فلسطینی ها به دنبال اجازه اسرائیل برای ساخت فرودگاه و تولید گاز

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۱۸۷۲۶ سرخط اخبار

فلسطینی ها مجموعه شرط هایی را برای ازسرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل مطرح کرده اند که از جمله می توان به موافقت اسرائیل با ساخت فرودگاه در رام الله و اجازه برداشت گاز از سواحل غزه اشاره کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در چند ماه اخیر، 6 سفر به منطقه خاورمیانه داشت که ازسرگیری مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل یکی از مهمترین اهداف آن است. کری برای متقاعد کردن دو طرف به ازسرگیری مذاکرات، نشست های فشرده و متعددی را به صورت جداگانه با محمود عباس رئیس حکومت خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برگزار کرده است.

در حال حاضر عباس برای ازسرگیری مذاکرات با اسرائیل، پیش شرط هایی را مطرح می کند.

منابع غربی گفته اند در صورت ساخت و راه اندازی فرودگاه در رام الله، این نخستین فرودگاه در منطقه کرانه باختری رود اردن خواهد بود. قبل از این فرودگاه کوچکی در منطقه غزه فعال بود که در حملات متعدد ارتش اسرائیل، به طور کامل تخریب و هم اکنون غیرقابل استفاده شده است.

به گفته منابع غربی، این فرودگاه جدید در رام الله محل استقرار حکومت خودگردان فلسطین، میزبان بالگردها و هواپیمای کوچک خواهد بود.  فلسطینی ها خواستار راه اندازی این فرودگاه در منطقه "الف" هستند یعنی منطقه ای که به طور کامل در کنترل حکومت خودگردان فلسطین قرار دارد.

بخش های مختلف فلسطین براساس اینکه هم اکنون در چه سطحی تحت کنترل کیست و  اسرائیل چه تعامل با آن دارد به مناطق مختلف تقسیم بندی می شود.

فلسطیینی ها امیدوار هستند این فرودگاه به تقویت افزایش ورود گردشگران خارجی به مناطق تحت کنترل حکومت خودگردان فلسطین و تقویت بخش اقتصادی این مناطق کمک کند.

منطقه کرانه باختری از راه زمینی با اسرائیل و اردن همسایه است ولی اسرائیل تمامی گذرگاه های ورودی به کرانه باختری را در اختیار خود دارد و هر گونه ورود و خروج از کرانه باختری با نظارت و کنترل اسرائیل انجام می شود.

این در حالی است که در غزه، این منطقه از راه گذرگاه مرزی با مصر، می تواند با جهان، مبادلات داشته باشد.

این منابع آگاه اضافه کردند: فلسطینی ها در مذاکرات اولیه درخواست کرده اند اسرائیل اجازه بدهد آنها بتوانند به عملیات برداشت و انتقال گاز طبیعی در دریای مدیترانه در ساحل غزه نیز بپردازند. در صورت عملی شدن چنین اقدامی، درآمد حکومت خودگردان فلسطین به صورت جهشی افزایش می یابد.

تلاش فلسطینی ها برای افزایش درآمد از محل گردشگری نیز بیشتر بر دریاچه "بحرالمیت" تکیه دارد.

برای عملی شدن چنین موضوعی اسرائیل باید در تقسیم بندی مناطق فلسطین تغییراتی ایجاد کند تا فلسطینی ها بتوانند اجازه داشته باشند در ساحل "بحرالمیت" هتل سازی کنند.

علاوه بر این، افزایش صدور مجوز ورود و کار به اسرائیل برای فلسطینی ها از دیگر موضوعات مطرح شده است.

منابع غربی همچنین گفته اند که به احتمال زیاد اسرائیل با بسیاری از این خواسته ها از جمله فرودگاه و ترسیم دوباره مرزها موافقت نخواهد کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در ششمین سفرش به منطقه خاورمیانه در چند ماه اخیر گفته بود که فلسطینی ها و اسرائیلی ها توانسته اند شکاف های بزرگ در زمینه مذاکرات صلح را به شدت کم کنند.


نظر شما :