مصر سودای رهبری جهان عرب را دارد

السیسی در رویای رویارویی با امریکا

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۹۳۳۰۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
امریکایی‌ها می‌گویند که السیسی می‌خواهد در برابر امریکا سر به شورش بردارد تا به دوران رهبری بر اعراب یا تلاش برای تسلط بر کشورهایشان باز گردد.
السیسی در رویای رویارویی با امریکا

دیپلماسی ایرانی: مصری های مقیم واشنگتن که دستی در سیاست دارند و با مقام های امریکایی در تماس هستند در گفت وگو با سرکیس نعوم، روزنامه نگار سرشناس لبنانی روزنامه النهار درباره اوضاع جاری در کشورشان می گویند: «اوضاع مصر به سمت ثبات می رود. البته مشکلاتی وجود دارد اما امور رو به پیشرفت است. حکومت جدیدی در حال شکل گیری است اما مهم این است که این حکومت اصلاح طلب باشد. شاید دموکراتیک نباشد یا این که از اصول دموکراسی مورد نظر غرب برخوردار نباشد اما مهم این است که اصلاحاتی را در سیاست و اداره و اقتصاد کشور انجام دهد و امنیت و ثبات را بر کشور حاکم کند. اکنون به نظر می رسد که مصر به این سمت متمایل شده است. ژنرال السیسی همه تلاش خود را در این مسیر انجام می دهد، اطرافیان او را جمعی از مشاوران باکفایت احاطه کرده اند که نظامی نیستند. مهم این است که به اقتصاد بپردازد و فرصت شغلی به وجود آورد و با فساد مبارزه کند و برای مصر امنیت به ارمغان آورد.»

نعوم در پاسخ به اظهارات آنها می گوید: «در واشنگتن شنیدم که اخوان المسلمین مصر 20 تا 25 درصد از مردم این کشور را تشکیل می دهند. از این ترسیدم که این افراد تروریست شوند یا پوششی برای تروریسم ایجاد کنند، به ویژه اگر بنا باشد حکومت با آنها بد رفتار کند و با آنها همانند گروه های تروریستی برخورد کند. به خصوص که سازمان یا جماعت اخوان را هم یک گروه تروریستی معرفی کرده است.»

مصری های طرف گفت وگو با نعوم در پاسخ می گویند: «این حرف بسیار ساده انگارانه ای است. اخوان جریانی موجود در مصر است که بر جریان های اسلامی با همه گرایش هایشان تسلط دارد. بعد از این که مخالفان اخوان به قدرت رسیدند همه آنها را از قدرت اخراج کردند. به همین دلیل هم نتوانستند دوباره به قدرت باز گردند، اما به شکل های دیگر می توانند اسلام گرایان را با وجود ترکیب های گوناگونشان به سمت خود جذب کنند. الآن آنها دانشجویان دانشگاه ها و دانش آموزان مدارس را دارند و آنها هم به نمایندگی از اخوان به شورش ها ادامه می دهند. اما اگر این دانشجویان و دانش آموزان بخواهند به شورش ها ادامه دهند درسشان را از دست می دهند و از امتحاناتشان محروم می شوند و آینده خود را ویران می کنند. برای همین بعضی از آنها از شورش سر باز زدند. این مساله سبب شده تا اکثریت دانشجویانی که در تظاهرات اخوانی ها شرکت می کنند خود ضد اخوانی باشند. به هر حال، انتخابات ریاست جمهوری مصر در راه است و خواهیم دید که عموم اسلام گرایان به خصوص اخوانی ها در کنار اکثریت مردم چه خواهند کرد. این اکثریت با السیسی هستند، نه با شخص السیسی بلکه به دنبال کسی هستند که به ثبات اعتقاد دارد. السیسی در سینا موفقیت های مهمی به دست آورد و انتظار می رود که نتایج بزرگتری نیز به دست آورد و در مصر نیز پیشرفت کند، مردم کار می کنند و شب زنده داری دارند، زنان ماشین های خود را تا نیمه های شب می رانند. البته این به آن معنا نیست که مصر (به استثنای سینا) هر از گاهی شاهد ترور پلیس یا انفجار نباشد. اما به هر حال قطار امنیت و ثبات به روی ریل افتاده است.»

