موضع زیرکانه حزب الله در بحران سوریه

۰۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۳ کد : ۱۹۲۰۶۲۵ سرخط اخبار

سنیم نوشت:

یک رسانه لبنانی با اشاره به موضوع حمله احتمالی به سوریه به موضع حزب الله و سکوت آن در این باره و دلایل آن پرداخته و از آن به عنوان موضعی زیرکانه یاد کرده است.

روزنامه البلد لبنان در مطلبی با عنوان "حزب الله از نظر روانی پیروز است اما آیا تماشاگر خواهد بود" آورده است: جنجال درباره حمله نظامی به سوریه در کشاندن حزب الله به موضع گیری که خوشایند صهیونیست ها باشد با شکست روبرو شد.

این روزنامه نوشته است: حزب الله در سکوت کامل تصمیمات بین المللی و افول آنها را زیر نظر دارد و حتی یک موضع گیری در دفاع از همپیمان سوری اش اتخاذ نکرده است.حزب الله زیرک تر از آن است که مواضعی اتخاذ کند که جبهه داخلی جدیدی علیه خود بگشاید.حزب الله نمی خواهد خود را وارد تونلی کند که پایان آن روشن نیست.

البلد می نویسد: رژیم اسرائیل به گونه ای عمل کرد که گویا جنگ فوری و حتمی است و علت این تحرک رژیم صهیونیستی یا جنگ روانی بوده است یا اینکه از هزاران موشکی که به سوی این رژیم شلیک می شود هراس دارد.

این رسانه لبنانی به نقل از هشام جابر از نظامیان بازنشسته این کشور آورده است: حزب الله دخالت نخواهد کرد مگر اینکه جنگ سوریه با اسرائیل رخ دهد و اگر در حمله نظامی احتمالی آمریکا به سوریه اسرائیل دخالت نکند حزب الله نیز بی طرف خواهد ماند.

جابر درباره اینکه آیا اگر این حمله نظامی رخ دهد و با توجه به اینکه نیروهای حزب الله در سوریه هستند تماشاگر خواهد بود افزود: موضوع این نیست که تماشاگر باشد یا اقدامی باشد واقعیت این است که امکانات کافی برای مقابله با ناوهای جنگی آمریکا را ندارد به ویژه که عملیات برق آسا و سریع خواهد بود و اصلا به نفع حزب الله نیست که به این حمله واکنش نشان دهد.از سویی این غیر منطقی است که حزب الله قبل از اینکه سوریه که ده ها موشک پیشرفته در اختیار دارد، وارد عمل شود.ایران در صورت حمله برق آسا وارد نخواهد شد اما اگر جبهه اسرائیل گشوده شود حزب الله قبل از ایران وارد عمل می شود.

البلد در ادامه می نویسد: در حمله نظامی به سوریه آمریکا هنوز سرگردان است، انگلیس زمانی از مشارکت و زمان دیگر از عدم مشارکت سخن می گیرد، دولت ترکیه آماده مشارکت در حمله است اما مردم آن مخالفند، رژیم اسرائیل از ترس سناریوی بزرگ هراس دارد به ویژه که سامانه گنبد آهنی قادر به واکنش نشان دادن به ده ها موشک در آن واحد نیست اما حزب الله موضعی اتخاذ نکرده است و شاید این سیاست حزب الله باشد که اسرائیلی ها را تا زمان سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل خود در وضع عصبی نگه دارد اما این بار موضع غافلگیر کننده ای وجود ندارد و حزب الله محاسباتی برای خود دارد که فقط خود آنها از آن آگاه هستند.

کلید واژه ها: حزب الله سوریه اسرائیل حمله نظامی موضع


نظر شما :