حمدین صباحی چگونه با السیسی رقابت می‌کند؟

سناریوهای پیش‌روی انتخابات ریاست جمهوری مصر

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۳۲۱۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
با توجه به پیشینه صباحی و وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و با توجه به وضعیتی که در حال حاضر بر مصر می‌گذرد، کارشناسان چهار سناریو را برای این کشور پیش‌بینی می‌کنند.
سناریوهای پیش‌روی انتخابات ریاست جمهوری مصر

دیپلماسی ایرانی: "از نقش ملی خود ابدا عقب نمی نشینم و هیچ منصب اجرایی را بر عهده نخواهم گرفت یا در انتخابات شرکت می کنم یا این که اپوزسیونی سازنده و قدرتمند می سازم." با این عبارت ها حمدین صباحی، نامزد ناصریست مصری در یک گفت وگوی تلویزیونی در ماه مارس گذشته درباره آینده سیاسی خود بعد از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش که قرار است در ماه می آینده برگزار شود، صحبت کرد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، برخی می گویند که نتیجه انتخابات مصر که قرار است در روزهای 26 و 27 می برگزار شود از پیش تعیین شده است و به سود عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مستعفی تمام خواهد شد.

صباحی که سابقه تاریخی مشهوری دارد سال ها در جمع گروه های مخالف سیاسی در مصر بود. وی در ماه فوریه گذشته نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری مصر به طور رسمی اعلام کرد که تا تاریخ 19 آوریل، زمان نهایی نام نویسی نامزدها برای شرکت در انتخابات مصر مشخص شد که او تنها رقیب السیسی در این انتخابات خواهد بود.

با توجه به پیشینه صباحی و وضعیت رقابت های انتخاباتی و با توجه به وضعیتی که در حال حاضر بر مصر می گذرد، کارشناسان چهار سناریو را برای این کشور پیش بینی می کنند.

حسن ابو طالب، پژوهشگر در مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می گوید: «صباحی می تواند تایید جمعی از رای دهندگان را به سوی خود جلب کند. رقمی که می تواند در فرایند سیاسی کشور قابل توجه باشد.»

وی در ادامه می افزاید: «اگر صباحی در انتخابات شکست بخورد به سمت رهبری اپوزسیونی قدرتمند و کوبنده متمایل خواهد شد و وجود چنین اپوزسیونی برای ایجاد توازن در حیات سیاسی مصر بسیار مهم است.»

سعید صادق، استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه امریکایی قاهره نیز در این باره می گوید: «بسیار سخت می توان پیش بینی کرد که حمدین الصباحی پیروز انتخابات مصر باشد. با توجه به جایگاه بسیار بالای مردمی السیسی رسیدن او به این سمت بسیار سخت خواهد بود.»

صادق در ادامه همچنین می گوید: «نامزد ناصریسم را السیسی احتمالا به عنوان یک سمت سیاسی مهم، حالا چه معاون چه مشاور، انتخابات خواهد کرد تا بتواند فراکسیون انتخاباتی مهمی را برای شرکت در انتخابات پارلمانی آینده تشکیل دهد.»

به اعتقاد صادق در حالی که السیسی منصب سیاسی ای را به صباحی پیشنهاد دهد، احتمال این که صباحی رد کند وجود دارد تا بگوید هیچ سمتی را بدون انتخاب مستقیم مردم نمی پذیرد و هر تغییری باید بر اساس اصول دموکراتیک صورت بگیرد.

صباحی درک می کند که توانایی های رقیب قدرتمندش ژنرال السیسی چقدر است و جایگاه مردمی او در این انتخابات تا چه اندازه است، به ویژه که نظرسنجی ها می گوید وی در دور اول پیروز انتخابات خواهد بود.

این استاد جامعه شناسی سیاسی درباره این که آیا ممکن است صباحی بعد از شکست به یک رهبر اپوزسیون تبدیل شود نیز می گوید: «بعید است او بتواند به عنوان یک رهبر انقلابی در برابر حکومت آینده برآمده از ریاست جمهوری السیسی بایستد. به ویژه که جامعه به دنبال ثبات است و صباحی این را می فهمد.»

این در حالی است که مصطفی کامل السید، استاد علوم سیاسی در دانشگاه امریکایی ها در قاهره نظری مغایر دارد. وی در این باره می گوید: «پیروزی صباحی در انتخابات ریاست جمهوری ممکن است. شاید او ضعیف باشد اما در سایه افکار عمومی متغیر می تواند به پیروزی فکر کند.»

وی پیش بینی می کند که صباحی از طریق نامزدی در انتخابات و ایجاد فراکسیونی که مورد حمایتش باشند به ترویج افکار ناصریسم برخیزد و جریانی که از این افکار حمایت کند به وجود آورد تا بتواند برای خود در آینده کاری از پیش ببرد.

عبدالله السناوی، روزنامه نگار ناصری نظر دیگری دارد. وی در مقاله ای که در روزنامه مصری الشروق در ماه فوریه منتشر کرده است در این باره می گوید: «صباحی درک می کند که توانایی های رقیب قدرتمندش ژنرال السیسی چقدر است و جایگاه مردمی او در این انتخابات تا چه اندازه است، به ویژه که نظرسنجی ها می گوید وی در دور اول پیروز انتخابات خواهد بود.»

وی در ادامه می افزاید: «صباحی در انتخابات شرکت می کند تا قواعد دموکراتیک در کشورش را تقویت کند اول از همه این که مردم انتخاب آزاد در رفتن پای صندوق های رای را داشته باشند.»

صباحی 60 ساله سابقه ای طولانی در فعالیت های سیاسی خود در نقش اپوزسیون دارد. وی از ابتدای سال 1977 وارد عرصه سیاسی شد، زمانی که از محمد انور سادات، رئیس جمهوری اسبق مصر در یک کنفرانس دانشجویی از سیاست های اقتصادی او و عادی سازی روابط با اسرائیل انتقاد کرد. وی همچنین در زمان حسنی مبارک نیز از مخالفان سرسخت وی بود اگر چه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 نامزد نشد اما در انقلاب 25 ژانویه علیه مبارک که به سقوط او انجامید، حضوری فعال داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر انتخابات رياست جمهوري مصر عبدالفتاح السيسي حمدين الصباحي


نظر شما :