شکایت خبرنگار مشهور انگلیسی از رسانه‌های غربی

غرب درک صحیحی از روابط سنی شیعی ندارد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۴۶۸۵۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
جان اسنو می‌گوید: «من از این می‌ترسم که بعضی مهندس‌های جنگ در عراق هیچ درکی از این مساله پیچیده و ممتد که شامل اشخاص مختلف می‌شود، نداشتند و اقدام به این جنگ کردند.»
غرب درک صحیحی از روابط سنی شیعی ندارد

دیپلماسی ایرانی: جان اسنو، خبرنگار بریتانیایی که با شخصیت های سیاسی و رهبران بزرگ در منطقه و جهان گفت وگوهای مشهوری انجام داده است، در گفت وگو با گاردین درباره حساسیت پوشش خبری در خاورمیانه می گوید و ایراد می گیرد که رسانه های غربی درک صحیحی از روابط میان سنی و شیعه ندارند. وی همچنین به تجربیات خود در پوشش خبری در جهان و تئوری های موجود بر سر این موضوع اشاره می کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی برای اثبات ادعای خود به تجربیاتش در عالم خبرنگاری اشاره می کند و می گوید یکی از مهمترین مخاطرات در زمانه معاصر ما عدم درک مردم از روابط موجود میان شیعه و سنی است. متاسفانه در رسانه های غربی اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.

اسنو می گوید: «من از این می ترسم که بعضی مهندس های جنگ در عراق هیچ درکی از این مساله پیچیده و ممتد که شامل اشخاص مختلف می شود، نداشتند و اقدام به این جنگ کردند.»

وی می گوید: «متاسفانه کسانی که سیر حوادث را دنبال می کنند و تلاش دارند آنها را در اختیار رسانه های غربی قرار دهند معنای وجود بارگاهی شیعی در منطقه ای با اکثریت سنی را درک نمی کنند، یا بر عکس وجود بارگاهی سنی در منطقه ای با اکثریت شیعی، اگر به حجم سلاح هایی که در اختیار دو طرف قرار دارد، نظری بیندازیم آن گاه درک می کنیم که درگیری میان آنها می تواند منجر به چه جهنم بزرگی شود.»

این خبرنگار بریتانیایی در ادامه می افزاید: «به اعتقاد من جنگ عراق باعث متولد شدن شبکه داعش شد. اگر اجازه می دادیم که حوادث سیر طبیعی خود را طی می کردند، با وجود این که حکومت صدام وحشتناک بود، شاید نتیجه متفاوتی به دست می آمد. منظورم این است که خیلی ساده، نمی توانی جلوی انقلاب را بگیری.»

اسنو که جنگ در عراق و حوادث ایران را بارها در روزنامه گاردین به خوبی پوشش داده است، همچنین می گوید: «به اعتقاد من ما در آستانه دروازه های عصر طلایی دوران روزنامه نگاری و خبرنگاری هستیم. بر عکس کسانی که از حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری احساس ملال و خستگی می کنند، من اصلا احساس افسردگی و خستگی و دل زدگی از این حرفه نمی کنم. به یاد دورانی بیفتید که با این حرفه قبل از آغاز به کار توئیتر و فیسبوک و گوگل چه مبارزه هایی می شد، اکنون همه این ابزارها نماد شاهکارهای زمانه هستند. در گذشته باید می رفتی به یک کتابخانه و هر چیزی را خودت نسخه برداری می کردی، بعد این حجم بزرگ از کاغذ را با خود بر می داشتی تا برسی به ایران، در حالی که قبل از آن نگران بودی مبادا همه آنها را گمرک از بین ببرد.»

اسنو که مصاحبه های مهمی را برای کانال چهار شبکه تلویزیونی بی بی سی انجام داده، تجربه بسیاری در پخش مستقیم دارد، او مصاحبه مشهوری را با نلسون ماندلا (به طور مستقیم از زندان) انجام داده و یک گفت وگوی رو در روی تلویزیونی با مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس در 20 حلقه داشته است. این تجربه گرانبها سبب شده است تا او برنده جایزه بافتا فیلوشیپ شود.

وقتی که صحبت از تاچر می شود، تحسین زایدالوصف خود از او را پنهان نمی کند و می گوید در طول مصاحبه به ذکاوت خارق العاده او عینا پی برد. همچنین به ستایش بسیار از ایران می پردازد و از تجربیات خود در آن کشور به نیکی یاد می کند. او که برای مدت ها مجری اخبار ساعت شش صبح بی بی سی بوده همچنین به مصاحبه های مشهورش با جیمز کالاهان، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس، عیدی امین، رئیس جمهوری اسبق اوگاندا، در سال های 1971 تا 1979 که همواره او را به دیکتاتور نظامی یاد می کند نیز اشاره می کند و خاطرات خود در آن مصاحبه ها را گنیجنه ای ارزشمند برای خود می داند.

اسنو همچنین از جمله افرادی بوده که در لحظات حساس تاریخ حضور مستقیم داشته است. زمانی که نلسون ماندلا از زندان آزاد شد او در آن جا حاضر بود یا زمانی که فهرست افرادی که ورودشان به افریقای جنوبی ممنوع شد، نام او نیز در آن فهرست دیده می شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سني شيعي ايران و انگليس خاورميانه بي‌بي‌سي


نظر شما :