پس از دعوت روحانی از سرمایه گذاران خارجی صورت گرفت

هشدار خزانه داری آمریکادر مورد معامله با ایران

۰۴ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۲۷۷۷۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
رئیس خزانه داری آمریکا می گوید شرکت ها باید در زمان عقد قرارداد با ایران دقت کنند، زیرا تحریم هایی که اخیرا تعدیل شده اند محدود بودند و بخش قابل توجهی از تحریم ها به قوت خود باقی اند. لیو هشدار داد که شرکت ها نباید در مورد باز شدن فضای سرمایه گذاری در ایران برآورد های مبالغه شده ای داشته باشند.
هشدار خزانه داری آمریکادر مورد معامله با ایران

دیپلماسی ایرانی: مدت ها پیش از سفر حسن روحانی به داووس، دقیقا از همان زمانی که خبر حضور رئیس جمهور در مجمع جهانی اقتصاد قطعی شد، تحلیلگران و کارشناسان اقدام به گمانه زنی در مورد دستور کار رئیس جمهور میانه رو ایران در این اجلاس بین المللی کردند. گزارش ها و تحلیل ها حاکی از آن بود که روحانی در بلندی های آلپ به دنبال جذب سرمایه های خارجی برای اقتصاد کشور خواهد بود و توافق هسته ای ژنو نیز در تحقق این هدف به او کمک می کند. البته آنها هشدار دادند که آمریکا و متحدان اش نیز در مقابل این رویکرد موضع انفعالی نخواهد داشت و تلاش می کنند با ژست های سیاسی، سرمایه گذاران را در موقعیت ریسک قرار دهند.

این یکی از معدود مواردی بود که همه تحلیلگران با هر موضع سیاسی و رویکردی نسبت به دولت تدبیر و امید توانستند چشم اندازی را ارایه کنند که بدون کم و کاست به واقعیت تبدیل شد. روحانی در سخنرانی صبح روز پنجشنبه خود در داووس از اهرم توافق هسته ای و ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافقی جامع استفاده کرد تا سرمایه گذاران خارجی را به ایران جذب کند. او همانگونه که پیش بینی شده بود از هر فرصتی بهره برد تا سرمایه های خارجی را به کشور جذب کند . عکس هایی که از حاشیه این اجلاس منتشر شده، حاکی از آن است که همانطور که گفته شده بود، رئیس جمهور ایران تا آنجایی که زمان به او اجازه می داد، برای ملاقات با مقامات و هیات های حاضر در این کنفرانس تلاش کرده است. در مقابل مقامات خزانه داری آمریکا نیز تلاش کردند با اظهار نظر های خود فضای ایجاد شده تحت تاثیر سخنرانی روحانی را تضعیف کنند.

بسیاری بر این باورند که داووس پس از مجمع سالیانه سازمان ملل در نیویورک دومین فرصت بزرگ روحانی برای برقراری ارتباط مستقیم با جامعه بین الملل است. به اذعان اغلب رسانه های جهانی که رئیس جمهور ایران را در داووس زیر نظر دارند، او عملکرد بسیار مثبتی داشته و حتی برخی او را یکی از سرشناس ترین چهره های بین المللی توصیف کرده اند که در داووس قدم می زند، با نخبگان تجاری و سیاسی خوش و بش می کنند و با آنها معامله می کند.

اما در حالی که یکی از کلید واژه های روحانی در سخنرانی صبح پنجشنبه تاکید بر جذب سرمایه های خارجی بود ، مقامات خزانه داری آمریکا به طور همزمان در مورد سرازیر شدن سرمایه گذاران خارجی به ایران هشدار داده اند. هرچند پیش از این نیز پیش بینی می شد با لغو بخشی از تحریم ها به دنبال اجرایی شدن سند اقدام مشترک ژنو، فرستاده های آمریکایی به اقصی نقاط جهان سرک بکشند تا مانع عقد قراردادهای کلان تجاری با ایران شوند، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که لغو برخی از تحریم ها تاثیری به مراتب گسترده تر بر اقتصاد ایران خواهد داشت و با تضعیف فضای روانی که علیه سرمایه گذاری در ایران ایجاد شده بود، موجب ورود سرمایه گذاران به کشور می شود.

جک لیو، رئیس خزانه داری آمریکا می گوید شرکت ها باید در زمان عقد قرارداد با ایران دقت کنند. او که در مجمع جهانی اقتصاد حضور داشت خاطرنشان کرد تحریم هایی که اخیرا تعدیل شده اند محدود بودند و بخش قابل توجهی از تحریم ها به قوت خود باقی اند. لیو هشدار داد که شرکت ها نباید در مورد باز شدن فضای سرمایه گذاری در ایران برآورد های مبالغه شده ای داشته باشند. رئیس خزانه داری آمریکا که در راهروهای داووس با خبرنگاران صحبت می کرد، یادآور شد از آنهایی که تحریم های آمریکا علیه ایران بسیار موثرند، موضع ایالات متحده تعدیل نشده و در صورتی که شرکتی تحریم ها را نقض کند، مجازات خواهد شد.

از سوی دیگر آدام ژوبین، رئیس دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا نیز گفت: سرمایه گذاران باید در مورد آینده معامله با ایران چشمان خود را باز نگاهدارند.

این در حالی است که دولت اوباما در چند ماه اخیر به واسطه عقد توافقنامه ژنو با ایران و لغو بخشی از تحریم ها تحت فشار تندروها قرار دارد.  آنها می گویند اوباما با این اقدام نظام تحریم های بین المللی علیه ایران را تضعیف کرده است. کاخ سفید در مقابل این انتقادها همواره تاکید دارد که رژیم تحریم ها به قوت خود باقی است. اما با وجود آنچه که کاخ سفید می گوید، هیات های اروپایی در رفت و آمد های مکرر به ایران در حال برآورد فرصت ها برای سرمایه گذاری های تجاری در کشوری هستند که در چند سال اخیر به واسطه تحریم ها از پتانسیل های اقتصادی آن دست کشیده بودند.  

دیوید کهن، معاون خزانه داری آمریکا که مسئول کمک به اجرای تحریم ها علیه ایران است، مدت کوتاهی پس از سخنرانی روز پنجشنبه روحانی گفت: پیام ما به همه شرکت ها مشابه است و آن این است که ایران برای سرمایه گذاری آزاد نیست. وی در ادامه مدعی شد:« شبکه عظیمی از تحریم ها در حال اجرا هستند و بخش بانکداری ایران هنوز محدودیت های زیادی دارد. به همین دلیل اکنون زمان تعامل دوباره با ایران نیست. البته ممکن است آن روز نیز فرا برسد، اما حالا زمان اش نیست.»

نیویورک تایمز در گزارشی در همین زمینه به این نکته اشاره می کند که شاید شرکت های آمریکایی به اندازه سایر شرکت های بین المللی با توجه به شرایط جدید به دنبال سرمایه گذاری در ایران نباشند اما خزانه داری آمریکا و وزارت خارجه باید موقعیت را برای آنها تشریح کنند. به گزارش این روزنامه آمریکایی امروز(جمعه) کنفرانسی برای توجیه شرکت های آمریکایی برگزار می شود.

اسکات فلیکر، وکیل حقوقی نیز  می گوید موارد قانونی سرمایه گذاری با توجه به شش ماهه بودن اجرای توافق ژنو و چشم انداز مبهم آن پس از گذشت این شش ماه باید روشن شود. به نظر می رسد پیام خزانه داری آمریکا این است که نباید بر مبنای این توافق هسته ای وارد بازار اقتصادی ایران شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: داووس خزانه داری آمریکا تحریم


نظر شما :