نقدی بر سیاست دوگانه کاخ سفید

با این رویکرد نه اعتماد ایران جلب می شود، نه کنگره

گروهی دوحزبی از سناتورهای آمریکایی در به مبارزه طلبیدن تهدید وتوی کاخ سفید، طرحی از تحریم های جدید را ارایه داده اند که می تواند بر سر میز مذاکرات هسته ای با ایران، اهرم های بیشتری را در اختیار آمریکا قرار دهد.
با این رویکرد نه اعتماد ایران جلب می شود، نه کنگره

دیپلماسی ایرانی: با طرح تحریم هایی که در سنای آمریکا به گردش در آمده، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید ، در صورت تصویب این تحریم های غیر منطقی، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را وتو می کند. این تحریم ها در صورت عدم حصول توافقی نهایی پس از شش ماه از اجرای توافق مقدماتی، اجرایی می شوند.

تهدید به وتوی بسته تحریمی جدید، یک اقدام نادر و قاطع از سوی رئیس جمهور به شمار می رود اما برخی بر این باورند که این اقدام کاخ سفید غیر ضروری بود، زیرا به نظر نمی رسد این تحریم ها در سنا تصویب شوند. به گفته آنها تصمیم برای تصویب این تحریم ها از سوی تدوین کنندگان آن – مارک کیرک و رابرت منندز- بیشتر سیاسی است تا تجربی. سناتورها تنها چند روز کوتاه برای تصویب آن فرصت دارند، چرا که تعطیلات سال نو میلادی در پیش است.

ماری هارف، سخنگوی معاون وزارت خارجه آمریکا با غیر منطقی خواندن این تحریم ها خاطرنشان کرد وزارت خارجه به شدت با اقدام کنگره مخالف است. او ادامه داد: این اقدام کنگره نشان می دهد که آنها به برآورد های مذاکره کنندگان آمریکایی و اطلاعات جاسوسی که می گویند تحریم ها ، مذاکرات را دشوار می کند، اعتقادی ندارند. هارف با غیر ضروری خواندن تحریم هایی که روند مذاکرات را تهدید می کنند، یادآور شد، کنگره هر زمان که تصمیم بگیرد می تواند تحریم ها را ظرف مدت 24 ساعت تصویب کند.

کارنی نیز در این زمینه اظهار داشت:فکر نمی کنم این تحریم ها تصویب شوند و نباید تصویب شوند. وی ادامه داد:خیلی مهم است از اقداماتی که فرصت دیپلماتیک را تهدید می کند، پرهیز کنیم. ما نمی خواهیم شاهد اقداماتی باشیم که دیپلماسی آمریکا را تضعیف می کند.

پولتیکو در این زمینه نوشت، گروهی دوحزبی از سناتورهای آمریکایی در به مبارزه طلبیدن تهدید وتوی کاخ سفید، طرحی از تحریم های جدید را ارایه داده اند که می تواند بر سر میز مذاکرات هسته ای با ایران، اهرم های بیشتری را در اختیار آمریکا قرار دهد.

برای مثال، هفته گذشته خزانه داری آمریکا 19 شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را به فهرست تحریم ها اضافه کرد. دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، این اقدام را یک زنگ خطر برای تجار، بانک ها و معامله گرانی توصیف کرد که گمان می کنند تحریم ها حذف شده و می توانند روابط تجاری عادی را با ایران از سر بگیرند.

اقدام هفته گذشته خزانه داری آمریکا ، موضع غیر ممکنی را به نمایش گذاشت که کاخ سفید قصد دارد در آن باقی بماند

در حالی که جدال کنگره و آمریکا از زمان دولت بوش بسیار متداول است، زمان ارایه این طرح بسیار حساس بود. طرح تحریم های جدید روز پنجشنبه به گردش درآمد، یعنی زمانی که آدام ژوبین ،رئیس دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا در حال مذاکره با هیات ایرانی بر سر اجرای توافقنامه مقدماتی ژنو بود. توافقی شش ماهه که در مقابل برخی محدویت ها در برنامه های هسته ای ایران، برخی تحریم ها را لغو می کند.در اعتراض به این اقدام؛ هیات ایرانی محل مذاکرات را ترک کرد.  

اما تنها یک هفته پس از این اقدام، کارشناسان ایرانی و گروه 1+5، دوباره به پای میز مذاکره بازگشتند و اینگونه به نظر می رسد که ترک میز مذاکره نیز تنها به دلیل  اعتراض به اقدام خزانه داری آمریکا نبوده است. با گذشت زمان، مشخص شده است که در این نشست بر سر حجم تحریم هایی که باید تعدیل شوند اختلاف نظر وجود داشته است. کاخ سفید می گوید تعدیل تحریم ها بیش از 7 میلیارد دلار نیست در حالی که تهران می خواهد درآمد بیشتری عاید اش شود.

به گزارش پولتیکو، ارزش دقیق تعدیل تحریم های پیشنهادی تنها یکی از موضوعات مورد انتقاد در کنگره آمریکاست. جان کری، وزیر خارجه آمریکا همراه با وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا و دیوید کهن، هدف انتقادهای جدی سناتورها قرار دارند. آنها می گویند ارزش تحریم هایی که لغو می شوند بیش از آن چیزی است که کاخ سفید ادعا می کند. آنها توجیه مقامات کاخ سفید در مورد اینکه تحریم ها می تواند مانع پیشرفت دیپلماسی شود را نیز قبول نمی کنند.

اقدام هفته گذشته خزانه داری آمریکا ، موضع غیر ممکنی را به نمایش گذاشت که کاخ سفید قصد دارد در آن باقی بماند. کاخ سفید از یک سو به ایران می گوید می خواهد فضای مناسبی را برای توافق دوجانبه ایجاد کند . از سوی دیگر به سناتورها در کنگره اطمینان می دهد که تحریم های باقی مانده با قوت اجرا خواهند شد.

هفته گذشته خزانه داری آمریکا به منظور راضی کردن کنگره فهرست سیاه تحریم ها را علیه ایران طولانی تر کرد. اما جای تردیدی وجود ندارد که این رویکرد دوگانه کاخ سفید نه اعتماد ایران را برانگیخته می کند و نه اعتماد کنگره را.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: جمعه 29 آذر 1392/ باز انتشار: سه شنبه 3 دی 1392

کلید واژه ها: کاخ سفید تحریم


نظر شما :