خدعه‌های بی‌بی برای توجیه حمله به ایران

امریکا دنبال جنگ نیست آقای نتانیاهو

۲۸ آبان ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۷ کد : ۱۹۲۴۴۴۴ پرونده هسته ای ترجمه برگزیده خاورمیانه
اگر نتانیاهو موفق شود که مذاکرات امریکا و متحدانش با ایران را به بن‌بست بکشاند، بسیار سخت خواهد بود که شاهد جنگی جدید در خلیج فارس آن هم در سایه مخاطرات موجود بر سر اقتصاد جهانی نباشیم.
 امریکا دنبال جنگ نیست آقای نتانیاهو

دیپلماسی ایرانی: اگر نتانیاهو موفق شود که راه دیپلماتیک اوباما در برابر ایران را ببندد تنها راهی که باز می ماند، جنگ است. بی بی دقیقا چه می خواهد؟این که چرا تلاویو ترسیده است و ریاض نیز همین نگرانی را زمزمه می کند برای این نیست که امریکا نمی خواهد با ایران بجنگد بلکه برای این است که امریکا می خواهد در رابطه با ایران تجدید نظر و اقدام به تنش زدایی کند.در همین حال وقتی وزیر امور خارجه فرانسه به آن چه جان کری در ژنو گفته بود، غرید، فرانسه در نقش نئوکان ها ظاهر شد. در سال 2003 فرانسه می خواست در جنگ عراق نقش کسی را بازی کند که مخالف جنگ است و ناگهان بعد از آن قهرمان می شود و در این میان از سهم باقی مانده نهایت استفاده را می برد.  

"زنده باد فرانسه" چیزی بود که سردبیر وال استریت ژورنال در مقاله اش نوشت و در ادامه آورد: "فرانسیس اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه غرب را از این که تضمینی به ایران به عنوان یک قدرت هسته ای داده شود، نجات داد."اولاند واقعا غرب را نجات داد؟ یا این که صرفا بازگوکننده اراده شاهزادگان عربستانی ای بود که می خواهند بر روی نیروی نظامی فرانسه سرمایه گذاری کنند و آن را به قدرت آینده نظامی تبدیل کنند؟

اگر واقعا اتفاق جدی ای بیفتد بعد از آن چه خواهد شد؟اگر نتانیاهو موفق شود که مذاکرات امریکا و متحدانش با ایران را به بن بست بکشاند، بسیار سخت خواهد بود که شاهد جنگی جدید در خلیج فارس آن هم در سایه مخاطرات موجود بر سر اقتصاد جهانی نباشیم.

اما چه چیزی باعث می شود که نتانیاهو سکته کند؟شش ماه به ایران فرصت داده شود تا همه فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را متوقف کند، تحریم ها لغو شوند و بر سر آخرین مرحله از توافقات مذاکره شود. در آخر کنترلی بر برنامه هسته ای ایران و ایجاد محدودیت برای آن اعمال شود تا این اطمینان حاصل شود که این کشور به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت نخواهد کرد. و به طور مرتب هم بازرسان آژانس از تاسیسات هسته ای ایران سرکشی کنند.  

آن موقع چه چیزی اسرائیل را به خطر خواهد انداخت؟ایران امروز بمب اتم ندارد. تا کنون هیچ بمبی را آزمایش نکرده است. حتی یک جرقه اتمی را هم منفجر نکرده است. ایران حتی یک مورد که ثابت کند اورانیوم خود را 90 درصد غنی کرده که زمینه ساخت اورانیوم لازم برای بمب را فراهم می کند، انجام نداده است.آیت الله خامنه ای فتوایی صادر کرده که به موجب آن استفاده از تسلیحات هسته ای ممنوع است. دولت حسن روحانی اعلام کرده است که به هیچ وجه برنامه ساخت سلاح هسته ای ندارد. و سازمان های امنیتی امریکا نیز با ایران موافق هستند. همه 16 سازمان امنیتی امریکا در سال 2007، و بعد از آن دو سال پیش، با اطمینان کامل گفتند که ایران به هیچ وجه تصمیمی یا برنامه ای برای ساخت بمب هسته ای ندارد.

