انحراف مصر از مسیر دموکراسی

این سکوت جایز نیست آقای اوباما

۰۸ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۱۹۲۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
روایتی که این روزها در کاخ سفید به گوش می رسد این است که با توجه به این حوادث می توان قضاوت کرد که مصر در مسیر سوی شروع دوباره دموکراسی قرار ندارد.ارتش صحنه را برای سرکوب حزبی که موفق به کسب بیشترین آرا در اولین انتخابات دموکراتیک کشور شد آماده کرده است
این سکوت جایز نیست آقای اوباما

دیپلماسی ایرانی : هزاران نفر از مردم مصر روز جمعه، بیست و سه روز بعد از این که ارتش مصر به نام حفظ دموکراسی در این کشور کودتا کرد، در یک تظاهرات بسیار هماهنگ در میدان تحریر شعار "عشق مردم" را در حمایت از ژنرال عبدالفتاح السیسی  سر دادند. او این هفته خواستار "بسیج" همگانی  علیه " خشونت و تروریسم بالقوه" شد. تانک ها و هلکوپترهای ارتش از جمعیت محافظت می کردند این در حالی بود که رسانه های دولتی علیه اخوان المسلمین، که رئیس جمهورشان محمد مرسی روز جمعه توسط دادستان به قتل و جاسوسی متهم شد، مبارزه می کردند.

روایتی که این روزها در کاخ سفید به گوش می رسد این است که با توجه به این حوادث می توان قضاوت کرد که مصر در مسیر سوی شروع دوباره دموکراسی قرار ندارد. در عوض ارتش صحنه را برای سرکوب حزبی که موفق به کسب بیشترین آرا در اولین انتخابات دموکراتیک کشور شد آماده کرده و از قهرمان یونیفورم پوشی سخن می گوید که خاطره جمال عبدالناصر دیکتاتور سابق را به ذهن متبارد می کند.

حرکت به سمت دموکراسی نیازمند آغاز مذاکرات مقام های نظامی مصر  و کابینه غیرنظامی منصوب آنها  با آقای مرسی و جنبش اخوان المسلمین جهت حل و فصل امور در یک پروسه سیاسی است. ژنرال های ارتش نه تنها در این مسیر قرار نگرفته اند بلکه ترجیح دادند اخوان المسلمین را تروریست خطاب کنند. تاکتیکی که نه تنها تحریک آمیز و جنجالی است بلکه به همان اندازه غیرقابل توجیه  نیز است.

دولت آقای مرسی کشور را بد اداره کرد و به دنبال جمع کردن قدرت بود و از زمان حذف دولت وی، رهبران آن علاوه بر موضع گیری های غیرسازشکارانه ، با سازماندهی راهپیمایی و تحصن ها، تاکید بر بازگردانی دولت را دارند.

با این حال در حالی که گزارش ها حاکی از تیراندازی های پراکنده توسط شبه نظامیان اسلام گرا در اعتراض های چند روز اخیر در مصر است شواهدی دال بر اتخاذ خشونت به عنوان یک استراتژی توسط اخوان المسلمین وجود ندارد. چه رسد به تروریسم که اخوان در چند دهه گذشته همواره از توسل به آن سرباز زده است. اکثر کشته شدگان از میان 200 نفر- از زمان کودتا- توسط سربازان و یا تک تیراندازهای حامی دولت به قتل رسیده اند.

 

همچنین اتهامات علیه آقای مرسی، مبنی بر فرار وی از زندان در سال 2011 قانونی نبوده است. تبلیغات و اعتراضات ساماندهی شده ارتش شرایطی را ایجاد کرده که به سختی می توان انتظار داشت رئیس جمهور برکنار شده و یا سایر رهبران اخوان المسلمین از محاکمه و رسیدگی عادلانه بهره مند شوند.

 

با این حال برخی از گروه های مصری که به شدت مخالف دولت آقای مرسی بودند علیه ژنرال السیسی اعتراض سر دادند. ائتلافی از گروه های حقوق بشر با صدور بیانیه ای در روز پنجشنبه امر بدیهی را یادآوری کردند: ارتش مصر به هیچ مقام مسئول جدیدی برای مبارزه با تروریسم نیاز ندارد و  حرکت مخالفان مرسی در اجرای قانون ، در تقابل با قانون حاکم است. دولت اوباما نیز با اعلام اینکه تحویل چهار هواپیمای  F-16 به تاخیر خواهد افتاد به نحو محافظه کارانه ای  نگرانی خود را ابراز داشت.

بعید است بلندپروازی های ژنرال السیسی مهار شود، ایالات متحده  نیز اقدامات بیشتری در حمایت نیروهای مسلح  به جای مجازات آنها انجام می دهد. رزمایش های مشترک  سالانه همچنان به قوت خود باقیست  و وزارت امور خارجه نیز به ترفندی قانونی برای امتناع از کودتا خواندن اقدام ارتش در برکناری مرسی متوسل شده است. با این ترفند نیازی به قطع کمک های مالی امریکا به ارتش نیز نخواهد بود. اگر دولت اوباما مایل به مشاهده سرکوب گسترده و یا ظهور یک مطلق گرایی جدید در مصر نباشد، باید هرچه سریع تر اقدامات بیشتری انجام دهد.

منبع: واشنگتن پست

 

کلید واژه ها: مصر اخوان المسلمین


نظر شما :