بندر مسئول خریدهای نظامی عربستان

پیام نظامی ریاض به تهران چیست؟

۱۴ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۳۹۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس سازمان امنیت عام عربستان امیر بندر بن سلطان مسئول تعریف، تدوین و طراحی استراتژی دفاعی عربستان و خریدهای سلاح‌های این کشور شده است.
پیام نظامی ریاض به تهران چیست؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه های آلمان روز یکشنبه اعلام کردند که عربستان سعودی تلاش دارد تا پنج فروند ناو نظامی به ارزش 2.5 میلیارد یورو از آلمان خریداری کند که بر اساس قرارداد امضا شده امکان افزایش تعداد این ناوها تا 25 ناو به ارزش 25 میلیارد دلار در طولانی مدت وجود دارد.به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، هدف از این خرید تسلیحاتی جدید توسط عربستان نوسازی ناوگان نظامی این کشور اعلام شده که شامل خریدهای تازه نظامی از آلمان می شود. ارتش عربستان تلاش دارد تا ناوگان نظامی خود را با خریدهای تازه نظامی به روز کرده و ارتشی مدرن مطابق با آخرین تکنولوژی روز ایجاد کند. ارتش عربستان همچنین اعلام کرده است که قصد دارد به زودی و در پی نوسازی ناوگان نظامی خود مانوری در سطح جهانی برگزار کند.

به اعتقاد کارشناسان عربستان همانند دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در پی تقویت توان نظامی اش است تا به ادعای خود بتواند بیش از پیش از جهان غرب مستقل شود و بتواند از پیمان خود با قدرت های بزرگ در راس آنها ایالات متحده امریکا دور شود.

به اعتقاد کارشناسان نوسازی های نظامی عربستان سعودی در راستای رویارویی با قدرت روزافزون ایران نیز محسوب می شود. کشوری که اکنون به تنها کشور هسته ای منطقه تبدیل شده و تلاش دارد تا نفوذ خود را به دیگر کشورهای عربی نیز گسترش دهد. تهدیدی که عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از افزایش قدرت ایران احساس می کنند از آن بابت است که به روشنی می بینند که قدرت ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن به شدت رو به افزایش است و به ادعای آنها ایران می رود تا طوقی امنیتی به دور عربستان کشیده و آن را در منطقه خود تضعیف کند. به اعتقاد تحلیلگران تقویت سلاح دریایی عربستان پیامی روشن به ایران است مبنی بر این که ما نیز از قدرت دریایی در خور توجهی برخودار هستیم.  

در عین حال عربستان نیز تلاش دارد تا در شرکای نظامی و استراتژیک خود تنوع ببخشد تا به این ترتیب تا اندازه ای از وابستگی نظامی و امنیتی خود به امریکا بکاهد.

در همین راستا عربستان قصد دارد در جهت تقویت ناوگان دریایی خود و همچنین خرید دو ناو دریایی جدید به ارزش 1.3 میلیارد یورو با فرانسه همکاری کند. عربستان با دلارهای هنگفتی که از درآمدهای نفتی به دست آورده است تلاش دارد تا ناوگان نظامی خود را توسعه داده و یکی از مدرن ترین ناوگان های نظامی کشورهای عربی را تدارک ببنید با این تفاوت که هنوز نیروی نظامی آموزش دیده و زبده برای استفاده از این جنگ افزارهای جدید در اختیار ندارد. مقام های عربستانی خود به این ضعف خود اذعان دارند و برای همین می گویند که قصد دارند برنامه های آموزشی جدیدی را به کمک کارشناسان غربی تدارک ببینند تا ضعف خود را در این زمینه برطرف کنند.  

در همین رابطه یکی از منابع نزدیک به نهادهای قدرت در عربستان که نخواست نامش فاش شود می گوید: «رئیس سازمان امنیت عام عربستان امیر بندر بن سلطان مسئول تعریف، تدوین و طراحی استراتژی دفاعی عربستان و خریدهای سلاح های این کشور شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «هماهنگی های وی به خریدهای نظامی جدید عربستان از فرانسه انجامیده است.»

اشاره وی به خریدهای تسلیحاتی 1.3 میلیارد یورویی عربستان از فرانسه است که در بالا به آن اشاره شد.

این منبع آگاه همچنین گفت: «تصمیم برای این خرید در لحظات اخیر دیدار وزیر دفاع فرانسه که در هفت اکتبر به جده سفر کرده بود، با پادشاه عربستان اتخاذ شد که بر اهمیت روابط استراتژیک عربستان با فرانسه تاکید دارد.»

درباره جزئیات قرارداد نظامی آلمان با عربستان نیز نه دولت آلمان و نه دولت عربستان هیچ اظهار نظری در این زمینه نکرده اند. روزنامه بیلد ام سنتاگ به نقل از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نوشت که مقام های آلمانی در پیامی که در تابستان گذشته به دولت عربستان فرستاده بودند یادآور شده بودند که به محض تشکیل دولت جدید آلمان بعد از انتخابات این کشور قرارداد تسلیحاتی منعقد شده با این کشور را اجرایی خواهند کرد. هنوز دولت جدید آلمان تشکیل نشده و احزاب آلمانی در حال رایزنی برای تشکیل دولت جدید این کشور هستند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آلمان فرانسه ناوگان نظامی


نظر شما :