عرسال رنگ و بوی تازه ای به عرصه سیاسی لبنان داد

مبارزه با داعش فرصتی برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری

۱۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۳۶۷۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
بحران عرسال فرصتی به وجود آورده است تا مدعیان ریاست جمهوری بتوانند خودی نشان بدهند و جنگ با داعش در مرزهای سوریه و لبنان را فرصتی برای دور خیز به سمت کرسی ریاست جمهوری لبنان بدانند.
مبارزه با داعش فرصتی برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری

دیپلماسی ایرانی: حمله داعش به شهر مرزی عرسال در لبنان دقیقا زمانی روی داد که عرصه سیاسی لبنان در کش مکش انتخاب رئیس جمهور به سر می برد. با وجود برگزاری چندین جلسه پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور این سمت همچنان خالی باقی مانده تا بخشی از خلاء قدرت در لبنان محسوس باشد و کشور همچنان بر روی بحران های متعداد خود ادامه مسیر دهد.

در این میان بحران عرسال فرصتی به وجود آورده است تا مدعیان ریاست جمهوری بتوانند خودی نشان بدهند و جنگ با داعش در مرزهای سوریه و لبنان را فرصتی برای دور خیز به سمت کرسی ریاست جمهوری لبنان بدانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، به رغم خسارت های سنگینی که ارتش لبنان بر گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره در شهر عرسال وارد کرده اما آنها نیز هزینه هایی سنگینی را به ارتش لبنان وارد کرده اند.

در این میان ژنرال جان قهوه جی، فرمانده ارتش و از مدعیان پست ریاست جمهوری که تا پیش از این رایزنی های گسترده ای را برای تصاحب پست ریاست جمهوری با گروه های سیاسی لبنانی انجام داده بود، اکنون زمینه را برای عرض اندام سیاسی خود مناسب می بیند و درصدد است تا از بحران عرسال برای خود دستاورد سیاسی به دست آورد.

ناظران اوضاع لبنان بر این اعتقادند گه ژنرال جان قهوه جی که از افراد نزدیک به حزب الله محسوب می شود تلاش می کند تا ثابت کند که همه شرایط لازم برای تصاحب سمت ریاست جمهوری را دارد و این مساله را می خواهد در عمل نیز ثابت کند.

در عین حال این برای نخستین بار است که تحولات عرسال وحدتی استثنائی میان گروه های لبنانی ایجاد کرده و آنها را بر آن داشته تا خطر تروریسم را جدی بگیرند و نسبت به آن هشدار دهند. سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان و حزب الله با صدور بیانیه های جداگانه ای بر لزوم حمایت بی قید و شرط از ارتش در مبارزه با تروریسم در عرسال تاکید کردند.

ناظران اوضاع لبنان بر این اعتقادند گه ژنرال جان قهوه جی که از افراد نزدیک به حزب الله محسوب می شود تلاش می کند تا ثابت کند که همه شرایط لازم برای تصاحب سمت ریاست جمهوری را دارد و این مساله را می خواهد در عمل نیز ثابت کند.

حریری که از بارزترین چهره های اهل تسنن لبنانی محسوب می شود در بیانیه خود تاکید کرد، لازم است عرسال از ربایندگان آن یعنی داعش و جبهه النصره هر چه سریعتر آزاد شود.  

شیخ محمد یزبک، رئیس هیئت شرعی در حزب الله نیز گفت که ارتش وحدت خود را از دست نخواهد داد و از مردم عرسال خواست که از مواجهه با "خفاش های شب های تاریک" دوری کنند.

تحلیلگران بر این اعتقادند که نزدیکی مواضع این دو گروه سیاسی رقیب در لبنان زمینه را برای رسیدن ژنرال قهوه جی به پست ریاست جمهوری تسهیل می کند. به اعتقاد آنها هر چه درگیری جهادی ها با ارتش لبنان بیشتر ادامه یابد شانس رسیدن فرمانده ارتش به کرسی ریاست جمهوری لبنان نیز افزایش می یابد.

در همین رابطه ژنرال قهوه جی روز سه شنبه از فرانسه خواست هر چه سریع تر سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان را برای مبارزه با تروریسم در اختیار آن قرار دهد که به اعتقاد کارشناسان در حقیقت مانوری سیاسی در عرصه بین المللی از سوی او نیز محسوب می شود. عربستان سعودی در دسامبر 2013 گفته بود که سه میلیارد دلار در اختیار ارتش لبنان قرار می دهد تا بتواند سلاح های مورد نیازش را از فرانسه خریداری کند. در کنفرانس رم که در ماه ژوئن گذشته برگزار شد نیز عربستان سعودی و ایالات متحده و فرانسه بر تعهدات خود در جهت حمایت از ارتش لبنان تاکید کرده بودند و گفته بودند که همه تلاش خود را می کنند تا کمبودهای تسلیحاتی ارتش لبنان را برطرف کنند. کارشناسان می گویند در صورت اعطای این سلاح ها به ارتش لبنان و از آن جا که ژنرال قهوه جی رابط ارتش با منابع خرید تسلیحات خارجی محسوب می شود، این مساله زمینه را برای رسیدن او به سمت ریاست جمهوری و کسب حمایت خارجی از او هموارتر می کند. در صورتی که قهوه جی به این سمت برسد، سومین فرمانده نظامی لبنانی خواهد بود که به طور مداوم پست ریاست جمهوری لبنان را از آن خود کرده است. پیش از او ژنرال میشل سلیمان و ژنرال امیل لحود رئیس جمهوری لبنان شده بودند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عرسال ارتش لبنان داعش جان قهوه جي


نظر شما :