ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تردید پاکستان برای ورود به جنگ یمن تا اعدام 150 زن توسط داعش

۲۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۶۲۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تردید پاکستان برای ورود به جنگ یمن، اعدام 150 زن توسط داعش، اعتراض نتایناهو به حذف حماس از فهرست گروه‌های تروریستی اروپا، ادعای حذف گروه‌های داوطلب مردمی از عملیات آزادسازی موصل و درس دموکراسی اردوغان به اروپایی‌ها از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تردید پاکستان برای ورود به جنگ یمن تا اعدام 150 زن توسط داعش

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

آغاز عملیات نظامی در استان انبار

فرمانده عملیات الانبار از شروع عملیات آزاد سازی الانبار از تروریست های تکفیری داعش و عزم راسخ این نیروها برای آزاد سازی این استان غربی عراق خبر داد.

به گزارش پایگاه النهرین، قاسم المحمدی فرمانده عملیات الانبار از شروع عملیات آزاد سازی الانبار خبر داد و افزود: در این عملیات نیروهای مردمی و امنیتی و عشایری در این عملیات مشارکت دارند. این عملیات از منطقه السجاریه آغاز شده است و تا آزاد سازی کامل استان الانبار ادامه خواهد یافت.

وی افزود: نیروهای امنیتی مصمم به بیرون کردن تروریست ها از الانبار و تخلیه آن از داعش هستند.

شبکه خبری المیادین اعلام کرد که نیروهای امنیتی و عشایر عراق دو منطقه در شرق الرمادی را در چارچوب علمیات بزرگ الانبار آزاد کردند.

عذال الفهداوی عضو شورای استان الانبار روز چهارشنبه اعلام کرد: کار مسلح کردن ۱۰ هزار جنگجوی عشایر برای مشارکت با نیروهای امنیتی در آزادسازی استان الانبار از دست گروه تروریستی داعش آغاز شده است.

وی افزود: ارتش عراق در پایگاه الحبانیه امروز کار مسلح کردن ۱۰ هزار جنگجوی عشایر را در قالب نیروهای داوطلب مردمی استان الانبار برای مشارکت آنها با نیروهای امنیتی در آزادسازی این استان آغاز کرده است. ارتش آنها را به سلاح های سبک و نیمه سنگین، مهمات و سایر تجهیزات مجهز می کند.

الفهداوی گفت: عملیات مسلح کردن آنها در پایگاه الحبانیه در ۳۰ کیلومتری شرق شهر رمادی مرکز استان الانبار صورت می گیرد. این امر بعد از تشکیل کمیته ای مشترک از شوراهای مناطق و نواحی و فرماندهان امنیتی زیر نظر شورای استان الانبار انجام می شود.

 

بازداشت یکی از فرماندهان ایزدی در کردستان عراق

حیدر ششو، یکی از فرماندهان رده بالای ایزدی از سوی نیروهای امنیتی دولت خودمختار کردستان عراق  بازداشت شد. بر اساس گزارش های رسانه ها ظاهرا ماموران برای بازداشت پدر زن حیدر ششو وارد خانه وی در شهر دهوک می شوند و هنگامی که ششو قصد ممانعت از بازداشت پدرزن خود را داشته او نیز بازداشت می شود.

بر پایه گزارش های منتشر شده روز سه شنبه، ششو از سوی دولت اقلیم کردستان عراق به “راه اندازی یک گروه شبه نظامی غیرقانونی” متهم است و به خاطر این اتهام باید محاکمه شود. بر اساس همین گزارش ظاهرا شمار دیگری از فرماندهان ایزدی نیز بازداشت شده اند.

از سوی دیگر ناظران ایزدی ادعا می کنند که بازداشت این فرمانده ایزدی انگیزه هایی کاملا سیاسی دارد. به گفته آنان مسعود بارزانی رئیس دولت خودمختار کردستان عراق قصد دارد که به این صورت همه رقبای احتمالی در جنگ قدرت بر سر مناطق ایزدی ها را از دور خارج کند. ششو اخیرا انتقادهای تندی را علیه مسعود بارزانی مطرح می کرد و طی مصاحبه ای گفته بود که بارزانی در برابر ارسال اسلحه برای ایزدی ها از آنها می خواهد که فرمانبردار او باشند. بسیاری از نیروهای ایزدی عقیده دارند که نیروهای پیشمرگ کرد به رهبری بارزانی آنها را به هنگام حمله داعش به منطقه سنجار به حال خود رها کرده بودند.

 

حذف نیروهای داوطلبی مردمی در آزادسازی موصل

اثیل النجیفی، رئیس شورای استانداری استان نینوا اعلام کرد، با اقلیم کردستان عراق توافق شده است تا در آزادسازی موصل از نیروهای داوطلب مردمی استفاده نشود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، وی همچنین مدعی شد در جریان آزادسازی استان تکریت بیش از هزار نفر از اهالی این استان ناپدید شدند.

النجیفی همچنین گفت: «در دیدار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از کردستان تار و پود جنگ موصل بافته شد و بررسی های نهایی برای توزیع مسئولیت ها میان ارتش، پلیس محلی، نیروهای داوطلب مردمی و نیروهای پیش مرگ انجام شد. در این جلسه تصمیم گرفته شد تا نقش اصلی برای مبارزه با داعش به ارتش سپرده شود و نیروهای پیش مرگ و پلیس محلی و نیروهای داوطلب مردمی و افراد عشایر نینوا محورهای دیگر مبارزه را مطابق با ماهیت جمعیتی منطقه به عهده بگیرند.»

