ارتش عراق به فکر رفع شبهات است

بهره‌برداری ایران از عملیات موصل

۳۱ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۲۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می‌گویند که آغاز فوری عملیات موصل نشان از تمایل حیدر العبادی، نخست‌وزیر و احزاب حامی او برای بهره‌برداری از این پیروزی سیاسی است تا بتوانند به حفظ خود در قدرت مطمئن شوند و افکار عمومی را با خود همراه کنند.
بهره‌برداری ایران از عملیات موصل

دیپلماسی ایرانی: در حالی که نیروهای ارتش عراق که نیروهای داوطلب مردمی نیز همراهشان هستند هنوز نتوانسته اند به طور کامل بر شهر فلوجه مسلط شوند، آنها عملیات موصل را کلید زدند. مساله ای که سبب شده است بسیاری نگران شوند که ارتش عراق تا چه اندازه می تواند از پس این نبرد نفس گیر بر آید و از این بابت نیز نگرانی به وجود آید که داعش بتواند مجددا خود را بازسازی کند و عملیات انتقامی با خودروهای بمب گذاری شده بگیرد و این مساله سبب شود تا هزینه های انسانی سنگینی روی دست ارتش عراق بیفتد و روند عملیات آزادسازی موصل دچار روند فرسایشی آزاردهنده ای شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مقامات عراقی اعلام کردند که عملیات بازپس گیری استان نینوا و شهر موصل، مرکز آن از بامداد شنبه آغاز شده و نیروهای عراقی همه تلاش خود را می کنند تا از پس نیروهای داعش در فلوجه بر آیند و راهی جنگ با این شبکه در موصل شوند. عبدالقادر العبیدی، وزیر دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی بامداد شنبه عملیات آزادسازی استان نینوا را آغاز کردند و رهسپار موصل شدند.

در همین رابطه نیروهای عراقی صبح یکشنبه اعلام کردند که توانسته اند بر فرودگاهی نظامی واقع در 60 کیلومتری جنوب موصل مسلط شوند و قصد دارند از آن فرودگاه به عنوان پایگاهی برای حمله به موصل استفاده کنند. در همین رابطه فرمانده نیروهای عملیات مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای مسلح به سمت شمال صلاح الدین و جنوب موصل راه افتاده اند.

کارشناسان می گویند یکی از دلایلی که ارتش عراق تمایل دارد بلافاصله بعد از عملیات فلوجه عملیات موصل را کلید بزند این است که تردیدها نسبت به توانایی هایش را از بین ببرد و این که گفته می شد نیروهای عراقی نیروهای ضعیفی هستند را جبران کند خصوصا که تصرف موصل توسط داعش به واسطه خیانت و کوتاهی های ارتش صورت گرفته بود.

ناظران همچنین می گویند که آغاز فوری این عملیات نشان از تمایل حیدر العبادی، نخست وزیر و احزاب حامی او برای بهره برداری از این پیروزی سیاسی است تا بتوانند به حفظ خود در قدرت مطمئن شوند و افکار عمومی را با خود همراه کنند. آنها همچنین می گویند که تاکیدی که بر ضعف داعش می شود تلاشی است برای این که حساسیت ها بر نیروهای داوطلب مردمی کم شود به ویژه که این تاکید وجود دارد که حضور نیروهای داوطلب مردمی در کنار ارتش عراق برای شکست داعش ضروری است.

در عین حال ورود فوری ارتش عراق به عملیات بازپس گیری موصل بلافاصله بعد از عملیات داعش این توانایی را به دولت عراق می دهد که بتواند از ایران بهره برداری بیشتر کند. چرا که ایران در عملیات فلوجه حضور موثر داشت و ورود فوری اش به آزادسازی موصل به معنای گسترش نفوذ و حضور آن تا این شهر مهم و استراتژیک است.

این در حالی است که امریکایی ها با وجود مخالفت و فشارهای عرب های سنی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس واقعیت حضور و قدرت نیروهای داوطلب مردمی را پذیرفته اند برای همین به حمایت هوایی از آنها به عنوان گزینه ای گریزناپذیر توجه می کنند. برای همین است که استیو ووکر، کنسول امریکا در بصره می گوید که "ایالات متحده هیچ مخالفتی با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی شهر موصل ندارد." وی در دیدار خود از بیمارستان آموزشی صدر در بصره که برای دیدن از مجروحان داوطلب مردمی به آن جا رفته بود، صحبت از "سهم فعال و مشارکت فعالانه ای که نیروهای داوطلب مردمی در مبارزه با داعش دارند" زد که از همان موقع کارشناسان گفتند ایالات متحده مشروعیت نیروهای داوطلب مردمی را به رسمیت شناخته است.

برای همین بسیاری از ناظران بر این اعتقادند که هماهنگی میان ایالات متحده و ایران در عراق و خارج از عراق وجود دارد و باراک اوباما آن را گزینه ای مطلوب در آخرین سال دوران ریاست جمهوری خود می داند که باید از آن حمایت کرد. بعید نیست که اصراری که برای پایان دادن به نقش داعش در عراق و سوریه وجود دارد مرتبط به بقای اوباما و بعد از آن دموکرات ها باشد. ایران به خوبی درک می کند که باید قبل از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در واشنگتن دستاوردهای مهم و مستحکمی در همه جا از جمله عراق به دست آورد. چرا که معلوم نیست جانشین بعدی اوباما به ایران اجازه دهد تا قدرت نمایی بیشتری در مناطق مختلف کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای داوطلب مردمی ارتش عراق فلوجه


( ۲ )

نظر شما :