دو برادر مظنون به همکاری با القاعده

عاملین حمله تروریستی پاریس چه کسانی بودند؟

۱۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۹۴۲۸۳۳ اخبار اصلی اروپا
کواشی جوان در سال 2008 به سه سال حبس محکوم شده بود، جرم وی مشارکت در یک شبکه اعزام مبارزین داوطلب به عراق برای جنگیدن در کنار افراطیون القاعده بود. وی مجدداً دو سال بعد به خاطر شرکت در توطئه ای برای فراری دادن یک رهبر ستیزه جو از زندان بازداشت شده بود.
عاملین حمله تروریستی پاریس چه کسانی بودند؟

دیپلماسی ایرانی:  مظنون اصلی حمله به مجله طنز شارلی ابدو پیش از این به خاطر ارتباط با ستیزه جویان اسلامی بازداشت شده بود. براساس اعلام پلیس فرانسه در شب چهارشنبه، شریف کواشی 32 ساله به همراه برادر بزرگترش سعید کواشی 34 ساله عاملین این حمله هستند. مرد سومی هم خودش را به پلیس معرفی کرده اما معلوم نیست که در این حمله نقش داشته است یا نه.

براساس خبرهای منتشر شده کواشی جوان در سال 2008 به سه سال حبس محکوم شده بود (بعداً به 18 ماه کاهش یافت) جرم وی مشارکت در یک شبکه اعزام مبارزین داوطلب به عراق برای جنگیدن در کنار افراطیون القاعده بود. وی مجدداً دو سال بعد به خاطر شرکت در توطئه ای برای فراری دادن یک رهبر ستیزه جو از زندان بازداشت شده بود. این که چرا مقامات امنیتی فرانسوی کواشی را زیر نظر نداشتند، جای سوال است.

پلیس و مقامات امنیتی در سال 2012 پس از آن که یک جوان مسلمان فرانسوی 23 ساله که به تازگی از پاکستان و افغانستان بازگشته بود و در آن جا با گروه های افراطی در تماس بود و در یک ولگردی و درگیری 10 روزه، هفت نفر را کشت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند. به نظر می رسد کواشی باید یک هدف واضح برای نظارت مقامات امنیتی بوده باشد، چون دارای سابقه ای در حدود یک دهه در مشارکت در گروه های شبه نظامی داشت. وی سابقه ارتباط با گروه های بزرگ را نداشت ولی مدت زمان طولانی ای با گروه های محلی ارتباط داشت.

کواشی که از والدینی الجزایری متولد شده و ساکن غرب فرانسه بود، اولین بار به خاطر نقشش در گروه موسوم به شبکه بوتس-شومون بازداشت شد. گروهی که در یکی از پارک های شمال شرق پاریس حضور داشت و در آن اعضایش به تمرینات بدنی می پرداختند. کواشی یکی از مربیان ورزشی این گروه بود. بازرسین می گویند گروه مظنون چندین مبارز فرانسوی را به کمپ هایی که وابسته به القاعده عراق بودند اعزام کردند.

سه نفر از اعضای این گروه در عملیات کشته شدند، چند تن از آنها آنجا بازداشت شدند و سه نفر شامل کواشی قبل از این که فرانسه را ترک کنند، بازداشت شدند. شخصی که سردسته این گروه بود به شش سال حبس محکوم شد. کواشی که برای یک پیتزا فروشی کار می کرد به دادگاه گفته بود که با دیدن تصاویری از جنایات نیروهای نظامی ایالات متحده در زندان ابوغریب در حومه بغداد، تحریک به سفر به عراق شده بود.

براساس گزارش لوموند، کواشی یکی از مظنونین شریک در پروژه فراری دادن مغز متفکر بمب گذاری فرانسه در سال 1995 که در آن هشت نفر کشته شدند، است. این گروه یکی از گروه های انشعابی یک سازمان افراطی الجزایری است که در جنگ داخلی مستعمره سابق فرانسه نقش داشته اند. کواشی به مدت سه ماه تحت قوانین ضد ترور فرانسه بازداشت بود، اما بعد از آن که شواهد کافی برای محکومیتش وجود نداشت آزاد شد. مامورین معتقدند که برادرش هم در این طرح درگیر بوده است.

مامورین آن زمان گفتند که این شبکه به رهبری جمال بغال، شهروند فرانسوی که در سال 2005 به خاطر آماده شدن برای حمله در فرانسه به 10 سال حبس محکوم شد. بغال در سال 2001 پس از بازگشت از کمپ های آموزشی القاعده در افغانستان بازداشت شد. اسناد بازجویی از وی در آن زمان نشان می دهد که وی قصد داشت به دستور اسامه بن لادن در سفارت ایالات متحده در پاریس بمب گذاری کند.

وکلای کواشی در دادگاه وی در سال 2008 می گفتند که وی مسلمان واقعی نیست چون وی قبل از پیوستن به این گروه «هشیش مصرف می کرد، مشروب می نوشید و دوست دختر داشت.» دیگر اعضای این گروه هم مجرمان خرده پا بودند. کواشی در دادگاه گفته بود: «قبل از این من بزهکار بودم، اما پس از آن احساس بزرگی می کنم. حتی تصور نمی کردم که خواهم مرد.» با این حال کواشی می گوید که نگرانی های وی زمانی که قصد داشت از طریق سوریه به عراق برود، افزایش یافت. با وجود اضطرابی که داشت برای آموزش به دیگران در پارک پیوست. مردی که وی را در مسجد ملاقات کرده بود به وی چگونگی کار با کلاشینکف را آموزش می دهد. کواشی پس از آزادی از زندان در سال 2008 مشغول به فروش ماهی در یک سوپرمارکت در حومه پاریس شد. مامورین معتقدند که سلاح های مورد استفاده در این حمله احتمالاً از طریق خلافکارانی که وی در زندان با آنها آشنا شده بود تامین شده است.     

منبع: گاردین/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: کواشی حمله تروریستی پاریس فرانسه القاعده


نظر شما :