ارسال سلاح‌های "تاثیر گذار" برای مخالفان سوری

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۲۱۳۲۹ سرخط اخبار

با فروکش کردن تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله مستقیم به سوریه، طرح های واشنگتن جهت ارسال سلاح برای مخالفان سوری سرعت گرفته تا دخالت غیرمستقیم آمریکا در جنگ سوریه هرچه بیشتر نمایان شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، آمریکا در روزهای اخیر ارسال کمک های نظامی "استراتژیک" برای مخالفان سوری را افزایش داده و بنا به گفته منابع آمریکایی چندین محموله از سلاح های تاثیرگذار آمریکایی به دست مخالفان سوری رسیده است.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در این باره اعلام کرد: اولین محموله از سلاح های آمریکایی در طول دو هفته گذشته راهی سوریه شده است و این سلاح ها از طریق شورای عالی نظامی مخالفان سوریه که تحت رهبری سرلشکر سلیم ادریس، رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد اداره می شود، در اختیار گروه های شبه نظامی مخالف قرار گرفته است.

بنا به نوشته روزنامه مذکور، آمریکا سعی دارد با این کار توازن قوا را به نفع مخالفان سوری تغییر دهد و یا دست کم در این زمینه توان نظامی مخالفان و ارتش سوریه را به یک سطح برساند.

کمک های نظامی آمریکا با چند ماه تاخیر به دست مخالفان سوری می رسد چرا که پیشتر مقامات واشنگتن از ترس اینکه مبادا این سلاح ها به دست گروه های تندرو برسد ارسال سلاح برای شبه نظامیان مخالف را به تعویق انداخته بودند.

علاوه بر کمک های نظامی، کمک های غیرنظامی نیز برای مخالفان سوری در نظر گرفته شده که از جمله آنها کمک به شوراهای مخالفان است که اداره مناطق تحت کنترل آنها را بر عهده دارند. آمریکا با انواع مواد غذایی و تجهیزات اداره جامعه شهری از جمله آمبولانس و خودروهای امدادی به این شوراها کمک رسانی می کند تا توانایی آنها در اداره مناطق تحت کنترل مخالفان افزایش یابد.

بنا به نوشته واشنگتن پست، ارسال این سلاح ها توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اداره می شود و سازمان مذکور با استفاده از پایگاه هایی که در ترکیه و اردن در چند ماه اخیر تاسیس کرده کار ارسال سلاح برای گروه های مخالفی که آنها را "میانه رو" می خواند انجام می دهد.

بنابر گزارش مذکور، نیروهای تحت فرماندهی سلیم ادریس بیشترین سهم را از کمک های نظامی آمریکا به خود اختصاص داده و برای این کار بیش از 250 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده است که 6 / 26 میلیون دلار مستقیما در اختیار شورای عالی نظامی مخالفان سوری قرار می گیرد.

نوع سلاح های ارسالی برای شبه نظامیان سوری مشخص نیست اما سامانه های موشکی ضد زره و مهمات برای سلاح هایی که در اختیار شبه نظامیان است بخش مهمی از سلاح های ارسالی را به خود اختصاص می دهد. کارشناسان نظامی بعید می دانند که واشنگتن در این مرحله برای مخالفان سوری موشک های ضدهوایی رسال کند. 

کلید واژه ها: آمریکا واشنگتن


نظر شما :