مرکز امریکایی بیو در تازه‌ترین نظرسنجی اعلام کرد:

مردم خاورمیانه در التهاب و نگرانی

۱۶ تیر ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۳۵۳۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
تازه‌ترین نظرسنجی مرکز امریکایی "بیو" نشان می‌دهد که کشورهای اسلامی و خاورمیانه و جنوب آفریقا از گسترش تندروی اسلامی به شدت نگران هستند و آن را تهدیدی بالقوه برای حیات سیاسی و اجتماعی خود و کشورهایشان می‌دانند.
مردم خاورمیانه در التهاب و نگرانی

دیپلماسی ایرانی: در حالی که خاورمیانه مورد تعرض موج های مکرری از خشونت می شود و انفجارهای تروریستی انتحاری و غیر انتحاری متعدد در کشورهای گوناگون، خاورمیانه را در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار قرار داده است، تازه ترین نظرسنجی مرکز امریکایی "بیو" نشان می دهد که کشورهای اسلامی و خاورمیانه و جنوب آفریقا از گسترش تندروی اسلامی به شدت نگران هستند و آن را تهدیدی بالقوه برای حیات سیاسی و اجتماعی خود و کشورهایشان می دانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، این نظرسنجی از میان 14200 نفر در 14 کشور اسلامی از 10 آوریل تا 25 می گرفته شده است. یعنی قبل از آن که دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش به شمال و مرکز عراق حمله کند و بخش هایی از خاک این کشور را از کنترل دولت مرکزی خارج کند. این نظرسنجی به روشنی نشان می دهد که میزان محبوبیت جریان های تندروی اسلامی در کشورهای اسلامی و عربی روز به روز در حال کاهش است.

بر اساس این نظرسنجی در نیجریه کشوری که درصد قابل توجهی از جمعیت آن را مسلمانان و مسیحیان تشکیل می دهند، اکثریت نسبت به گروه تروریستی بوکو حرام که اخیرا صدها دختر جوان را در شمال این کشور ربوده است، نگاه سلبی دارند. کما این که اکثریت مردم پاکستان نیز نگاه منفی نسبت به طالبان دارند. شمار بسیار اندکی از مردم جهان عملیات انتحاری در شهرهای مختلف را در راستای دفاع از اسلام در برابر دشمنانش می دانند.

بر اساس آن چه مرکز نظرسنجی بیو منتشر کرده است، 69 درصد از مردم بنگلادش، 66 درصد از مردم پاکستان و 63 درصد از مردم مالزی از تندروهای اسلام گرا به شدت احساس نگرانی می کنند. این رقم در اندونزی، بزرگترین کشور اسلامی در آسیا 40 درصد است. نگرانی از گروه های بنیادگرای اسلامی در میان کشورهای خاورمیانه بسیار بیشتر است. به گونه ای که این رقم در لبنان به 92 درصد می رسد در حالی که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد را نشان می دهد. این رقم در اردن 62 درصد است که 13 درصد بیش از سال 2012 است و در ترکیه نیز 50 درصد است که نسبت به سال 2012 نزدیک به 18 درصد رشد را نشان می دهد.

در نیجریه 79 درصد مردم این کشور با کارهای جماعت بوکو حرام مخالف هستند در حالی که این رقم برای طالبان در پاکستان 59 درصد است.

در نیجریه 79 درصد مردم این کشور با کارهای جماعت بوکو حرام مخالف هستند در حالی که این رقم برای طالبان در پاکستان 59 درصد است. این رقم برای حماس در فلسطین نیز 53 درصد است در حالی که این رقم در غزه، مرکز تشکیلات حماس به 63 درصد می رسد. در تونس از هر 10 نفر 8 نفر نگرانی شدید خود را از افزایش افراط گرایی در کشورشان بیان داشته اند به گونه ای که رقم 65 درصد در این رابطه در سال 2012 به 71 درصد در سال 2013 رسیده است.

این در حالی است که در سنگال تنها 46 درصد نگران افزایش افراط گرایی در کشورشان هستند که این رقم نیز به دلیل تحولات جاری در مالی کشور همسایه آنها حاصل شده است. 91 درصد از سنگالی ها موافق دخالت نظامی فرانسه در مالی علیه اسلام گرایان هستند.  

نگاه سلبی به شبکه القاعده نیز در کشورهای متعدد عربی و اسلامی بالا است. به گونه ای که 74 درصد در تونس، 89 درصد در سرزمین های فلسطینی، 66 درصد در بنگلادش، 56 درصد در اندونزی، 40 درصد در پاکستان و 32 درصد در مالزی نسبت به القاعده ابراز انزجار کرده اند.

در نیجریه 82 درصد نسبت به بوکو حرام مواضع سلبی دارند در حالی که 79 درصد از آن ابراز انزجار کرده اند. این رقم در میان مسلمانان 80 درصد و در مسیان مسیحیان 83 درصد است و این در حالی است که تنها 10 درصد از نیجریه ای ها نگاهی ایجابی به این گروه تروریستی تندرو دارند.   

نگاه مسلمانان و مردم خاورمیانه به حزب الله نیز قابل توجه است. حزب الله که جریانی شیعی است که از لحاظ سیاسی و دینی وابسته به ایران محسوب می شود، از سوی اروپا، ایالات متحده و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است. با این حال و با توجه به تحولات منطقه و تبلبیغات منفی رسانه های غربی و عربی علیه این حزب 59 درصد از مردم لبنان نسبت به این حزب نگاه سلبی دارند که 88 درصد آنها از اهل تسنن لبنان هستند. 69 درصد نیز متعلق به مسیحیان است. در حالی که 86 درصد شیعیان لبنان حزب الله را تایید می کنند. 55 درصد از مردم سرزمین های فلسطینی و 53 درصد از تونسی ها نیز نگاه سلبی به حزب الله دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان خاورمیانه نیجریه بوکو حرام


( ۱ )

نظر شما :