چگونه می شود وقتی که قرار نیست برنامه هسته ای ایران گسترش یابد یا برنامه هسته ای ایران بازتولید شود و هیچ گاه به سمت تولید اورانیوم مناسب برای ساخت بمب هسته ای رود و به تنهایی هم نتواند بمب اتمی بسازد، اسرائیلی که خود صدها بمب اتم دارد مورد تهدید قرار بگیرد؟

لیندسی گراهام می گوید: «نمی توانی به ایرانی ها اعتماد کنی. آنها درباره برنامه هسته ای شان دروغ می گویند.»اما آیا دستگاه های امنیتی امریکا نیز دروغ می گویند؟

10 سال پیش، هنگامی که می خواستند به صدام حمله کنند و وانمود می کردند که راست می گویند، لیندسی یکی از طرفداران کسانی بود که به صراحت درباره عراق دروغ گفتند.

مشابه همان وضعیت با همان طرفداران قدیمی و همان حیله قدیمی الآن مطرح است. برای این که تلاش های اوباما برای تنش زدایی با ایران به نتیجه نرسد، بی بی می تواند چهار حیله را در پیش بگیرد.

اول، کنگره را متقاعد کند که اسرائیل هیچ گونه مذاکره ای را بر سر ایران نمی پذیرد، مگر این که ایران همه غنی سازی اورانیوم خود را متوقف کند، امکانات هسته ای خود را متوقف سازد و همه اورانیوم ذخیره اش را بار کشتی کند و از خاک خود خارج کند، قبل از آن نباید هیچ تحریمی علیه ایران متوقف شود. اسرائیل می تواند این مساله را در قبال موقعیت مذاکره با ایران اولتیماتوم کند.

آن چه قابل انتظار است این است که رئیس جمهوری ایران، روحانی در داخل به شدت مورد محاصره تندروهای داخلی قرار بگیرد و نمتواند به راحتی همه چیز را به خانه اول باز گرداند. این یک مساله کشنده است، همه این را می دانند، حتی جمهوری خواهانی که با اسرائیلی ها موضع مخالف در برابر او را گرفته اند.

دوم، اسرائیل به کنگره فشار بیاورد که تحریم های تازه و شدیدتری علیه ایران اعمال کند، در آن موقع ایران از آنها سرخورده خواهد شد و چالشی جدی در گفت وگوها به وجود خواهد آمد.

سوم، لابی های یهود در سراسر جهان فعال شوند و به دولت هایشان فشار بیاورند تا هر گونه توافقی با ایران را متوقف کنند. روز یکشنبه، بی بی به رئیس فدراسیون یهودی های شمالی امریکا گفت که کری خود را برای امضای یک "توافق بد و خطرناک" که می توانست بقای یهود را تهدید کند، آماده کرده بود، و اگر بنا باشد که اتفاقاتی بیفتد که بقای یهود مورد تهدید قرار بگیرد، من ساکت نخواهم نشست. بی بی از همه فشار خود استفاده کرد تا اجازه ندهد که بقای یهود به چالش کشیده شود، او به اوباما و کری فشار آورد تا با ایرانی ها به توافق نرسند.

در آخر، لابی اسرائیل پشت لیندسی گراهام و جمهوریخواهان ایستاده است. ترنت فرانک درصدد تهیه لایحه ای در کنگره است که در آن قدرت نظامی انحصارا در اختیار کنگره قرار خواهد گرفت، در آن صورت بدون این که نیاز باشد تا کنگره مشورت اوباما را بگیرد تا دستور حمله را صادر کند، می توان به ایران حمله کرد. قابل توجه است در حال حاضر جمهوریخواهان از این که باید باراک اوباما برای جنگ رای بدهد، ناخرسندند. تجربه آنها در مورد سوریه که در تابستان گذشته باراک اوباما در کنگره گفت که قصد حمله به سوریه را ندارد باعث ناخرسندی جمهوریخواهان شد. او به صراحت به تندروهای کنگره گفت که هیچ جنگی در کار نیست.

امروز، اوباما و کری اصرار دارند که بگویند همه چیز به روی میز است، اوباما بعد از آن که در تابستان گذشته حمله به سوریه را رد کرد، اکنون اعتبار لازم برای حمله به ایران را ندارد. جمهوریخواهان به دنبال راه گریزی هستند که قدرت نظامی خود را نشان داده و این ابزار را از دست اوباما خارج کنند و انحصارا خود در اختیار داشته باشند.

نکته عجیب در این است که اگر نتانیاهو و مردان در سایه اش در کنگره بخواهند تلاش های جهانی برای رسیدن به تفاهم در ژنو را به چالش بکشند مردم خود را در برابر جنگی دیگر در خاورمیانه قرار خواهند داد، چنین چیزی را شاید اسرائیل و عربستان بخواهند اما امریکا نمی خواهد.   

منبع: تاون هال

انتشار اولیه: 24 آبان 1392/ انتشار مجدد: 28 آبان 1392

کلید واژه ها: امریکا فرانسه


نظر شما :