در سفر محمد بن نایف به فرانسه مطرح شد

نفوذ ایران در منطقه محور گفت‌وگوهای ریاض – پاریس

۱۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۹۱۵ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
گفته می‌شود در این سفر ولیعهد عربستان از طرف فرانسوی خواسته با توجه به نزدیکی‌ای که در روابط فرانسه با ایران با وجود آمده است، بر سر نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه و لزوم کاستن از نگرانی‌های عربستان در این رابطه مذاکراتی با طرف ایرانی انجام دهد.
نفوذ ایران در منطقه محور گفت‌وگوهای ریاض – پاریس

دیپلماسی ایرانی: امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی به فرانسه سفر کرده است. سفری که بسیاری از رسانه ها آن را مهم توصیف کرده اند و گفته اند که تحولات منطقه از جمله پرونده های ایران، سوریه و لبنان محور مذاکرات وی با مقامات ارشد فرانسوی است.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بعد از ظهر جمعه (امروز) با ولیعهد عربستان در کاخ الیزه دیدار خواهد کرد که به دنبال آن سفر رسمی نفر دوم حکومت عربستان سعودی به فرانسه به پایان خواهد رسید.

امیر محمد سفر خود را روز پنج شنبه به فرانسه انجام داد و طی آن با مقام های مختلف فرانسوی دیدار کرد. بر اساس بیانیه ای که دفتر ولیعهد عربستان منتشر کرده، مشورت و هماهنگی برای مشارکت استراتژیک در پرونده های مشترک مطابق با مصالح یکدیگر از اهداف این سفر عنوان شده است.

اخیرا دولت فرانسه تلاش کرده است از حس بی اعتمادی به وجود آمده در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به ایالات متحده امریکا، استفاده کند و خلاء نبود امریکا را خود در این منطقه پر کند.

به نوشته النهار دو طرف در این دیدارها درباره تحولات یمن، سوریه، عراق و همچنین مبارزه با افراط گرایی و ائتلاف مبارزه با داعش و در کنار آنها موضوع ایران به طور مفصل بحث و تبادل نظر کرده اند.

در همین رابطه وبسایت خبری لبنانی جدید گزارش داد که گفته می شود در این سفر ولیعهد عربستان از طرف فرانسوی خواسته است که با توجه به نزدیکی ای که در روابط فرانسه با ایران با وجود آمده که با سفر مهم حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه به اوج رسیده است، بر سر نفوذ روزافزون ایران در خاورمیانه و لزوم کاستن از نگرانی های عربستان در این رابطه مذاکراتی با طرف ایرانی انجام دهد و از آن بخواهد که به نگرانی های اعراب در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.

روابط ایران و عربستان در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی عربستانی که در پی آن به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد حمله شد و ساختمان های آنها به آتش کشیده شدند، به شدت تیره شد تا آنجا که عربستان به طور یک جانبه اقدام به قطع روابط با ایران کرد.

منابع دیپلماتیک همچنین می گویند که در سفر ولیعهد عربستان درباره لزوم حفظ ثبات در لبنان و حفظ امنیت و ثبات آن بحث و تبادل نظر شد و تاکید شد که در صورتی که ثبات و امنیت لبنان به هم بریزد به ضرر همه طرف ها تمام خواهد شد. طرف فرانسوی نیز تاکید کرده است که لبنان باید اقدامات لازم برای جلب اعتماد عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را انجام دهد.

درباره سوریه، هر دو طرف بر لزوم رسیدن به راه حل سیاسی از طریق مذاکرات ژنو 3 تاکید کردند و گفتند که نمی توانند آینده ای را برای بشار اسد در آینده سوریه تصور کنند.

ولیعهد عربستان در سفر خود به پاریس علاوه بر رئیس جمهوری این کشور با مانوئل والس، نخست وزیر و جان مارک آیرو، وزیر امور خارجه و جان ایف لودریان، وزیر دفاع دیدار و گفت وگو کرد.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ولیعهد عربستان فرانسه عربستان


نظر شما :