تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۳۲۴۲۶ سرخط اخبار

تحلیل یک روزنامه آمریکایی از بحث های اخیر میان دولت ایران و مخالفان، اظهارات وزیر دفاع چین درباره روابط با ایران، احتمال انعقاد توافق نامه «گاز در برابر کالا» میان ایران و ترکمنستان، احتمال بسته شدن مرز ایران و پاکستان و ادعاهای یک نماینده پارلمان لبنان درباره ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران
 
به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای و بحث مذاکرات ایران و ۱+ ۵ اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار مطلبی، بحث های اخیر درگرفته میان دولت و مخالفان توافق هسته ای را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه می نویسد، در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای، جدال لفظی میان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و منتقدان محافظه کار وی بالا گرفته است. این روزنامه به سخنان اخیر روحانی در پاسخ به منتقدان توافق هسته ای ژنو اشاره کرده و به نقل از وی می نویسد: «کسانی که خواستار ادامه تحریم ها هستند، استدلال خود را بیان کنند». 
 
تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران
 
موضوع سفر وزیر دفاع ایران به چین و اخبار مربوط به این سفر، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گالف نیوز» ضمن پرداختن به این موضوع می نویسد، وزیر دفاع چین در جریان میزبانی از همتای ایرانی خود گفته، کشورش خواستار برقراری پیوندهای دفاعی عمیق تر با ایران است.

این روزنامه اشاره می کند که وزیر دفاع چین گفته، گسترش روابط دوجانبه میان چین و ایران، مستمر و مثبت بوده و همراه با تبادلات در بالا ترین سطوح و اعتماد سیاسی دوجانبه جریان داشته است. وی ابراز اطمینان کرده که روابط دوستانه میان دو کشور و همچنین میان نیروهای مسلح آن ها، بیش از پیش تقویت خواهد شد. 
 
تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران
 
اما در مطلبی اقتصادی و در پی انتشار اخباری در ماه های اخیر مبنی بر انعقاد توافق نامه «نفت در برابر کالا» میان ایران و روسیه، روزنامه «شانگهای دیلی» از تدوین یک توافق نامه «گاز در برابر کالا» میان ایران و ترکمنستان خبر داده است.

این روزنامه به نقل از بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می نویسد، جمهوری اسلامی ایران برای بستن چنین قراردادی با کشور ترکمنستان آماده است؛ بنابراین، ایران تمایل دارد تا در ازای صادرات کالا به ترکمنستان، از این کشور گاز خریداری کند. وی از شرکت های تولیدی ایرانی خواسته تا تمهیدات لازم برای صادرات اقلام بیشتر به ترکمنستان بیندیشند. 
 
تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران
 
در میان دیگر مطالب، روزنامه «اکسپرس تریبیون» پاکستان از احتمال بسته شدن مرز ایران و پاکستان از سوی جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد، فرمانده پلیس ایران گفته این احتمال هست که ایران در هر زمانی نسبت به بستن مرز خود با پاکستان اقدام کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه ایران هم اکنون نیز تمهیدات امنیتی ویژه ای در مرزهای خود با پاکستان برقرار کرده، می نویسد، به باور فرمانده نیروی انتظامی ایران، بسته شدن مرز ها سبب ایجاد تغییر و توسعه در استان سیستان و بلوچستان خواهد شد. 
 
تحلیل مطبوعات غربی از «جدال لفظی هسته‌ای» در ایران
 

در پایان در خبری مربوط به لبنان، روزنامه «دیلی استار» واکنش یک نماینده پارلمان لبنان به سخنان مشاور فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران را بازتاب داده است. به نوشته این روزنامه، محمد کباره، نماینده طرابلس در پارلمان لبنان، روز گذشته از دولت این کشور خواسته تا به دلیل سخنان مقامات ایرانی که لبنان را خط مقدم دفاعی خود دانسته اند، شکایتی علیه ایران تنظیم کنند.

وی اظهار داشته، دولت لبنان باید سفیر ایران را احضار کرده و مراتب اعتراض لبنان به این سخنان را به وی ابلاغ کند. وی در ادامه با طرح اتهاماتی علیه ایران، مدعی شده ایران در پی اشغال سواحل لبنان است.

کلید واژه ها: ایران ترکمنستان پاکستان چین


نظر شما :