ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از توهم‌ تلاویو درباره ایران تا خشم اوباما از پوتین

۱۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۱۹۶۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
فروش بوستون گلاب توسط نیویورک تایمز، معرفی جانشینیان جلال طالبانی، توهم تلاویو درباره ایران، خشم اوباما از پوتین، ربوده شدن کشیش ایتالیایی در سوریه و ترور یکی از نمایندگان مجلس دوران مبارک از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از توهم‌ تلاویو درباره ایران تا خشم اوباما از پوتین

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

نیویورک تایمز بوستون گلاب را فروخت

روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که روزنامه بوستون گلاب را به ارزش 70 میلیون دلار به جان هنری، صاحب تیم بیسبال در امریکا فروخته است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان این رقم تنها 10 درصد از مبلغی است که نیویورک تایمز در سال 1993 برای خرید بوستون گلاب پرداخته بود. در آن موقع نیویورک تایمز بابت خرید بوستون گلاب 1.1 میلیارد دلار پول داده بود.

جان هنری، مالک جدید این روزنامه ضمن ابراز خشنودی از خرید بوستون گلاب گفت که این روزنامه تاریخی غنی و ریشه دار دارد و یکی از مهم ترین رسانه های امریکا محسوب می شود.

این خرید شامل سایت های "بوستون دات کام" و شرکت پست "گلاب دایرکت" و "ورشستر تلگران اند گزت"، روزنامه محلی ایالت ماساچوست نیز می شود.

پیش از این روزنامه بوستون گلاب از سال 1873 تا 1993 تحت مالکیت خانواده تیلور بود که بعد از کاهش درآمدهای این خانواده آنها مجبور به فروش آن شدند.

توهم تلاویو بر سر ایران

روزنامه الاخبار، چاپ لبنان به نقل از روزنامه عبری یدیعوت احرونوت نوشت که مقام های اسرائیلی در دیدار با مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش امریکا گفته اند که امریکا نباید از بابت حمله اسرائیل به ایران نگران باشد چرا که تجربه حمله به سوریه نشان داده است که تهران و دمشق توانایی پاسخگویی به آنها را ندارند.

بنا به این گزارش، مقام های تلاویو گفته اند که بعد از موفقیت در انجام سلسله حملاتی به سوریه اکنون به این باور رسیده اند که واکنش ایران در صورت حمله اسرائیل به آن به دلیل ضعف فعلی سوریه و حزب الله و تمرکز حزب الله لبنان بر جنگ سوریه و جنگیدن در کنار آن با مخالفان اسد بسیار ضعیف خواهد بود و از این بابت دیگر نگرانی ای از سوی ایران ندارند.

کاهش 10 درصد تجارت خارجی روسیه

در حالی که نگرانی مقامات روسیه از کاهش درآمدهای ارزی این کشور روز به روز افزایش می یابد و دولت ولادیمیر پوتین برای مهار بحران اقتصادی ای که بسیاری از کارشناسان نسبت به نزدیک شدن آن هشدار می دهند، تصمیم های تازه ای اتخاذ کرده و تغییراتی را در دولت خود انجام داده است، اعلام کاهش 10.5 درصدی دادوستد خارجی روسیه در شش ماهه نخست سال 2013 باعث افزایش نگرانی کرملین شده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، میزان درآمد روسیه از دادوستد خارجی 10.5 درصد کاهش یافته و میزبان صادرات روسیه نیز در طول این مدت نیز 2.75 درصد کاهش داشته و این در حالی است که میزان واردات در این مدت در مقایسه مدت مشابه سال قبل 3.4 درصد افزایش یافته است.

کلاه برداری شاهزاده عربستانی در تجارت با قذافی

ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی در یکی از دادگاه های لندن به دلیل کلاهبرداری در فروش هواپیمای فاخر مسافربری به معمر قذافی، رهبر سابق لیبی گناهکار شناخته شد و به تشخیص دادگاه محکوم به پرداخت 10 میلیون دلار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم دعد شراب، بازرگان ثروتمند اردنی از ولید به طلال به دلیل عدم پرداخت حق پورسانتش در جریان فروش هواپیمایی فاخر به معمر قذافی در سال 2006 به ارزش 120 میلیون دلار به دادگاهی در لندن شکایت کرده بود که در نهایت این رای به سود وی و به ضرر ولید بن طلال صادر شد.

ولید بن طلال در دفاع از خود گفته بود که هیچ گاه وعده پول به شراب نداده بوده و تنها گفته بوده هر چقدر مناسب بداند به او پول می دهد.

محکومیت خاخام یهودی به دلیل آزار جنسی

دادگاه صلح در بیت المقدس، خاخام موطی الون، مدیر سابق مرکز دینی یهودی "ییشیفاه" و یکی از چهره های تندروی جریان صهیونیستی – دینی طرفدار شهرک سازی یهودیان در سرزمین های اشغالی را به دلیل آزار جنسی یکی از نوجوانان دانش آموزش مجرم شناخت.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، بر اساس اتهامی که به این خاخام وارد آمده وی از ماه های آخر سال 2002 تا سال 2003 یکی از دانش آموزان زیر دست خود را به بهانه آموزش امور نجات مورد آزار جنسی قرار می داده است.