وی تاکید کرد، نیروهای داوطلب مردمی در عملیات آزاد سازی موصل شرکت نخواهند کرد.

 

سوء استفاده القاعده از وضعیت فعلی یمن

اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا اعلام کرد، نیروهای القاعده می توانند از بی ثباتی فعلی در یمن برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کارتر در کنفرانس مطبوعاتی خود در توکیو، پایتخت ژاپن همچنین گفت: «اوضاع در یمن همچنان بی ثبات است. نیروهای مختلفی در حال مبارزه هستند و شبکه القاعده از این بی ثباتی سوء استفاده خواهد کرد. علاوه بر آن حکومت مرکزی هم فروپاشیده و این بر مشکلات افزوده است.»

وی تاکید کرد، ایالات متحده به طور خاصی از شبکه القاعده در شبه جزیره عرب نگران است و می ترسد که این شبکه از وضعیت سوء استفاده کرده تا به اهداف غرب از جمله ایالات متحده حمله کند.

 

دستگیری 5 نفر از فعالان دموکراسی خواهی در کنگو

اعضای جمعیت حمایت از دموکراسی اعلام کردند، پلیس کنگو پنج نفر از طرفداران دموکراسی خواهی را در کینشازا پایتخت این کشور بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این افراد اعتراض داشتند که این بازداشت ها غیر قانونی است و پلیس شماری از معترضین به این بازداشت ها را نیز دستگیر کرده است.

افراد دستگیر شده عضو حرکت موسوم به "لوچا" هستند که در اعتراض به دیکتاتوری حاکم بر کشور جنبش 5 دقیقه ای از طریق سوت و بوق خودروها در بزرگ راه ها را به راه انداخته اند.

 

قتل سرباز اسپانیایی توسط سرباز اسرائیلی

منابع امنیتی اسرائیل اعلام کردند، به طور اشتباه یک سرباز اسپانیایی عضو یونیفیل در مرزهای لبنان را به ضرب گلوله کشتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل حمله مسلحانه به پایگاه سازمان ملل در مرز لبنان را حادثه ای تاسف بار خواند و اعلام کرد به هیچ وجه قصد رویارویی با نیروهای سازمان ملل را نداشته و این حادثه به طور اشتباه رخ داده است.

 

تردید پاکستان از پیوستن به جنگ یمن

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، کشورش به هیچ وجه برای پیوستن به ائتلاف عربستان در جنگ علیه یمن عجله ندارد.

به گزارش شبکه امریکایی الحره، وی در جلسه ویژه پارلمان پاکستان همچنین گفت در سایه بحران دیپلماتیک پیش آمده در منطقه بر سر یمن که در آن ترکیه و ایران حضور مستقیم دارند، پاکستان ترجیح می دهد با احتیاط بیشتری با این بحران تعامل کند.

نواز شریف تاکید کرد، تلاش های دیپلماتیکی که در رابطه با یمن آغاز شده انتظار می رود ظرف روزهای آینده به نتیجه برسد.

 

اردوغان: اروپا دموکراسی را از ما بیاموزد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهار نظر خود سیلی از انتقادها را متوجه اروپایی ها کرد و گفت که گروه های اروپایی نمی توانند به ترکیه درس دموکراسی بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان این اظهارات را در مراسم افتتاح قطار سریع السیر در قونیه در مرکز ترکیه بر زبان راند. او همچنین گفت: «آنها می گویند به ترکیه درس دموکراسی می آموزند اما به آنها می گوییم پیش ما بیایید تا ما به شما از این درس ها بدهیم.»

اردوغان این اظهارات را در پاسخ به اعضای انتقادهای اتحادیه اروپا که نسبت به بازداشت 30 روزنامه نگار مخالف اعتراض کرده بودند، بیان کرد.

 

اعدام 150 زن توسط داعش

وزارت حقوق بشر عراق اعلام کرد، داعش در شهر فلوجه 150 زن را اعدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت حقوق بشر عراق همچنین گزارش داد که 10 کودک عراقی در جریان مهاجرت اجباری خانواده های عراقی از ناحیه الوفاء در شمال الحدیثه نیز به دست داعش کشته شدند.

به گزارش وزارت حقوق بشر عراق شبکه داعش صدها شهروند را از ناحیه الوفاء در شمال الحدیثه مجبور به مهاجرات کرده است.

 

اعتراض نتانیاهو به حذف حماس از فهرست گروه های تروریستی اروپا

بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه تصمیم اتحادیه اروپا به حذف جنبش حماس از جمع فهرست گروه های تروریستی این اتحادیه اعتراض کرد و گفت که اروپا از کشتار هولوکاست درس نگرفته است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، نتانیاهو در جریان دیدار با سناتور امریکایی، جونی ارنست گفت: «به نظر می رسد بسیاری از مردم قاره اروپا هیچ درسی از کشتار شش میلیون یهودی در سرزمین هایشان نگرفته اند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الانبار دموکراسی استان الانبار نیروهای داوطلب مردمی


نظر شما :