علت کارشکنی پاریس در توافق هسته‌ای ایران

۰۶ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۲۵۲۳۸ سرخط اخبار

روزنامه فرانسوی 'لاتریبون' از انجام مذاکرات برای خریدهای تسلیحاتی جدید عربستان از فرانسه خبر داد که ممکن است مبلغ آن به 20 میلیارد دلار برسد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مجله الجزیره العربیه، عربستان سعودی دل به دیپلماسی قرادادهای تسلیحاتی بسته است که هدف از آن تلاش برای جبران آسیب دیدن نفوذش و ایجاد موازنه ای در نقشه ژئوپلیتیک خاورمیانه می باشد.

عربستان در این راستا درصدد امضای قرادادهای تسلیحاتی بزرگ با فرانسه برای ایجاد محور جدید ریاض – پاریس است که ممکن است مبلغ این قراردادها تا 20 میلیارد یورو برسد.

روزنامه اقتصادی لاتریبون  به نقل از یک سرمایه گذار صنعتی در امور تسلیحاتی نوشت: مذاکرات برای امضای قرادادهای تسلیحاتی بسیار بزرگ درجریان است که براساس آن عربستان شش ناو از نوع فریم که یکی از پیشرفته ترین ناوهای جهان است، خریداری می کند و ریاض همچنین شش زیردریایی خواهد خرید و قیمت آنها تا 10 میلیارد یورو خواهد بود.

این روزنامه افزود: قرارداد دیگری برای مدرن کردن پدافند نیروی هوایی عربستان به ارزش چهار میلیارد دلار وجود دارد و مبلغ این قراردادها در صورت تصمیم برای خرید بالگردها و سلاح های دیگر مثل موشک ها و بمب افکن ها ممکن است تا 20 میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.

این تحول در پی موضع سرسختانه فرانسه درقبال برنامه هسته ای ایران روی داده است به گونه ای که مسئولان سعودی پاریس را به منزله سخنگوی خود در مذاکرات ژنو دانستند که بامداد یکشنبه به توافق تاریخی بین ایران و گروه 5+1 منجر شد.

ایران و گروه 5+1 در نخستین مذاکرات ژنو به امضای توافق نزدیک شده بودند اما موضع سرسختانه فرانسه مانع از امضای آن شد و در آن زمان برخی گزارشها از وعده های مالی و تسلیحاتی و مشوق های عربستان به فرانسه برای کارشکنی در این توافق حکایت داشت.

کلید واژه ها: فرانسه


نظر شما :