مصر تمامی روابط گردشگری را با ایران قطع کرد

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۸ کد : ۱۹۲۲۳۰۰ سرخط اخبار
در حالی که محمد مرسی، رئیس جمهور اسلام گرای مصر سعی داشت تا در دوره کوتاه ریاست جمهوری خود اقدام به بهبود نسبی روابط با ایران کرده و به ویژه توجه خاصی به حوزه گردشگری نشان داده بود، دولت جدید مصر اعلام کرد تمامی تبادلات گردشگر با ایران را قطع می کند. دلیل این امر، «نگرانی های امنیتی» عنوان شده است.


به گزارش «تابناک»، مصر کلیه روابط خود با ایران در حوزه گردشگری را متوقف کرده و در بیان دلیل این امر، به «نگرانی های امنیتی» اشاره کرده است. اقدامی که بیش از هر چیز بیانگر فاصله گرفتن دولت جدید این کشور از رویه دولت قبلی نسبت به ایران است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، راشا عزیزی، سخنگوی وزارت گردشگری مصر گفته: «در حال حاضر، وضعیت امنیتی به این وزارتخانه اجازه نمی دهد از برقراری مسافرت ها با ایران، از جمله پرواز هواپیماها و تبادلات گردشگری حمایت کنیم».

رویترز اشاره کرده این سخنان در حالی ابراز می شود که نخستین پرواز رسمی میان دو کشور ایران و مصر پس از 34 سال، در ماه مارس سال جاری برقرار شده بود. بر اساس آمارهای رسمی، 43 ایرانی در ماه آوریل از مصر بازدید کردند. با این حال، پروازهای روتین هیچ گاه میان دو کشور برقرار نشد.

در آن زمان، بیشترین مخالفت با ورود گردشگران ایرانی، از سوی گروه های تندروی سلفی ابراز می شد که ایران را به تلاش برای ترویج تشیع در مصر متهم کرده و خواستار قطع ارتباطات گردشگری با ایران بودند. همین مسائل بود که سبب شد دولت مصر، مکان های گردشگری ایرانیان را به چند محل خاص محدود نماید.

با این حال، بعید است دولت سکولار نظامی جدید مصر، برای قطع روابط گردشگری با ایران به دغدغه های سلفی ها توجهی نشان داده باشد. بر این اساس، به نظر می رسد مهمترین عامل در اتخاذ این تصمیم از سوی دولت مصر، بازتعریف منافع این کشور در سطح منطقه باشد؛ زیرا اکنون عربستان سعودی و حامیان منطقه ای این کشور (مهمترین رقبای منطقه ای ایران) مهمترین پشتیبانان دولت مصر به شمار می روند.

کلید واژه ها: مصر گردشگری


نظر شما :