دی میستورا: مذاکرات جدید آغازگر فرایند انتقال سیاسی خواهد بود

بارقه‌های امید نسبت به دور جدید مذاکرات ژنو درباره سوریه

۲۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۹۵۷۸۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
مخالفان سوری می‌گویند که که منتظر نتایج سفر استفان دی‌ میستورا به مسکو و تهران هستند که انتظار می‌رود واقعا بارقه‌های امید به نتیجه رسیدن مذاکرات درباره راه حل سیاسی در سوریه را نمایان کند.
بارقه‌های امید نسبت به دور جدید مذاکرات ژنو درباره سوریه

دیپلماسی ایرانی: استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل دیروز پنج شنبه گفت که مذاکرات صلح باید به طور حقیقی آغازگر فرایند انتقال سیاسی در سوریه باشد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اظهارات دی میستورا با استقبال گروه های مخالف سوری مواجه شد به گونه ای که آن را ایجابی دانستند و برخی از آنها گفتند که منتظر نتایج سفر او به مسکو و تهران هستند که انتظار می رود واقعا بارقه های امید به نتیجه رسیدن مذاکرات درباره راه حل سیاسی در سوریه را نمایان کند.

دی میستورا اعلام کرد دور بعدی مذاکرات ژنو روز 13 آوریل با محوریت چگونگی آغاز گذار سیاسی در سوریه برگزار خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد که به دمشق و تهران سفر خواهد کرد و با دیگر مقام های منطقه ای نیز دیدار خواهد کرد تا به این ترتیب راه های رسیدن به تفاهم مشترک برای انتقال سیاسی و چگونگی آغاز دور جدیدی از مذاکرات را بررسی کند. دی میستورا گفت: «عملا افکار مهمی را از روس ها شنیدم و به زودی در این رابطه با مقام های ترکیه و عربستان و اردن و لبنان قبل از آغاز مذاکرات 13 آوریل در ژنو گفت وگو خواهم کرد.»

در همین رابطه خانم فرح الاتاسی، سخنگوی مخالفان سوری در واکنش به اظهارات نماینده سازمان ملل در امور سوریه، حرف های او را ایجابی دانست و گفت: «نماینده سازمان ملل تلاش می کند از سختی هایی که در این راه وجود دارد بکاهد و با سفر به کشورهای درگیر در پرونده سوریه به ویژه کشورهایی که تصمیم گیر اصلی و کلید تصمیم های حکومت سوریه هستند یعنی مسکو و تهران راه را برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه هموار کند.»

در همین رابطه مخالفان سوری روز پنج شنبه نشستی را در ریاض برگزار کردند تا در آن اوضاع میدانی و تحولات بین المللی به ویژه بعد از دیدارشان با جان کری، وزیر امور خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را بررسی کنند. آنها همچنین اعلام کردند منتظر نتایج دیدارهای دی میستورا به مسکو و دمشق و تهران هستند.  

اتاسی در عین حال تاکید کرد، با وجود این که ما خوش بین نیستیم که دی میستورا بتواند حکومت را راضی کند که برای ورود به عملیات انتقال سیاسی حقیقی و کوتاه آمدن از قدرت از خود نرمش نشان دهد اما انتظار داریم که دور بعد مذاکرات در ژنو بسیار مهم باشد.»

این در حالی است که خانم مرح بقاعی، مشاور عالی هیئت مذاکره کنندگان مخالف سوی گفت که دی میستورا نمی تواند وارد اختلاف اصلی امریکا و روسیه بر سر سرنوشت اسد در عملیات انتقالی و اتفاقات بعد از آن شود. وی در این باره گفت: «روشن است که روسیه می خواهد دریچه ای امن برای اسد پیدا کند تا از طریق انتخابات زودهنگام که خود اسد برای برگزاری آن اعلام آمادگی کرده است، راه خروج امنی برای او به وجود آورد. شاید در صورت برگزاری این انتخابات مسکو به اسد فشار بیاورد که خود را نامزد انتخابات نکند.»

بقاعی همچنین گفت: «روسیه اکنون تلاش می کند میان هیئت حکومت انتقالی و قطعنامه های سازمان ملل که بر تعیین سرنوشت بشار اسد تاکید دارد، فرق بگذارد.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دی میستورا سوریه مخالفان سوری


نظر شما :