ادعای مطبوعات کشورهای عربی درباره سیاست منطقه‌ای ایران

۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۳۳۵۹۳ سرخط اخبار

در آستانه سفر امیر کویت به ایران، بخش مهمی از مطالب مطبوعات انگلیسی زبان کشورهای منطقه به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و همچنین بازتاب اظهارات یکی از فرماندهان سپاه پاسداران درباره تهدیدات آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، روزنامه «نشنال» امارات از جمله مطبوعاتی است که با انتشار مطلبی، از امید به بهبود روابط ایران با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در نتیجه دیدار امیر کویت از ایران سخن گفته است.

به باور این روزنامه، سفر شیخ صباح الاحمد الصباح به تهران، فرصتی مناسب برای گشودن فصلی جدید در روابط ایران با منطقه است. به نوشته این روزنامه، این سفر در حالی صورت می پذیرد که با وجود برخی تنش ها میان ایران و کشورهای عربی، از جمله در موضوع سوریه، روند بهبود روابط میان دو طرف عملاً آغاز شده است.

در همین زمینه، خبرگزاری کویت نیز مطلبی را منتشر کرده که محور آن، دیدگاه ایران درباره سفر امیر کویت به این کشور است. این خبرگزاری می نویسد حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران گفته دیدار شیخ صباح از ایران، گامی به سوی تقویت همکاری های منطقه ای به شمار می رود.

وی افزوده ایران علاقه مند به گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه به طور کلی و کویت به طور خاص است. امیرعبداللهیان اظهار داشته، گفت و گوهای شیخ صباح با مقامات ایرانی، موضوع چالش های امنیتی در منطقه، از جمله افراط گرایی و درگیری های قومی را در بر خواهد گرفت.

اما در این میان، برخی مطبوعات منطقه ای نیز تلاش دارند چنین القا کنند که این ایران است که برقراری روابط با کشورهای منطقه نیاز دارد و برای نیل به این مقصود، باید در سیاست ها و رویکردهای خود تغییر ایجاد کند. در همین زمینه، روزنامه «گالف نیوز» با انتشار مطلبی که شامل مصاحبه هایی با برخی کار شناسان کشورهای منطقه است، می نویسد ایران باید از طریق اقدامات عملی ثابت کند که برای بهبود روابط با کشورهای عرب منطقه، آماده ایجاد برخی تغییرات در سیاست های خود است. حضور ایران در سوریه و همچنین نفوذ جمهوری اسلامی در عراق، لبنان و یمن، از جمله مسائلی است که به باور این روزنامه باید دستخوش تغییر شود.

دباره همین موضوع، یعنی سیاست های ایران در قبال سوریه، روزنامه «حریت» ترکیه مطلبی را منتشر کرده که به دیدگاه ایران در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه اختصاص دارد. این روزنامه می نویسد، از دید ایران، انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده در سوریه، می تواند سبب ارتقای مشروعیت بشار اسد، رئیس جمهور کنونی این کشور شود.

حریت در این زمینه به سخنان علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور سیاست خارجی اشاره می کند که ابراز امیدواری کرده انتخابات در سوریه بدون مشکل برگزار شده و سبب تقویت مشروعیت دولت بشار اسد شود.

در پایان باید اشاره کرد، سخنان یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران، موضوعی است که به طور خاص مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است.

سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد، یک فرمانده ارشد ایرانی، روز گذشته تهدید کرده که هر گونه حمله آمریکا به ایران، به نابودی رژیم اسرائیل منجر خواهد شد. این سایت به نقل از سردار مسعود جزایری می نویسد: «آن ها می دانند که تجاوز علیه جمهوری اسلامی ایران، به معنای نابودی تل آویو و گسترش جنگ به داخل ایالات متحده خواهد بود».

آروتز شوا اشاره می کند، این سخنان در واکنش به اظهارات باراک اوباما مبنی بر روی میز بودن همه گزینه های علیه ایران بیان شده است.

کلید واژه ها: ایران کویت


نظر شما :