مصاحبه اشپیگل با ژان کلود یونکر و مارتین شولتز:

بر روی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا شرط بسته بودم!

۰۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۶۱۰۷۶ اروپا گفتگو
انگلیسی ها در طول 43 سال عضویت در اتحادیه اروپا هرگز قادر نبودند تصمیم بگیرند آیا می خواهند عضو کامل این اتحادیه باشند، یا فقط بخشی از آن
بر روی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا شرط بسته بودم!

دیپلماسی ایرانی: مارتین شولتز، رییس پارلمان اروپا، و ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا، درباره تبعات برگزیت، ناکامی رهبران اروپایی و تماس های تلفنی روزانه اول وقت خود با نشریه آلمانی اشپیگل صحبت کرده اند. در اینجا بخش هایی از این مصاحبه را می خوانیم:

اشپیگل: آقای یونکر پس از شنیدن خبر برگزیت اول از همه با چه کسی صحبت کردید؟

یونکر: با مارتین شولتز. او عادت دارد که هر روز صبح بین ساعت هفت تا هشت به من زنگ بزند، عادتی که گاهی آرزو می کنم می توانست ترکش کند.   

شولتز: تا آنجایی که به یاد دارم حدود ساعت شش تا هفت بود. شوکه شده بودم. روزهای قبل از رای گیری شرط بسته بودم که انگلیس در اتحادیه اروپا می ماند.

یونکر: اما من روی برگزیت شرط بسته بودم. جاناتان هیل، کمیسیر انگلیس در امور اروپا، هنوز یک پوند به من بدهکار است. (هیل پس از رای انگلیسی ها به برگزیت از سمت خود استعفا داد.)

اشپیگل: در آن تماس تلفنی چه گفتید؟

شولتز: من گفتم "ژان کلود فکر می کنم که شرایط خوب پیش نمی رود."من در این تماس از واکنش سریع و محکم اتحادیه اروپا به رای برگزیت دفاع کردم. به اعتقاد من آخرین چیزی که در حال حاضر نیاز داریم، تردید است.

یونکر: من با این عقیده موافقم. برای جلوگیری از هر گونه عدم قطعیت و تردید لازم بود که انگلیسی ها هر چه سریع تر مقدمات خروج را آغاز کنند. این دقیقا در کنفرانس خبری کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و شورای اروپا مطرح شد.

اشپیگل: نکته همین جاست. شما اغلب خود را به عنوان شرکای سیاسی بسیار نزدیک به یکدیگر معرفی می کنید و بسیاری مواضع نزدیک شما در امور مختلف را نوع "رفیق بازی" می دانند؟

یونکر: مهمل است. من و مارتین (شولتز) دو سازمان مهم را اداره می کنیم، سازمان هایی که وظیفه دارند، در عین استقلال با یکدیگر همکاری کنند. پس از 30 سال حضور در بروکسل می توانم به شما بگویم که روابط میان کمیسیون و پارلمان اروپا هیچ گاه تا بدین حد خوب نبوده است.

اشپیگل: خوب این دقیقا همان چیزی است که از نظر دیگران مشکل ساز است. پارلمان قرار است که عملکرد دولت ها را بررسی کند نه اینکه آنها را تقویت کند.

شولتز: در اینجا صحبت از تقویت نیست. من و ژان کلود (یونکر) کاملا به این مساله واقفیم که مسئولیت های متفاوتی داریم. حتی اختلافاتی نیز میان ما وجود دارد از جمله درباره توافق برای لغو ویزای شهروندان ترکیه. کمیسیون یک طرح پیشنهادی را برای ما فرستاد. در حالی که 66 مورد از 72 شرطی که ما تعیین کرده بودیم رعایت شده بود، بسیاری از شروط مهمی که مورد نظر ما بود از جمله اصلاح قوانین مبارزه با تروریسم هنوز محقق نشده بود. پس ما توافق را فعلا کنار گذاشتیم. کمیسیون اروپا در اغلب موارد اوقات بسیار ناخوشایندی در پارلمان دارد.   

