نگاه جیم لوب به دیپلماسی رسانه ای رئیس جمهور در نیویورک

روحانی به دنبال روابط بهتر با عربستان است

۰۵ مهر ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۳۸۸۸۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دومین سفرش به مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که به دنبال روابط بهتر با عربستان سعودی، رقیب منطقه ای کشورش است.
روحانی به دنبال روابط بهتر با عربستان است

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دومین سفرش به مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که به دنبال روابط بهتر با عربستان سعودی، رقیب منطقه ای کشورش است. وی همچنین از حملات ایالات متحده به مواضع داعش و گروه خراسان در سوریه انتقاد کرد. روحانی در سخنرانی ای که در صبحانه ی کاری با سردبیران و نمایندگان رسانه ها داشت، ابراز امیدواری کرد که گروه 5+1 و ایران بتوانند تا مهلت 24 نوامبر به یک توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران برسند. این درحالی است که اختلافات همچنان باقی است و مذاکرات جاری در نیویورک بسیار حیاتی می باشد.

به زعم روحانی شکست در رسیدن به توافق منجر به بهبود تنش ها میان تهران و واشینگتن نخواهد شد. وی در سخنانی گفت «اگر به توافق جامع دست پیدا نکنیم، شاید راه های دیگری هم وجود داشته باشد. در حال حاضر اراده ی همه برای رسیدن به توافق است (اما شکست در رسیدن به توافق در زمان مقرر) به این معنا نیست که ما به اوضاع گذشته بازگرذیم»

روحانی همچنین پیشنهاد داد که دولت اوباما باید نقش ایران به عنوان رهبر منطقه در مبارزه با داعش را بپذیرد. همچنین بر این نکته تاکید کرد که زمانی که این گروه، ماه گذشته بسیاری از مناطق مرکزی و شمال عراق را تصرف کرده بود، ایالات متحده تنها از پرسنل و اموالش محافظت می کرد، ولی ایران در حال مبارزه با داعش بر روی زمین بود. روحانی در سخنانی اعلام کرد «آمریکایی ها کاملاً می دانند، کشوری که مانع از سقوط دولت بغداد شد، ایران بود. نقش ایران غیر قابل انکار است. کشورهای منطقه صلاحیت بیشتری، در مقابل کشورهای خارج از منطقه، که شناخت خوبی از منطقه ندارند، برای مقابله با داعش، دارند»

صبحانه ی کاری با رسانه ها اولین برنامه روحانی در نیویورک بود و سخنرانی وی در مجمع عمومی هم روز چهارشنبه خواهد بود و کنفرانس مطبوعاتی هم روز جمعه برگزار می شود. در این میان دیپلماسی شدیدی میان ایران و 5+1 جریان دارد و جان کری وزیر خارجه ایالات متحده و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران –که دوشنبه ی گذشته وارد نیویورک شده است- جلسه ای یک ساعته با هم داشتند.

صبحانه ی کاری روحانی که در آن به زبان فارسی به سوالات پاسخ می داد، بعد از آن بود که پنتاگون حمله به گروه خراسان - یکی از شاخه های القاعده که ادعا می کند به طور فعال در حال برنامه ریزی برای حمله به کشورهای غربی از جمله ایالات متحده است- در سوریه را تایید کرد. گروه خراسان ارتباطی به داعش ندارد.

روحانی در سخنرانی اش به طور مشخص به خراسان اشاره نکرد و در عوض بر روی گروه داعش که آنها را تروریست می نامد، تمرکز کرد. درحالی که حملات هوایی ایالات متحده به سوریه ادامه دارد، روحانی این حملات را غیرقانونی نامید ولی به طور آشکار آن را محکوم نکرد. با این حال وی اعلام کرد که هرگونه اقدام نظامی در داخل مرزهای یک کشور باید توسط شورای امنیت سازمان ملل یا خود آن کشور که حملات در خاک آن صورت می گیرد، مورد تایید قرار بگیرد. وگرنه بدون گرفتن مجوز از آن دولت، این حملات غیرقانونی است.

یکی از مهمترین قسمت های سخنرانی روحانی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با رقیب منطقه ای اش، عربستان سعودی بود. روز دوشنبه دیداری میان ظریف و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان صورت گرفت، الفیصل پیش از این از ظریف برای سفر به عربستان دعوت کرده بود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که هرگونه تلاش برای منزوی کردن و شکست داعش، نیازمند راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سوریه است که آن هم منوط به همکاری و مفاهمه میان تهران و ریاض است. روحانی در سخنانش گفت «عربستان سعودی کشوری مهم در منطقه ی ما است و ما معتقدیم که روابط میان ایران و کشورهای خلیج فارس باید بسیار بهتر و قوی تر باشد. روابط ما با عربستان سعودی در حد انتظار مردم ما نیست. من معتقدم که روابط می تواند گرم تر شود» روحانی در ادامه گفت «من معتقدم که ریاض در حال نزدیک شدن به ما است و این نتیجه ی شرایط منطقه و پیشروی های داعش می باشد. به اعتقاد من روابط ما در ماه های آینده گرم تر خواهد شد»     

منبع: لوبلاگ/ مترجم: حسین هوشمند      

کلید واژه ها: خراسان داعش حسن روحانی سازمان ملل


نظر شما :