جانشین ولیعهد عربستان به پروتکل‌ها توجه نکرد

کارهای خلاف عرف محمد بن سلمان در سفر به امریکا + تصاویر

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۶۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
محمد بن سلمان از همان روز اول پروتکل‌ها را زیر پا گذاشت و مستقیما به خانه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده رفت و در خانه او افطار کرد.
کارهای خلاف عرف محمد بن سلمان در سفر به امریکا + تصاویر

دیپلماسی ایرانی: هیچ چیز در سفر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به ایالات متحده امریکا مطابق پروتکل و روال های همیشگی پیش نرفت. او از همان روز اول پروتکل ها را زیر پا گذاشت و مستقیما به خانه جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده رفت و در خانه او افطار کرد. در حالی که می بایست گفت وگوها و مذاکراتش را مطابق با پروتکل و در دفتر وزیر امور خارجه انجام می داد.

خانه جان کری در جورج تاون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان لیبرال مخالف حکومت عربستان سعودی که مقر آن در لندن است، این توصیف ها در مورد شکست پروتکل ها از سوی محمد بن سلمان شامل هتل ها و محل اقامت او در امریکا نیز می شود. منابع آگاه به ایلاف گفتند که جانشین ولیعهد عربستان حتی یک روز را هم در هتل های مجلل واشنگتن نگذراند و محل اقامت خود را در مقر ویژه سفیر عربستان در اطراف واشنگتن، پایتخت امریکا در منطقه مکلاین (ایالت ویرجینیا) انتخاب کرد. او با این اقدام می خواست نشان دهد که با دیگر امرا و مسئولان عربستانی که در رزرو هتل های مجلل با یکدیگر رقابت می کنند، تفاوت دارد.

 خانه سفیر عربستان در اطراف واشنگتن

اما هیئت همراه شاهزاده محمد هم مثل همیشه نبود. این هئیت به دو قسمت تقسیم می شد، یکی شامل خالد الفالح، وزیر انرژی، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه، عادل الطریفی، وزیر اطلاع رسانی، ماجد القصبی، وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری به همراه شماری از چهره های بارز نظامی و تجاری عربستانی بود که در هتل معروف "فور سیزنز" در منطقه جورج تاون مقیم شدند. هیئت دوم را نیز شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران معروف عربستانی تشکیل می داد که در هتل "ویلارد اینترکونتیننتال"، وابسته به کاخ سفید مستقر شدند.

هتل ویلارد

طرف های هماهنگ کننده سفر که نخواستند نامشان فاش شود در گفت وگو با ایلاف گفتند که امیر محمد بن سلمان خیلی ساده و راحت در میان شهروندان عربستانی مقیم در این هتل ها گشت می زد و به دعوت میهمانی آنها پاسخ می داد در حالی که خود در مقر سفیر در مکلاین مقیم شده بود. او حتی روز چهارشنبه نیز پروتکل ها را زیر پا گذشت و شخصا به سمت ساختمان کنگره رفت و با رهبران حزب جمهوریخواه و دموکرات، یعنی پل رایان و نانسی پلوسی و روئسای کمیته های فرعی که به نوعی با روابط عربستان – امریکا در کنگره ارتباط دارند، دیدار کرد.

ورودی هتل ویلارد

اما اگر بخواهیم نظری به هتل های محل اقامت هیئت همراه بیندازیم، هتل فور سیزنز، یکی از هتل های فاخر و عظیم پایتخت امریکا است. تاریخ بنای این هتل به دهه هفتاد قرن گذشته میلادی باز می گردد. شامل 222 اتاق است که بعضی از اتاق های فاخر آن با شیشه های ضد گلوله محافظت شده است. این هتل برای سال ها میزبان مقامات ارشد عربستانی بوده است که از جمله می توان به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اشاره کرد که در دسامبر گذشته هنگامی که به امریکا سفر کرد در این هتل مقیم شد. ارزش هتل 25 میلیون دلار برآورد می شود و مجموعه "بلکستون" مالک آن است.

هتل فورسیزنز

یکی از اتاق های هتل فورسینز

هتل ویلارد، همانند هتل فور سیزنز فاخر نیست. این هتل چهار ستاره است در حالی که هتل فورسینز پنج ستاره است. اما یکی از قدیمی ترین و ریشه دارترین هتل های واشنگتن محسوب می شود. تاریخ ساخت آن به سال 1816 باز می گردد. در سال های 1847 و 1901 و 1922 مورد بازسازی قرار گرفت که یک بار آن به دلیل آتش سوزی میهبی بود که به جان هتل افتاد و سه میلیون دلار هزینه بازسازی آن شد. نکته بارز این هتل محل جغرافیایی آن است که در وسط مثلث ادارات فدرال در واشنگتن واقع شده، یک طرف آن ساختمان روزنامه ملی است، طرف دیگر آن وزارت خزانه داری امریکا قرار دارد و در کنار آن کاخ سفید واقع شده است.

تحرکات خلاف عرفی که هیئت عربستانی این بار در امریکا انجام داده از یک سو بیان کننده عمق روابط واشنگتن و ریاض است و از سوی دیگر کارهای مردم پسندی است که محمد بن سلمان انجام می دهد تا به این ترتیب برای خود محبوبیت کسب کند. او بعد از دیدار با جان کری، در خانه اش در شب دوشنبه همان شب با جان برنان، رئیس سازمان امنیت مرکزی و جیمز کلابر، مدیر کل سازمان امنیت امریکا ملاقات کرد.  

محمد بن سلمان روز پنج شنبه در کاخ سفید با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد و همچنین با اشتون کارتر، وزیر دفاع این کشور تشکیل جلسه داد. وی روز جمعه رهسپار نیویورک شد تا در جلسه سازمان ملل شرکت کند و سپس به کالیفرنیا خواهد رفت تا با هیئت های اقتصادی تشکیل جلسه دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: محمد بن سلمان ایالات متحده امریکا عربستان سعودی


( ۱۱ )

نظر شما :