ادعای توافق اوباما، پوتین و روحانی درباره سوریه

۲۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۲۱۳۷۷ سرخط اخبار

پایگاه خبری صهیونیستی دبکا مدعی شده است که سران کشورهای آمریکا و روسیه و ایران درباره ادعاهای واشنگتن مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی نظام سوریه به توافقاتی رسیده اند.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری «دبکا فایل» که گفته می شود، به منابع اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی نزدیک است، مدعی شد، سران سه کشور آمریکا، روسیه و ایران ماه گذشته به صورت محرمانه به توافقاتی درباره ادعاهای واشنگتن در خصوص استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی رسیدند.

دبکا در ادامه ادعاهای خود نوشت که مهمترین نکات مورد توافق بین باراک اوباما و ولادیمیر پوتین و بشار اسد موارد زیر را در بر می گیرد:

- اسد از زرادخانه شیمیایی خود چشم پوشی کند. این موضوع تولید سلاح های شیمیایی را نیز در برمی گیرد. پس از آن دمشق فهرست تاسیسات و مراکز شیمیایی خود را در اختیار مسکو قرار می دهد تا آنها را منهدم کند.

همچنین سوریه معاهده منع انتشار و استفاده از سلاح های شیمیایی را امضا کرده و به سازمان مربوطه اجازه می دهد، بر کار هیئت روسی نظارت داشته باشد.

دبکا در خصوص اجرای این بند تاکید می کند که موانع و چالش های بی شماری وجود دارد.

- متعهد شدن آمریکا به توقف کمک نظامی به گروه های مسلح. در این چارچوب گفته شده که پوتین به تهران وعده داده که از تمام توان خود جهت تحت فشار گذاشتن اوباما برای توقف کمک های نظامی خود به گروه های مسلح در سوریه استفاده کند.

همچنین در این چارچوب مربیان نظامی ارتش آمریکا آموزش گروه ها و عناصر مسلح در کشورهای همجوار سوریه و به ویژه در پایگاه های نظامی که در ترکیه و اردن زیر نظر سازمان سیا اداره می شود، را نیز باید متوقف کنند.

این طرح از آمریکا می خواهد، کمک مالی و نظامی به گروه های مسلح را تنها به حامیان آنها در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و قطر محدود کند.

دبکا اظهار می کند که رئیس جمهوری روسیه در این خصوص موفق شده، موافقت همتای آمریکایی خود را در قطع کمک هایش به گروه های مسلح به دست آورد، تا زمینه دستیابی توافقات بیشتر با روسیه و ایران درباره بحران سوریه فراهم شود.

- روسیه متعهد به نوسازی و بازنگری در ذخایر تسلیحاتی نظام دمشق شود. این بند زمانی به اجرا در می آید که مسکو مطمئن شود، واشنگتن حمایت نظامی از گروه های مسلح در سوریه را متوقف کرده و پوتین در این خصوص به اوباما ابلاغ کرده که نواقص و کاستی های ارتش سوریه پس از از دست دادن سلاح های شیمیایی سوریه را جبران می کند.

دبکا می نویسد: این موضوع اعتراض اوباما را به دنبال داشته، اما در عمل نتوانسته کاری از پیش ببرد و کمک های روسیه به دمشق را متوقف کند.

- مسکو با هر قطعنامه ای که سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان درصدد تصویب و صدور آن علیه سوریه باشند، مخالفت خواهد کرد و این موضوعی است که پوتین آن را به روحانی تعهد داده است.

کلید واژه ها: روسیه آمریکا پوتین اوباما


نظر شما :