چشم‌انداز مبهم است

تکاپوها برای کنترل جنگ

۲۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ساعاتی بعد از حمله بی‌سابقه به بیمارستان معمدانی در نوار غزه، حسین امیرعبداللهیان بامداد دیروز چهارشنبه راهی جده شد تا در اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرائی سازمان همکاری‌های اسلامی در سطح وزرای امور خارجه شرکت کند. البته توجه به سطح و عمق جنایت سه‌شنبه‌شب در غزه بدیهی بود که نشست دیروز چهارشنبه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
تکاپوها برای کنترل جنگ

دیپلماسی ایرانی: ساعاتی بعد از حمله بی‌سابقه به بیمارستان معمدانی در نوار غزه، حسین امیرعبداللهیان بامداد دیروز چهارشنبه راهی جده شد تا در اجلاس فوق‌العاده کمیته اجرائی سازمان همکاری‌های اسلامی در سطح وزرای امور خارجه شرکت کند. البته توجه به سطح و عمق جنایت سه‌شنبه‌شب در غزه بدیهی بود که نشست دیروز چهارشنبه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

پیش از این دولت جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه‌شب طی بیانیه‌ای با محکوم‌کردن اقدام جنایتکارانه در قتل عام بیماران به‌ویژه کودکان و زنان بی‌پناه در بیمارستان المعمدانی غزه، دیروز (چهارشنبه) را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در واکنش به جنایت نسل‌کشی در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه، سکوت هیچ انسان آزاده‌ای را در مقابل این جنایت جنگی جایز ندانست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم صبح دیروز با متوقف‌کردن برنامه روتین خود و تعطیلی صحن علنی مجلس، در محکومیت جنایت نسل‌کشی در بیمارستان المعمدانی غزه به خیابان مردم در نزدیکی ساختمان مجلس شورای اسلامی آمدند و علیه این جنایت شعار دادند و راهپیمایی کردند.

مجلس شورای اسلامی همچنین در واکنش به این جنایت فجیع انسانی، دیوارهای صحن علنی را سیاه‌پوش کرد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای جنایت وحشیانه و حمله هولناک به بیمارستان المعمدانی غزه را محکوم کرد و درخواستی برای تجمع در میدان انقلاب تهران داشت. حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دریادار علی شمخانی مشاور سیاسی مقام معظم رهبری، صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و دیگر چهره‌های سیاسی، حقیقی و حقوقی نسبت به جنایت سه‌شنبه‌شب در غزه واکنش نشان دادند.

همچنین علاوه بر بیانیه وزارت کشور، ارتش و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها مانند فرانسه، هلند، انگلستان، تاجیکستان و... به احترام قربانیان این جنایت، پرچم کشورمان را به حالت نیمه‌افراشته درآوردند. همچنین در پی حمله به بیمارستان المعمدانی غزه، مردم سراسر کشور از ساعت ۱۵ دیروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه، راهپیمایی‌های اعتراضی را در نقاطی از کشور برپا کردند. سیدابراهیم رئیسی هم عصر چهارشنبه در اجتماع مردمی میدان انقلاب تهران حضور یافت. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری طی سخنانی در این اجتماع مردمی عنوان کرد که هر قطره خون فلسطینی‌ها یک گام صهیونیست‌ها را به سقوط نزدیک می‌کند و رژیم صهیونیستی با این جنایت‌ها نمی‌تواند شکست خود را جبران کند. سفیر فلسطین در تهران هم در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد از تمام کشورهایی که در کنار فلسطین ایستادند، همچنین از ارگان‌ها، رهبری و دولت و ملت ایران به خاطر ایستادن همیشگی و ثابت در کنار حقوق فلسطینیان برای رفع اشغال و تشکیل دولت مستقل خودشان به پایتختی قدس شریف قدردانی کرد.

