالف است، می دانند. در عین حال جماعت غولان می گویند که سیاست های اردوغان تغییر کرده و او و جناحش تلاش دارند تا از قواعد دموکراتیک خارج شوند و قدرت را کاملا در اختیار خود بگیرند.  

برخی از ناظران بر این اعتقاد هستند که این مساله در امتداد درگیری های موجود میان جماعت اخوان المسلمین که حزب عدالت و توسعه را نماینده خود در ترکیه می داند با دیگر جریان های اسلامی است که تلاش دارند صعود آن را در منطقه بعد از حوادث بهار عربی، ناکام بگذارند. در نتیجه این درگیری اردوغان همه رهبران سازمان امنیت که وابسته به جماعت غولان هستند را تغییر داد و افراد ملی گرا و اسلام گرایان وفادار به خود را جایگزین آنها کرد. با این حال دولت از این نگران است که این جماعت به اسناد سری دیگری دست یافته باشد، به خصوص که باران صو و همکارانش گفته اند که به زودی اسنادی مرتبط با اختلاس ها و فسادهای مالی در درون دولت را افشا خواهند کرد که تهدیدی برای حیات سیاسی آن محسوب می شود.

در حال حاضر دولت ادروغان بارون صو را متهم می کند که همان راه ارتش را می رود و تلاش دارد تا دروغ هایی را افشا کرده و به جای حقایق جا بزند تا حقایق اصلی مخفی باقی بمانند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: سازمان امنیت ترکیه اردوغان باران صو


نظر شما :