به هر حال، انتخابات ریاست جمهوری مصر در راه است و خواهیم دید که عموم اسلام گرایان به خصوص اخوانی ها در کنار اکثریت مردم چه خواهند کرد. این اکثریت با السیسی هستند، نه با شخص السیسی بلکه به دنبال کسی هستند که به ثبات اعتقاد دارد.

نعوم نظر می دهد: «مهم این است که حکومت جدید معتقد به آزادی باشد و فضا را برای ایجاد یا تاسیس احزاب جدید فراهم آورد و در برابر اعتراض های مردمی نایستد. در دوران عبدالناصر انتخاباتی برگزار نشد یا به عبارتی انتخابات آزادی وجود نداشت. در زمان انور سادات نیز به همین شکل بود، احزابی اختراع شدند که مورد قبول مردم نبودند. خلف او حسنی مبارک مخلوع به تعدد احزاب احترام گذاشت، اخوان هم توانست از این وضعیت استفاده کند و حجم مردمی خود را نشان دهد، اما بلافاصله بعد از آن مبارک با آنها برخورد کرد. باید آزادی رسانه در مصر جاری باشد حتی اگر آن رسانه ها انتقادی باشند. باسم یوسف نمونه ای برای رد حکومت جدیدی که می رود در مصر شکل بگیرد، محسوب می شود، حکومتی که انتظار می رود السیسی در راس آن باشد، او باید تحمل انتقاد را داشته باشد و اجازه دهد همه آزادانه حرفشان را بزنند. در این میان حرف هایی هم نزد امریکایی ها درباره السیسی زده می شود، می گویند که می خواهد در برابر امریکا سر به شورش بردارد تا به دوران رهبری بر اعراب یا تلاش برای تسلط بر کشورهایشان باز گردد. می خواهد به سوی کشورهای دشمن با امریکا در جهان برود، یا حداقل به سمت کشورهایی که با آن در رقابت هستند مثل روسیه و چین. او می داند که وضعیت امروزه با وضعیت دهه های گذشته فرق می کند و شاید نتواند به همه اهدافش در بالاترین سطح مطلوب برسد.»

به او پاسخ می دهند: «حق با تو است. وضعیت امروزه فرق می کند، اما السیسی آن تصوری نیست که به آن اشاره کردی. دیگر دوران ملی کردن ها در جهان سپری شده است. دوران اتحاد جماهیر شوروی هم تمام شده است، اکنون در روسیه هم شرکت ها و بخش ها خصوصی شده اند، نه فقط در روسیه بلکه در تمام کشورهای عضو "بلوک شرق" سابق. باسم یوسف فقط از السیسی انتقاد می کند و جزئی از انتقادهایش شامل دولت هم می شود. اخیرا همکاران رسانه ای او نیز انتقاد را آغاز کرده اند. دلیل این که برنامه اش متوقف شد این بود که به کانال تلویزیونی ای که در آن کار می کرد، پرید و از برنامه هایش انتقاد کرد. به هر حال، در مصر بسیار مبالغه می شود که می توان نمونه آن را در مواضع دفاع از السیسی دید، فارغ از این که با این مواضع موافق باشیم یا نباشیم. البته تبلیغاتی که علیه او می شود نیز توهین آمیز است، آن قدر که به نظر می رسد بیش از آن که با هدف توهین به او صورت بگیرد برای افزایش حمایت ها از اوست. در عین حال السیسی بر سر کارهای دیگر نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. مثلا حکم اعدام 523 نفر از افراد وابسته به اخوان المسلمین که اخیرا دادگاه مصر حکم آن را تنها بعد از دو روز محاکمه صادر کرد که با اعتراض همه جهانیان مواجه شد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر عبدالفتاح السيسي


نظر شما :