رایزنی‌های سیاسی در جده

پس از پیگیری‌های گسترده دیپلماتیک ایران و اعلام آمادگی جهت میزبانی از نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی، این نشست نهایتا از ظهر دیروز چهارشنبه در جده عربستان به منظور توقف حملات اسرائیل به غزه برگزار شد. در حاشیه نشست فوق‌العاده کمیته اجرائی سازمان همکاری‌های اسلامی، حسین امیرعبداللهیان با برخی از همتایان منطقه‌ای و همچنین دیگر مقامات دیدار و گفت‌وگو کرد که محوریت آن به موضوع تحولات فلسطین اختصاص داشت. البته وزیر امور خارجه ایران با اشاره به جنایت‌های اسرائیل در غزه، خواستار قطع فوری روابط کشورهای اسلامی با تل‌آویو شد. در یکی از دیدارهای دیروز (چهارشنبه)، رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با حسین طه ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت‌وگو کرد. حسین امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه در جده، بر ضرورت پیگیری جدی قطع فوری حملات جنایت‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه غزه، ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و مقابله با کوچاندن مردم غزه تأکید کرد و در ادامه هم افزود ضروری است این موضوعات در دستور اجلاس امروز باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین خواستار تحریم فوری و کامل رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی شد و بر تحریم نفتی علیه رژیم یادشده و اخراج سفرای این رژیم جنایتکار از کشورهایی که دارای رابطه با این رژیم غاصب و جعلی هستند، تأکید کرد. امیرعبداللهیان درخواستی هم برای تشکیل یک تیم حقوق‌دانان اسلامی با هدف حمایت از فلسطین داشت تا به گفته او جنایات جنگی رژیم صهیونیستی را مستندسازی کرده و زمینه طرح و محاکمه جنایتکاران جنگی اسرائیل و حامیان آن در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم شود. وی با توجه به‌ جنایات جاری صهیونیست‌ها در غزه به‌ویژه نسل‌کشی در بیمارستان المعمدانی، افزود لازم است در جلسه جده، موضوع حقوقی جنایتکاران جنگی صهیونیست و حامیان آنان مورد توجه و پیگیری جدی سازمان همکاری اسلامی قرار گیرد.

طه حسین ابراهیم، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این دیدار از مواضع حمایتی دائمی و شناخته‌شده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از قضیه فلسطین تشکر کرد. وی با تأکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی و انسجام موضع در قبال مسئله فلسطین، حمله به بیمارستان المعمدانی را یک جنایت دانست و گفت: لازم است با اتحاد اسلامی، موضع متحدی داشته و نقطه پایانی بر این جنایات بگذاریم. وی از پیشنهادات مهم وزیر امور خارجه کشورمان تشکر کرد و گفت که آنها را مورد توجه و بررسی سازمان قرار خواهد داد. وزیر خارجه کشورمان دیروز از دیدارش با وزیر امور خارجه عربستان برای هماهنگی رویکردهای دو کشور در قبال جنایات صهیونیست‌ها در غزه هم خبر داد.

به گزارش الجزیره، حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی گفت که قبل از برگزاری نشست سازمان همکاری با فیصل بن‌فرحان، همتای سعودی خود گفت‌وگو کردم تا رویکردهایمان نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی را هماهنگ کنیم. وی عنوان کرد که ما با سعودی‌ها درخصوص لزوم توقف جنایت‌های جنگی علیه غیرنظامیان، بازگشایی گذرگاه‌ها و توقف کوچاندن مردم غزه توافق نظر داریم. وزیر خارجه کشورمان با همتای کویتی خود هم در جده دیدار و ضمن ابراز خرسندی از این رایزنی، موضع قوی کویت در حمایت از فلسطین از ابتدای تحولات جاری را مهم دانست و از آن تشکر کرد.

حسین امیرعبداللهیان در جده با همتای اندونزیایی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس دستگاه سیاست خارجی کشور به موضوع کوچاندن اجباری شهروندان غزه اشاره داشت که به گفته او موضوعی مهم است که باید در جلسه سازمان همکاری اسلامی مورد توجه جدی قرار گیرد. وزیر امور خارجه اندونزی نیز حمله به بیمارستان غزه و نیز طرح کوچاندن اجباری و همچنین هشدار تهدیدآمیز به برخی بیمارستان‌ها در غزه را محکوم کرد.

