اوباما ضد اسرائیل است؟

کتاب سفیر سابق اسرائیل علیه توافق هسته‌ای ایران

۰۲ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۹۰ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده آمریکا در کتابش نوشته که یهودیان دولت اوباما وضعیت اسرائیل را درک نمی‌کنند.
کتاب سفیر سابق اسرائیل علیه توافق هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: مایکل اُورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده می گوید انتشارات «رندم هاوس» را تحت فشار قرار داده است تا کتاب جنجالی اش با نام «متحد» (Ally) را نه در ماه های پرفروش سپتامبر یا اکتبر، بلکه همین حالا روانه بازار کنند. او می گوید «اسرائیل در برهه زمانی حساسی» قرار دارد؛ مهلت توافق بین ایران و گروه 1+5 به زودی سر می رسد و قرار است شورای امنیت سازمان ملل در مورد طرح فرانسه برای فلسطین رأی گیری کند. او می گوید یکی از انگیزه های اصلی او در این کتاب این بوده که خوانندگانش را تهییج کند تا دست به کار شوند و پیش از اینکه اتفاق بدی بیفتد کاری بکنند.

اورن این اظهارات را یکشنبه شب در مراسم معرفی کتابش در مقرّ سازمانی با نام «جوانان یهودی خیابان نود و دوم» (92nd Y) بیان کرد. به گفته او، کتاب «متحد» درباره «نه گفتن به توافق با ایران است. در پارلمان اسرائیل (کنست) همه بر سر این نکته هم نظرند که این توافق، توافق بسیار بدی است». او این مقطع تاریخی را با هولوکاست مقایسه کرد که یهودیان آمریکا اگر می خواستند، فرصت داشتند که «دخالت کنند و جان میلیون ها یهودی را نجات دهند».

کتاب اورن به انتقاد شدید از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا می پردازد. این کتاب  همانقدر که در میان راستگرایان آمریکایی ستایش شده ، در میان چپگرایان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. روز شنبه «ایب فاکسمن»، از مدیران سازمان یهودی «اتحادیه ضدافترا» (Anti-Defamation League)، برخی از ادعاهای مطرح شده توسط اورن در این کتاب را رد کرد و آنها را «نظریات مبتنی بر توهم توطئه همراه با تحلیل های روانشناسی آماتور» خواند.

اورن در توضیحات خودش درباره کتاب «متحد» گفت که باور دارد اوباما ضداسرائیل نیست، اما دولت او از اصل «مقدس» رابطه اسرائیل و آمریکا، یعنی توافق کامل و هماهنگی کامل، عدول کرده است. او گفت که سخنرانی سال 2009 اوباما در قاهره و سخنرانی اش در مورد مرزهای سال 1967 مهم ترین تغییرات در سیاست آمریکا هستند که اسرائیل را غافلگیر کرده اند.

اورن که اخیراً ادعا کرده است تلاش اوباما برای برقراری ارتباط بهتر با جهان اسلام به کودکی او و ترک شدنش توسط پدر و ناپدری مسلمانش ربط دارد، از ایالات متحده خواست که حملات شخصی علیه نتانیاهو را متوقف کند. وی اظهار داشت: «نباید با ما [اسرائیلی ها] این طور برخورد شود».

وی همچنین در مورد حضور بی سابقه یهودیان آمریکایی در دولت اوباما سخن گفت: «گاهی در کاخ سفید نشست هایی برای بررسی مسئله دولت فلسطینی برگزار می شد که در آن شش یهودی حضور داشتند؛ سه یهودی اسرائیلی و سه یهودی آمریکایی؛ و تنها کسی که یهودی نبود رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور آمریکا بود». با این حال افزود که در دولت آمریکا، یهودیان غیرمذهبی و یهودیانی که با غیریهودیان ازدواج کرده اند، «در درک شخصیت اسرائیلی ها مشکل دارند».

سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده همچنین ادعا کرد یکی از علت های دودلی اسرائیل در حمله به ایران به این خاطر است که تردید دارد آیا در صورت حمله به ایران، آمریکا از این کشور در برابر حمله موشکی حزب الله پشتیبانی خواهد کرد یا خیر. اورن گفت این تردیدها بعد از انتقاد شدید دولت اوباما از اسرائیل طی جنگ سال 2014 علیه غزه، توصیه سازمان هوانوردی آمریکا به پرواز نکردن هواپیماها از فرودگاه بن گوریون اسرائیل در طول این جنگ و تصمیم دولت ایالات متحده به تعویق در تحویل برخی مهمات به تل آویو به وجود آمده است.

این دیپلمات سابق اسرائیلی با اشاره به تجربه کاری اش در محیط دانشگاهی آمریکا گفت که «انقلابیون سال 1968» [سال جنبش های اعتراضی علیه حکومت در بسیاری از کشورهای غربی] اکنون دپارتمان های روابط بین الملل و امور خاورمیانه را در دانشگاه های آمریکایی قبضه کرده اند و اگر کسی «عقاید نومارکسیستی آنان» را تبلیغ نکند، به او اجازه قرارداد رسمی و انتشار مقاله نمی دهند. وی افزود هنگامی که در سال 2009 برای عهده دار شدن مقام سفارت به واشنگتن آمد، تأثیر نظرات این افراد را در صحبت های مقامات دولت اوباما و وزارت خارجه مشاهده کرد. اورن اظهار داشت: از طرز صحبت کردن این افراد، «می توانستم بفهمم پای درس کدام استادها نشسته اند».

سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده همچنین به این نکته اشاره کرد که اصطلاح «لابی اسرائیل» وقتی برای اولین بار توسط استفن والت و جان میرشایمر [در کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات متحده»] ابداع و استفاده شد به شدت مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما اکنون در محافل سیاسی آمریکا جا افتاده است.

منبع: هاآرتص/ مترجم: علی عطاران

کلید واژه ها: اسرائیل توافق هسته ای


نظر شما :