خشم شدید اسرائیلی ها از تازه ترین افشاگری امریکا

چرا واشنگتن دست تل آویو را رو کرد؟

۲۵ تیر ۱۳۹۲ | ۰۳:۰۰ کد : ۱۹۱۸۵۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
اسرائیلی‌ها می‌گویند که هدف از افشای حمله نظامی اسرائیل در رسانه‌ها توسط امریکا به رویارویی نظامی کشاندن اسرائیل و سوریه است چرا که درز این خبر باعث می‌شود تا بشار اسد دستپاچه شده و حتما به اسرائیل حمله کند.
چرا واشنگتن دست تل آویو را رو کرد؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری یدیعوت احرونوت گزارش داد که مقام های ارشد سیاسی در تلاویو به شدت از افشای اطلاعاتی که توسط امریکایی ها به رسانه ها درز پیدا کرده مبنی بر این که اسرائیل روز پنج ماه ژوئیه به مجموعه ای از سلاح های روسی در شهر لاذقیه سوریه حمله کرده،  خشمگین شده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مسئولان امریکایی به اطلاع رسانه های غربی رسانده اند که این بار اسرائیل از طریق دریا و به کمک زیردریایی دلفین، و نه بر خلاف گذشته از طریق هوا به زمین، با هماهنگی با کاخ سفید به مجموعه ای از سلاح های روسی در لاذقیه حمله کرده است.

در چند روز گذشته روزنامه های ساندی تایمز و نیویورک تایمز و شبکه تلویزیونی سی ان ان حمله نظامی اسرائیل به سوریه که برای نخستین بار از طریق دریا انجام می شد و اتفاقی تازه در بحران سوریه محسوب می شود را مخابره کردند و گزارش دادند که محموله ای شامل 50 موشک از نوع یاخونت P800 روسی ضددریایی در پی این حمله از بین رفته است. به گفته این رسانه ها این موشک ها ظرف چند ماه گذشته به سوریه ارسال شده بودند.

افشای این خبر توسط رسانه های اروپایی و امریکایی موجی از خشم و انزجار را نزد مقام های اسرائیلی ایجاد کرده به گونه ای که آنها دولت اوباما را متهم به افشای اطلاعات سری علیه اسرائیل کرده اند. به اعتقاد آنها این نخستین بار نیست که دولت اوباما با افشای اطلاعات سری عملیاتش در سرزمین دشمن اعتبار تلاویو را زیر سوال برده و جامعه جهانی را علیه آن تحریک کرده است. به نوشته این روزنامه صهیونیستی یک مقام اسرائیلی گفته است که این اقدام امریکا باعث تضعیف اسرائیل خواهد شد.  

به نوشته یدیعوت احرونوت تا کنون هیچ طرفی انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه نرفته به جز یکی از جریان های مخالف دولت اسد که اسرائیل را متهم کرده که با این اقدام تمامیت ارضی سوریه را زیر پا گذشته و خود را درگیر جنگی که ارتباطی به آن ندارد، کرده است.

ایتمار آخینر، دبیر امور سیاسی این روزنامه که ارتباطات بسیار نزدیکی با اداره نخست وزیری اسرائیل، بنیامین نتانیاهو دارد به نقل از مقام هایی که او بسیار عالی رتبه در تلاویو معرفی کرده، نوشته است که مقام های اسرائیلی بر این اعتقادند که افشای اطلاعات توسط امریکا بر سر عملیات جدید نظامی اسرائیل در سوریه باعث ضربه زدن به اعتبار دولت اسرائیلی می شود و این نشان می دهد که در کاخ سفید کنترلی بر امور اطلاعاتی نیست که به این سادگی اخبار به رسانه ها درز پیدا می کنند.

آلکس فیشمن می گوید که کاخ سفید اقدام به فروش اطلاعات سری اسرائیلی به رسانه های امریکایی و غربی کرده که این مساله باعث می شود تا زندگی اسرائیلی ها به خطر بیفتد. همچنین این اقدام واشنگتن سبب می شود تا اصطکاکی شدید میان مصالح اسراتژیک دولت عبری با امریکا به وجود بیاید.

سمدار پری، مسئول امور خاورمیانه روزنامه یدیعوت احرونوت نیز در این باره نوشت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه این خبرها را پیگیری نمی کند و عملیات تلافی جویانه ای را بر خلاف آن چه وعده داد علیه اسرائیل انجام نمی دهد بلکه تنها سکوت اختیار می کند.

پیش از این موشه بوگی یعالون، وزیر امنیت اسرائیل مسئولیت حمله به لاذقیه را رد کرده بود اما گفته بود حتی در صورتی که این عملیات توسط اسرائیل انجام شده باشد، حزب الله نمی تواند به دلایل مختلف واکنشی علیه اسرائیل انجام دهد چرا که اول از همه خوب می داند که تلاویو منتظر حمله ای از سوی حزب الله است تا جنگی تمام عیار را علیه آن آغاز کند و دلیل دیگر این که در حال حاضر حزب الله در کنار ارتش سوریه در حال جنگ با مخالفان مسلح بشار اسد است.

آلکس فیشمن، تحلیلگر مسائل نظامی نیز در این روزنامه عبری نوشت که کاخ سفید اقدام به فروش اطلاعات سری اسرائیلی به رسانه های امریکایی و غربی کرده که این مساله باعث می شود تا زندگی اسرائیلی ها به خطر بیفتد. همچنین این اقدام واشنگتن سبب می شود تا اصطکاکی شدید میان مصالح اسراتژیک دولت عبری با امریکا به وجود بیاید. اگر چه هماهنگی میان تلاویو و واشنگتن اختلاف های شدید موجود میان امریکا و اسرائیل را می پوشاند. البته این نخستین بار نیست که واشنگتن اطلاعات سری نظامی اسرائیل را به رسانه ها می فروشد.

امیر بحبوط، تحلیلگر مسائل نظامی نیز در پایگاه اسرائیلی والا (WALLA) نوشت که هدف از افشای حمله نظامی اسرائیل در رسانه ها توسط امریکا به رویارویی نظامی کشاندن اسرائیل و سوریه است چرا که درز این خبر باعث می شود تا بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نگران و دست پاچه شود که در نتیجه آن حتما اسرائیل را مورد حمله نظامی تلافی جویانه قرار خواهد داد.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه امریکا نظامی اسرائیل


نظر شما :