آزادی تیموشنکو معامله می‌شود

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۳۴ کد : ۱۹۲۲۶۷۳ سرخط اخبار

 دیپلمات های اروپایی به رسیدن به توافقی برای آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین، که حبسش توسط رقیب سیاسی اش باعث پیچیده شدن روابط اوکراین با غرب شده و امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا را به خطر انداخته، نزدیک شده اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، طبق توافق حاصله، تیموشنکو به شرطی توسط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، عفو می شود که متعهد به خروج از این کشور شود یا حداقل ابتدا برای درمان به آلمان برود.

به گفته وکیل تیموشنکو، فرستاده های اروپایی به رهبری پت کوکس، رئیس سابق پارلمان اروپا و الکساندر کوانسیوسکی، رئیس جمهوری سابق لهستان این پیشنهاد را هم به دولت اوکراین و هم به تیموشنکو ارائه کردند.

تیموشنکو در سال 2011 به اتهام فسادی که بسیاری معتقدند که ادعای سیاسی بود، به هفت سال حبس محکوم شد.

وی در نامه ای که روز جمعه منتشر شد نوشت تنها به این دلیل پیشنهاد خروج از اوکراین را پذیرفته تا مانعی را که بر سر راه این کشور برای عقد قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا وجود دارد، بردارد.

یانکوویچ تاکنون پاسخی به پیشنهاد اروپایی ها نداده است.

مقامات اوکراین علاوه بر اتهام فساد، موارد دیگری همچون قتل یک قانونگذار را نیز به تیموشنکو ربط داده اند. تیموشنکو هم اتهامات وارده را تکذیب کرده است.

دیپلمات های اروپایی که معتقدند روسیه بدون اوکراین تنها یک کشور عادی است اما با اوکراین یک امپراطوری می شود، تلاش کرده اند تا پیش از پیوستن این کشور به یک اتحادیه تجاری با ریاست روسیه، با کی یف به یک توافق برسند.

کلید واژه ها: اوکراین تیموشنکو


نظر شما :