تلاش جنرال موتورز برای گرفتن بازار فرانسوی ها در ایران

۱۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۱ کد : ۱۹۲۵۵۴۳ سرخط اخبار

توافق اولیه ای که بین ایران و گروه 1+5 صورت گرفت بیش از هر مجموعه ای صنعتگران غربی را خوشحال کرده است؛ در بین این صنایع مختلف البته صنعت اتومبیل سازی جایگاه ویژه ای دارد. در واقع یکی از بندهای توافق صورت گرفته به طور مستقیم شکستن تحریم های این بخش را نشانه رفته و حالا بسیاری از برندهای مطرح اتومبیل سازی در دنیا دوباره گام بلندی برداشته اند تا بازار ایران را تسخیر کنند.

به نوشته شرق، در این میان روزنامه فرانسوی «فیگارو» هفته گذشته مطلبی با عنوان آمادگی فرانسوی ها برای حضور در بازار ایران را منتشر کرد و در این بین هم سه شرکت مطرح را معرفی کرد؛ اولی همان شرکت نفتی توتال است که مدت ها در ایران فعالیت کرده است و دیگری هم شرکت های رنو و پژو هستند.

مدیر شرکت توتال در گفت وگو با روزنامه فیگارو از آمادگی شرکتش برای ورود مجدد به بازار ایران خبر داد ولی ترجیح داد با احتیاط پیش برود: «واقعیت این است که هنوز معاملات نفتی با ایران رفع تحریم نشده است و ما منتظر هستیم تا نتیجه را ببینیم. با این حال آماده ایم تا دوباره با طرف های ایرانی بعد از لغو تحریم ها رایزنی کنیم.» البته بخش اصلی این گزارش مربوط به آمادگی شرکت های رنو و پژو بود که مدیران عامل هر دو شرکت از آمادگی شان برای بازگشت به ایران خبر دادند.

در همین راستا روز گذشته روزنامه «لوموند»، دیگر روزنامه مطرح فرانسه هم این موضوع را مطرح کرد و شایعه بازگشت این دو شرکت بزرگ اتومبیل سازی به ایران را قوت بخشید. در گزارش لوموند آمده: «در شرایطی که ایرانی ها خود را برای نمایشگاه بین المللی اتومبیل آماده می کنند این دو شرکت از مدت ها پیش آمادگی خود را اعلام کرده اند و حتی قبل از توافق ژنو با ایرانی ها به توافق رسیدند.»

البته موردی که لوموند از آن پرده برمی دارد، این است که هدف شرکت های «پژو سیتروئن» و «رنو» از این اقدام این است که زودتر از دیگر شرکت های غربی چراغ سبز را برای ورود مجدد به بازار ایران به دست بیاورند. ایو مولن، مدیر بخش بین الملل شرکت پژو سیتروئن هم در این باره به لوموند گفت: «اگر شرایط مجدد مهیا شود فقط چند هفته زمان نیاز داریم تا بخش هایی را که غیرفعال شده اند در ایران دوباره فعال کنیم.»

تحریم بانک ها، مانعی برای فرانسوی ها

لوموند در ادامه گزارشش به مشکلات پیش روی فرانسوی ها در بازار ایران اشاره می کند و می نویسد: «صنعت فرانسه حالا برای ورود به بازار ایران باید با رقبای آسیایی و البته آمریکایی اش مبارزه کند.»

اشاره به رقیب آمریکایی هم شرکت اتومبیل سازی «فورد» است که این روزنامه مدعی شده کارهایش در ایران را پیش برده و حالا منتظر باز شدن کوچک ترین روزنه است تا زودتر از فرانسوی ها فعالیت در بازار ایران را از سر گیرد. این در حالی است که شرکت پژو سیتروئن از فوریه 2012 فعالیت هایش را در ایران به حالت تعلیق درآورده و این هم به خاطر قراردادی با شرکت آمریکایی جنرال موتورز است که در بخشی از آن آمده «وقتی آمریکا کشوری را تحریم می کند این شرکت موظف است فعالیت هایش را در آن کشور متوقف کند.» البته در ادامه این گزارش آمده: «این توقف کارها بیشتر به خاطر تحریم سیستم بانکی است که از سوی جامعه بین المللی بر ایران تحمیل شده و شرکت های اتومبیل سازی فرانسه هم ناگزیر شده اند فعالیت هایشان در این کشور را کاهش دهند یا متوقف کنند.»

جنرال موتورز در راه ایران

البته پیش از آنکه روزنامه «لوموند» از قرارداد عجیب و غریب اروپایی ها با آمریکایی ها پرده بردارد- قراردادی که در آن آمده اگر شرکتی اروپایی تحریم ها را دور بزند خودش گرفتار تحریم می شود- روزنامه فیگارو در مطلبی از «فعالیت پنهانی آمریکایی ها در بازار ایران» خبر داده بود. در آن مطلب که به استناد گفته های دو تاجر مطرح ایرانی و فرانسوی و یک دیپلمات فرانسوی بود (البته همگی خواسته بودند نامشان فاش نشود) چنین آمده بود: «در ایران نماینده های شرکت های آمریکایی با پاسپورت سوییسی مشغول بازاریابی برای شرکت های آمریکایی هستند و هدف هم از رده خارج کردن شرکت های اروپایی است.»

البته طرف ایرانی که خواسته بود نامش فاش نشود در این گزارش پرده از موضوع مهمی هم برداشته بود: «چندین نفر از مسوولان ایران پیش از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور تشکیل جلسه داده بودند و در آن کار با شرکت های آمریکایی که می تواند به نفع ایران باشد مورد ارزیابی قرار گرفته بود.»

فیگارو البته به سراغ موضوع مهم تری رفته بود و آن هم بحث ورود «جنرال موتورز» به بازار ایران بود: «این شرکت آمریکایی از بندی که اوباما به زیرکی در زمان تحریم صنعت اتومبیل سازی ایران گنجانده بود، به خوبی استفاده کرد. در آن بند آمده بود معاملات و خرید و فروش با ایران شامل تحریم است مگر از طریق کشور واسطه» فیگارو برای گفته هایش ادعایی هم مطرح کرد: «آمریکایی ها از طریق یکی از همسایه های شمالی ایران چند دستگاه کامارو به بازار ایران وارد کردند تا واکنش بازار ایران به این برند را بسنجند.»

البته فشاری که نماینده های این شرکت آمریکایی روی رییس «رنو» برای خارج شدن از بازار ایران هم وارد آورده بودند، دیگر موضوعی بود که فیگارو با استناد به آن گفته بود جنرال موتورز می خواهد به بازار ایران وارد شود. البته این روزنامه فرانسوی ادعای جالب دیگری هم کرد: «بیش از شش ماه است که نماینده های جنرال موتورز با مسوولان ایران خودرو دیدار می کنند و در پی یافتن راه حلی برای بستن قرارداد با این کمپانی ایرانی هستند.» حالا اما با توافق ژنو به نظر می رسد آمریکایی ها برای ورود به بازار ایران تنها نخواهند بود.

کلید واژه ها: بازار ایران تحریم پژو


نظر شما :