چرا رژیم اسرائیل نباید مانع توافق ایران و آمریکا شود؟

۲۷ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۹۱۸۷۲۸ سرخط اخبار

به باور بسیاری از تحلیلگران، یکی از عواملی که در روزهای اخیر، نخست وزیر رژیم اسرائیل را بر آن داشته تا تهدیدات خود علیه ایران را تشدید کند، نگرانی وی از بهبود روابط ایران و آمریکا در دوره رئیس جمهور جدید ایران است. با این حال، یک روزنامه ژاپنی با مطرح کردن دلایلی، استدلال می کند که بنا بر مجموعه ای از دلایل، رژیم اسرائیل نباید با روند بهبود روابط ایران و آمریکا مخالفت کند.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، بار دیگر تهدید کرده که شاید ایران را مورد حمله ای یکجانبه قرار دهد. وی در جریان مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی اس» مدعی شد، ایران در حال نزدیک تر شدن به «خط قرمز» هسته ای است و احتمال دارد رژیم اسرائیل یکجانبه در صدد جلوگیری از این امر برآید.

هرچند وی مدعی است که دلیل این اظهارات، برداشت وی از ناتوانی گروه ۱+۵ در جلوگیری از به دست آوردن سلاح هسته ای از سوی ایران و همچنین تغییر نیافتن سیاست های هسته ای ایران در دولت جدید است، در حقیقت، آنچه بیش از هر چیز اسباب نگرانی این رژیم را فراهم کرده، احتمال توافق ی میان ایران و آمریکا علیه منافع رژیم اسرائیل است.

روزنامه ژاپنی «دیپلمات» در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و استدلال می کند، نه تنها این نگرانی رژیم اسرائیل بی پایه است، بلکه این رژیم در عمل از چنین توافقی سود نیز خواهد برد.

در این مطلب آمده است: نخستین اولویتی که رژیم اسرائیل برای خود تعریف کرده، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است. بی گمان هر گونه توافق میان ایران و آمریکا، دربردارنده ادامه غنی سازی در ایران در سطحی مشخص است. با وجود این، غنی سازی ایران در سطحی پایین تر و تحت نظارت های دقیق تر جهانی انجام خواهد گرفت که از وضعیت کنونی رضایت بخش تر خواهد بود؛ افزون بر این، به جز دو استثنا یعنی فرانسه و خود اسرائیل، آمریکا سابقه خوبی در محدود کردن تمایلات تسلیحاتی هسته ای متحدان خود دارد.

در نقطه مقابل، سرسخت ترین دشمنان آمریکا، همچون اتحاد شوروی و چین، دقیقاً همان کشورهایی بوده اند که سلاح هسته ای به دست آورده اند. شمار بسیار دیگری همچون صدام و معمر قذافی نیز تنها به سبب ناتوانی های خود بوده که در رسیدن به سلاح هسته ای ناتوان مانده اند. نیازی به گفتن نیست که هیچ کس در زمینه توانایی ایران در این زمینه تردیدی ندارد.

افزون بر این، بهبود روابط ایران و آمریکا، به طور چشمگیری انگیزه های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را کاهش می دهد. با وجود پاره ای بحث ها، بیشتر تحلیلگران توافق دارند که امنیت و پرستیژ، مهم ترین انگیزه های ایران برای ساخت احتمالی سلاح هسته ای به شمار می روند. از آنجا که در سال های اخیر، آمریکا مهم ترین نیروی دشمن مقابل ایران در نظر گرفته شده، بهبود روابط میان دو کشور، می تواند مهم ترین انگیزه ایران برای ساخت سلاح هسته ای را از میان ببرد.

همان گونه که گفته شد، انگیزه دیگر ایران بحث آبرو و پرستیژ است. ایران یک تمدن باستانی و یک جامعه مدرن کم و بیش پیشرفته است؛ بنابراین، این کشور از تلاش های واشنگتن برای منزوی کردن بین المللی خود و مقایسه آن با کشورهایی چون کره شمالی ناخرسند است. از دید مقامات ایرانی، برنامه هسته ای نمادی از مدرن بودن ایران و توان پیشرفت آن در نظر گرفته می شود. به این ترتیب، در صورت استقبال آمریکا از بازگشت ایران به جامعه جهانی، راه های بیشتری برای ارضای احساسات ملی گرایانه و عظمت طلبانه ایران وجود خواهد داشت.

نگرانی دیگر رژیم اسرائیل این است که با بهبود روابط میان ایران و آمریکا، واشنگتن این رژیم را در درگیری گسترده تر ژئوپلیتیک با ایران به حال خود رها کند. در این زمینه باید گفت آمریکا به هر حال، هرگز اجازه نداده هیچ دولتی، چه دوست و چه دشمن، از نفوذی بیش از اندازه در خاورمیانه برخوردار شود؛ افزون بر این، به دلایل گوناگون راهبردی و ...، آمریکا روابط نزدیک خود با رژیم اسرائیل را حفظ خواهد کرد.

در پایان، با نزدیکی روابط ایران و آمریکا، احتمال اینکه ایران حمایت خود از گروه های نیابتی را در نبرد با رژیم اسرائیل کاهش دهد، وجود دارد؛ البته تا هنگامی که رژیم اسرائیل نیز در این زمینه از خود خویشتن داری نشان دهد.

به این ترتیب، نه تنها رژیم اسرائیل نباید در برابر بهبود روابط ایران و آمریکا از خود مقاومت نشان دهد، بلکه برای خود این رژیم نیز بهتر است که تلاش خود را در راستای تحقق چنین کاری به کار ببندد.


نظر شما :