بنا به این گزارش وی کار مشابهی را با دانش آموز 17 ساله دیگری نیز که به قصد مشورت نزد او آمده بوده، انجام داده است.

شاکی نخست پرونده از شکایت خود صرف نظر کرده و پرونده او بسته شده است اما شاکی دوم همچنان بر پیگیری پرونده خود اصرار دارد.

ترور یکی از نمایندگان مجلس دوران مبارک

منابع امنیتی اعلام کردند که افراد مسلح ناشناس در شبه جزیره سینا یک نماینده سیاسی پارلمان سابق این کشور را که در دوران مبارک نماینده بوده، ترور کرده و به قتل رسانده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی عبد الحمید سلمی به هنگام خروج از مسجدی در سینا از سوی افرادی مسلح از درون یک خودرو هدف رگبار قرار گرفت و کشته شد.  

از ابتدای سقوط مبارک تا کنون جریان های تندرو حداقل 40 نفر از مقامات محلی را تا کنون به قتل رسانده اند که پیش بینی می شود که این این حادثه نیز کار آنها باشد.

القاعده کشیش ایتالیایی را ربود

وزارت امور خارجه ایتالیا اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده که نشان می دهد که جریان های اسلامی تندروی وابسته به القاعده پائولو دالّولیو، کشیش ایتالیایی را ربوده اند.

به گزارش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، ایما بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا در این باره گفت: «کشیش پائولو دالولیو توسط جریان های اسلامی تندروی وابسته به القاعده در سوریه ربوده شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

ایما بونینو در کلیسای مار موسی الحبشی در نزدیکی دمشق فعالیت می کرد که در 28 ماه ژوئیه توسط افراد مسلح ربوده شد. وی آخرین بار در رقه در شمال سوریه دیده شد.

اوباما: پوتین برای جنگ سرد آماده شده است  

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا ضمن ابراز ناخرسندی از تصمیم روسیه برای دادن پناهندگی سیاسی به ادوارد اسنودن، مشاور سابق سازمان امنیت امریکا گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ذهنش چیزی شبیه جنگ سرد را می پروراند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او همچنین گفت: «پوتین همچنان در گذشته زندگی می کند در حالی که ما باید به فکر آینده باشیم و باید بدانیم هیچ کاری بدون همکاری با یکدیگر پیش نخواهد رفت.»

وی همچنین گفت که در ماه سپتامبر برای شرکت در نشست سن پترزبورگ به روسیه خواهد رفت اما نگفت که آیا مذاکرات دو جانبه ای با رئیس جمهوری روسیه انجام خواهد داد یا خیر.

نیروهای پیشمرگ وارد بغداد شدند

یک منبع مطلع در وزارت کشور عراق خبر داد که دو گروهان از نیروهای پیشمرگه برای حفاظت منطقه سبز بغداد وارد این شهر شده اند.

به گزارش شبکه خبری الفرات، به گفته این منبع این دو گروهان شامل ۱۵۰ نیروی نظامی می شود که در چارچوب پیشنهاد مسعود بارزانی پیش از ظهر روز سه شنبه در اطراف منطقه سبز بغداد منتشر شده اند.

پیش از این مسعود بارزانی پیشنهاد کرده بود که نیروهای پیشمرگه برای تأمین امنیت عراق در مناطق خارج از کردستان زیر نظر دولت مرکزی فعالیت کنند.

جانشینان طالبانی مشخص شدند

فؤاد معصوم، رئیس فراکسیون تشکل های کرد در مجلس عراق، اعلام کرد که اگر مقام ریاست جمهوری عراق در دوره باقی مانده تا انتخابات به او واگذار شود آن را خواهد پذیرفت.

این در حالی است که پیش از مقتدا صدر پیشنهاد کرده بود که هیئتی از شخصیت های سیاسی عراقی برای دیدار با جلال طالبانی و اطلاع از وضع سلامتی او به آلمان بروند و ببینند که آیا او توان بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری را دارد یا نه.

در همین راستا فرید اسرد، از سران اتحاد میهنی کردستان، گفت که اگر نیروهای سیاسی در بغداد خواستار معرفی نامزدی به جالی طالبانی شوند این حزب نامزدهای متعددی را پیشنهاد خواهد کرد.

او افزود که اتحاد میهنی کردستان پیش از این توافق کرده بود که برهم صالح نامزد جانشینی طالبانی باشد و امروز فؤاد معصوم نیز برای به عهده گرفتن این مقام اعلام آمادگی کرده است.

او در عین حال تأکید کرد که آخرین گزارش درباره وضعیت سلامتی طالبانی نشان می دهد که حال او رو به بهبود است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه امریکا سوریه عراق


نظر شما :