حسین امیرعبداللهیان با سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجی قطر نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان این دیدار به سفر دیروز (چهارشنبه) جو بایدن به تل‌آویو واکنش نشان داد. به گفته سکان‌دار سیاست خارجی ایران، «دیدار جو بایدن از تل‌آویو در این مقطع و پس از این همه جنایت صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان و نیز جنایت جنگی و نسل‌کشی در بیمارستان المعمدانی غزه، نشان می‌دهد که آمریکا به طور کامل در کنار رژیم صهیونیستی است و واشنگتن بدون قید و شرط از جنایات رژیم جنایتکار صهیونیستی حمایت می‌کند». وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان هم در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی دیدار کردند. دیدار مشابهی هم بین حسین امیرعبداللهیان و فؤاد حسین، وزرای امور خارجه ایران و عراق صورت گرفت.

پس از این دیدارها، حسین امیرعبداللهیان در نشست کمیته اجرائی سازمان همکاری اسلامی در جده ضمن تسلیت به مردم و مقاومت فلسطین به دلیل حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در غزه گفت که جنایت اخیر در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی روز شنبه هفت اکتبر با عملیات مقاومت فروریخت. آمریکا برای احیای رژیم فروپاشیده صهیونیستی از طریق جنگ علیه غیرنظامیان تلاش می‌کند. ایالات متحده مسئول جنایات اخیر است. در ادامه سکان‌دار سیاست خارجی کشور بیان کرد که اقدام رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت نزدیک به دو هزار نفر از مردم بی‌گناه شد، با هیچ منطقی مطابقت ندارد. چه کسی باور می‌کند که مقاومت از چنین بمب پیشرفته‌ای علیه هم‌وطنان خود در غزه استفاده کرده باشد؟ امروز در همه سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور پرچم ایران به نشانه همبستگی با مردم فلسطین به حالت نیمه‌برافراشته درآمده و ایران امروز را عزای عمومی اعلام کرده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به کشتار و آوارگی مردم فلسطین و قطع برق و آب مردم غزه و جلوگیری از ورود مردم فلسطین به مسجدالاقصی گفت که این اقدامات غیرانسانی است. حتی مراسمات دینی مسیحیان نیز از این اهانت‌ها در امان نیستند. وی سخنانش را این‌گونه ادامه داد که سازمان همکاری اسلامی بر آرمان فلسطین استوار بوده و همچنان مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام است. ‌رئیس دستگاه دیپلماسی در چارچوب اقدامات عملی برای حمایت از فلسطین، پیشنهاد ‌کرد کشورهای اسلامی برای توقف جنایات جنگی اقدامات هماهنگی داشته باشد. امیرعبداللهیان این را هم تأکید کرد که کشورهای اسلامی باید برای اهالی محاصره‌شده غزه و دستیابی آنها به آب آشامیدنی، غذا و دارو کریدورهایی را بگشایند. همچنین کشورهای عضو باید از شورای امنیت بخواهند قطع‌نامه‌هایی در حمایت از فلسطین و در محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی صادر کنند. این دیپلمات ارشد کشور از نشست فوری حقوق بشر برای رسیدگی به جنایات رژیم صهیونیستی گفت و خاطرنشان کرد که ضرورت دارد تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه رژیم شکل بگیرد و همچنین اعضا به تشکیل دادگاهی برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی و خلبانان و فرماندهان ارتش و مسئولان سیاسی مبادرت کنند.

وزیر امور خارجه این را هم گفت که لازم است هیئتی به غزه اعزام شوند تا اوضاع را بررسی کرده و ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی مشخص و روشن شود. باید هرگونه اقدام برای کوچاندن مردم غزه محکوم و متوقف شود. امیرعبداللهیان توقف سریع جنایت رژیم صهیونیستی را در غزه خواستار شد و در ادامه تصریح کرد که کشورهای اسلامی باید روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده و کالاهای آنها را تحریم کنند. امیرعبداللهیان این انتظار را هم داشت که شخصیت‌های دینی و تأثیرگذار مسیحی اقدامات جنایات‌آمیز اخیر را محکوم کنند./شرق

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین ایران حسین امیرعبداللهیان عربستان کویت عراق اندونزی سازمان همکاری های اسلامی جده


( ۴ )

نظر شما :