قاضی‌ عسکر: دفن ‌اجساد ‌بدون رضایت ‌ایران بود

۰۱ آبان ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۷ کد : ۱۹۵۳۱۷۷ سرخط اخبار

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: عربستان در تلاش بود که اجساد را بدون رضایت ما دفن کند ولی با موضع گیری رهبری شرایط به کلی تغییر کرد و عربستان برای بازگرداندن اجساد با ما همکاری کرد.

به گزارش فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت الله نوری همدانی با ارائه گزارشی مبنی بر آنچه که در مراسم عبادی حج امسال گذشت، اظهار کرد: مناسک حج مانند سال های گذشته برگزار شد و خداوند عنایت کرد توانستیم دعای کمیل و دعای عرفه را نیز در کنار جلسات سخنرانی داشته باشیم.

وی با اشاره به حضور قاریان قرآن در مراسم عبادی حج بیان کرد: قاریان قرآن با نوای خوش در مسجد الحرام و در کاروان ها به قرائت قرآن پرداختند و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، دیپلماسی حج را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بحث دیپلماسی حج با مسئولان و وزیران حج 30 کشور مسلمان ملاقات داشتیم و تجربیات خود را به ایشان منتقل کردیم.

وی گفت: دیگر کشورهای مسلمان، ایران را به دلیل منظم بودن در برگزاری مناسک حج الگو قرار می دهند و این نکته ای است که کشورهای مسلمان همواره بر آن تاکید دارند.

قاضی عسکر با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با نرفتن به بازارها در سفر حج گفت: با این توصیه ها که صورت گرفت رشد معنوی مردم بالاتر رفت و بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی 14 درصد مجموع بار حجاج ایرانی نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه مناسک حج به آرامی در حال انجام بود تصریح کرد: دو حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و فاجعه کشتار منا شیرنی و حلاوت این مراسم عبادی را برای ما تلخ کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شمار کشته شدگان سقوط جرثقیل گفت: در این حادثه 11 نفر از ایرانیان کشته شدند و دو نفر از اهل سنت نیز که به صورت شخصی به حج آمده بودند در این حادثه جان باختند.

وی شمار کشته شدگان ایرانی در فاجعه منا را 462 نفر ذکر کرد و گفت: 36 نفر از این شمار هنوز مفقود هستند که بنا بر اعلام دولت عربستان سعودی 29 نفر ایشان را بدون رضایت اولیای دم دفن کردند.

قاضی عسکر با بیان اینکه برای نبش قبر این حجاج از مراجع استفتا کردیم عنوان کرد: می خواستیم با خانواده ها صحبت کنیم و به دلیل وضعیتی که پیش آمده است نبش قبر صورت نگیرد.

وی افزود: بر اساس تجربه سال های گذشته توصیه کرده بودیم که پیش از ساعت 9 صبح به دلیل ازدحام جمعیت مردم در مسیر حاضر نشوند ولی برخی افراد براساس تجربه خود در گذشته به منا رفتند و شاهد فاجعه منا بودیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج به موضع گیری رهبر انقلاب در ارتباط با فاجعه منا اشاره و بیان کرد: عربستان در تلاش بود که اجساد را بدون رضایت ما دفن کند ولی با موضع گیری رهبری شرایط به کلی تغییر کرد و عربستان برای بازگرداندن اجساد با ما همکاری کرد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت تاسف باری که در فاجعه منا شاهد آن بودیم ناشی از امدادرسانی ضعیف سعودی ها بود تصریح کرد: اگر تیم های امدادی عربستان به موقع اقدام می کردند بسیاری از حجاج نجات پیدا می کردند و مسلمانان داغدار نمی شدند.

قاضی عسکر با بیان اینکه در بعثه نیز ما شماری از یارانمان را از دست دادیم گفت: 13 نفر از بعثه و 17 نفر از عوامل خدماتی در فاجعه منا جان باختند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: همانگونه که رهبری فرمودند نباید بگذاریم فاجعه حج امسال فراموش شود و باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا مقصرین حادثه مشخص شوند.

کلید واژه ها: منا فاجعه منا


نظر شما :