توافقات اردوغان با حزب کارگران کردستان پایان یافت

آغاز اعتراض مدنی کردها به دولت ترکیه

۲۵ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۲۱۴۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
شورشیان کرد وابسته به حزب کارگران کردستان اعلام کردند که در اعتراض به عدم وفای دولت مرکزی به تعهداتش عقب‌نشینی نیروهای خود از خاک ترکیه را متوقف کرده‌اند.
آغاز اعتراض مدنی کردها به دولت ترکیه

دیپلماسی ایرانی: دولت ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که دیگر مراحل آخر پروژه اصلاحات دموکراتیک را در کشور می گذراند و به زودی وعده هایی که در این زمینه به مردم ترکیه داده بوده، به پایان می رسد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که شورشیان کُرد در ترکیه از شهروندان کرد خواسته اند که با آغاز سال تحصیلی در این هفته مدارس را تحریم کرده و از حضور در مراکز آموزشی خودداری کنند تا به این ترتیب مراتب اعتراض خود را به دولت مرکزی که به وعده هایی که به آنها داده بوده اما تا کنون به آنها عمل نکرده است، اعلام کنند.

بشیر اتالای، معاون نخست وزیر ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته با شرکت در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «ما اصلاحات گسترده ای را در تمامی زمینه ها از جمله حل مسائل کردها اعمال کرده ایم که این اصلاحات به زودی به مراحل پایانی خود نزدیک می شود و امیدواریم که نخست وزیرمان در وقت مناسب گزارشی از وعده هایی که داده شده بود و اکنون به آنها اعمال شده است، به مردم ارائه دهد.»

اتالای توضیحاب بیشتری درباره این اصلاحات و این که چه مسیری را می پیماید تا ترکیه به دموکراسی مورد نظر برسد، ارائه نداد و تنها گفت که به زودی نخست وزیر همه چیز را اعلام خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد، ما تعدیلات را اعمال کرده ایم که هدف از آن حل مشکلات اجتماعی ما برای رسیدن به دموکراسی بیشتر در کشور است.

این در حالی است که کردها به هیچ از وضعیتی موجود راضی نیستند و دولت را متهم می کنند که به هیچ کدام از وعده های خود به آنها عمل نکرده است. در همین راستا شورشیان کرد وابسته به حزب کارگران کردستان اعلام کردند که در اعتراض به عدم وفای دولت مرکزی به تعهداتش عقب نشینی نیروهای خود از خاک ترکیه را متوقف کرده اند.

دولت ترکیه در پی مذاکرات خود با عبدالله اوجالان، رهبر زندانی کردهای ترکیه در پایان سال 2012 به سلسله توافقاتی با وی رسید که به موجب آن تصمیم گرفته شد در قبال دستور وی به اعضای حزب کارگران کردستان به توقف عملیات مسلحانه علیه ترک ها و سربازان ارتش ترکیه، دولت آنکارا یک سری اصلاحات را در حق آنان آغاز کند.

روز چهارشنبه کردها لحن خود را علیه دولت مرکزی تشدید کردند و از خانواده های کرد خواستند که در اعتراض به رفتارهای دولت آنکارا از فرستادن فرزندانشان به مدارس خودداری کنند و از دولت بخواهند تا آموزش زبان مادری آنها در مدارس را به رسمیت بشناسد. آنها همچنین خواستار تظاهرات علیه دولت اسلام گرای محافظه کار رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه شدند.

 

کادر رهبری حزب کارگران کردستان با صدور بیانیه ای تاکید کرد، اهمیت بسیاری دارد که ملت کرد در طول این هفته و هم زمان با آغاز رسمی سال تحصیلی که روز دوشنبه 16 سپتامبر آغاز می شود، از رفتن به مدارس خودداری کنند.

 

کادر رهبری حزب کارگران کردستان با صدور بیانیه ای تاکید کرد، اهمیت بسیاری دارد که ملت کرد در طول این هفته و هم زمان با آغاز رسمی سال تحصیلی که روز دوشنبه 16 سپتامبر آغاز می شود، از رفتن به مدارس خودداری کنند. در بیانیه این حزب آمده است: «لازم است خانواده ها در طول این هفته از فرستادن فرزندان خود به مدارس جلوگیری کنند و باید همه خانواده ها به همراه فرزندانشان با آغاز سال جدید تحصیلی در برابر اداره جات آموزش ملی تظاهرات کنند و شعار "ما می خواهیم به زبان مادری درس بخوانیم" را سر دهند.»

آموزش به زبان مادری از جمله اصلاحاتی است که حزب کارگران کردستان در کنار تعدیل قانون مبارزه با تروریسم و به رسمیت شناختن نوعی حکومت خودمختار در منطقه و کاهش نرخ انتخابی از دولت مرکزی خواسته بود. نرخ انتخابی بر اساس قانون انتخابات ترکیه این است که احزابی که نتوانند 10 درصد از آرای رای دهندگان را به دست آورند نمی توانند در پارلمان این کشور نماینده داشته باشند. کردها از دولت مرکزی خواسته اند که این رقم را برای آنها کاهش دهد.

مذاکره میان دولت با مخالفان به دلیل درگیری های سیاسی شدید میان اکثریت و اقلیت در پارلمان بر سر اصلاحات مورد نظر کردها در حال حاضر متوقف شده است.

کارشناسان بر این اعتقادند که تضعیف دیپلماتیک ترکیه در تحولات منطقه به ویژه در سوریه و شکست سیاست هایش در این زمینه سبب شده است تا نتواند مذاکرات خود را با کردها پیش ببرد. همچنین در سایه اعتراض های داخلی که سبب افزایش نارضایتی ها از عملکرد دولت رجب طیب اردوغان شده، بسیاری این گونه تحلیل می کنند که دولت فعلی ترکیه تلاش دارد تا شکست سیاسی خود را با توقف مذاکرات صلح با کردها جبران کند. مساله ای که با اعتراض بسیار فعالان کرد مواجه شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه حزب کارگران کردستان


نظر شما :