اشپیگل: یک روز پس از برگزیت، مارتین شولتز و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و قائم مقام صدراعظم آلمان و همچنین رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان که از قضا شولتز نیز عضو آن است، برنامه ای را برای اصلاح اتحادیه اروپا ارائه کردند. این برنامه پیشنهاد کرده که کمیسیون اروپا به یک دولت متبوع اروپایی تبدیل شود، دولتی که توسط پارلمان اروپا و نوعی شورای فدرال اداره می شود. اعضای این شورای فدرال را نمایندگانی از کشورهای عضو اتحادیه تشکیل می دهند. این طرح به معنی کاهش چشمگیر قدرت دولت های عضو اتحادیه اروپا است. نظرتان درباره این طرح چیست؟

یونکر: این طرح به خودی خود قانع کننده است اما زمان اجرای آن مناسب نیست. برای اجرا کردن آن، معاهده های و پیمان های اتحادیه اروپا باید اصلاح شود. طرح مارتین پروژه ای بلندمدت است که به دلیل فضای موجود در قاره اروپا فعلا نمی تواند اجرا شود.

شولتز: کاملا با ژان کلود (یونکر) موافقم. به این مساله کاملا آگاهم که طرح پیشنهادی من همین فردا قابل اجرا نیست. من در  این باره متعصب نیستم. ما آگاهیم بروکسل نمی تواند همه چیز را تنظیم کند. دلیل پیشنهادم این بود که نیروهایی در اروپا هستند که می خواهند به طور کلی در مقابل رویکرد عمومی اروپایی، اولویت را به سیاست های ملی بدهند. ما باید جلوی این روند را بگیریم.

اشپیگل: با این اوصاف، از نگاه بسیاری در اروپا شما نماد سیاست های تکنوکرات پشت درهای بسته هستند که همراه با اتحادیه اروپا و یورو هستند. برخی حتی شما را مسئول برگزیت می دانند. آیا این اتهام را می پذیرید؟

یونکر: خیر، چرا باید بپذیریم. رای انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا به خاطر یورو نبود. آن ها حتی عضو واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا نبودند. حتی بحران مهاجرت تاثیر چندانی بر انگلیس نداشت. من توضیحی دیگری برای برگزیت دارم: انگلیسی ها در طول 43 سال عضویت در اتحادیه اروپا هرگز قادر نبودند تصمیم بگیرند آیا می خواهند عضو کامل این اتحادیه باشند، یا فقط بخشی از آن.

شولتز: مسئولیت اولیه برگزیت متوجه محافظه کاران انگلیسی است، کسانی که کل قاره را به گروگان گرفتند؛ اول از همه دیوید کامرون که همه پرسی را برای تضمین کرسی نخست وزیری خود پیشنهاد کرد. و حالا باقی محافظه کاران که می خواهند مذاکرات برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را تا زمان برگزاری نشست عمومی حزب به تعویق بیندازند.   

اشپیگل: اسکار لافونته، رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان که در سال 1999 از رهبری حزب استعفا داد و در سال 2005 این حزب را ترک کرد، در جایی گفته که در دنیای سیاست هیچ دوستی واقعی وجود ندارد؛ آنچه وجود دارد صرفا اتحادهای موقت است. نظر شما چیست؟

یونکر: لافونته کاملا ثابت کرده که تنها به اصل خودش پایبند است.

شولتز: نمی توانم اسکار (لافونته) را درک کنم. در حیات سیاسی، بسیار دشوار است که به یک دوستی وفادار بمانید وقتی که این دوستی در تضاد با منافع یا قدرت قرار می گیرد. با این حال من در دنیای سیاست دوستانی دارم که با رفتارشان این دوستی را محک زده اند و موفق هم بوده اند.

اشپیگل: به چه دوستانی اشاره می کنید؟

شولتز: نمی شود درباره همه چیز عمومی صحبت کرد.

اشپیگل: خوب دوست شما یونکر هم در گذشته ناامیدتان کرده است. در همین اواخر و پس از انتخابات اخیر پارلمان اروپا. شما توافق کردید که او، شما را به عنوان معاون اول کمیسیون خود انتخاب کند اما این اتفاق نیفتاد. آیا از دست او عصبانی بودید؟

شولتز: در ابتدا، بله. اما وقتی بعدا در این باره صحبت کردیم مساله حل شد. او گفت که نمی توانسته به قولش عمل کند چرا که قادر نبوده به لحاظ داخلی این مساله را پیش ببرد. من مشکل یونکر را درک کردم. مهمترین چیز صداقت است. این دروغ گویی و حقه زدن است که دوستی ها را تمام می کند.

اشپیگل: آیا در روابط دوستی خود درباره امور شخصی هم صحبت می کنید؟

شولتز: بله.

اشپیگل: اخیرا خبرهایی درباره وضعیت سلامت و مصرف الکل یونکر منتشر شده، آیا در این باره هم با او صحبت کرده اید؟

شولتز: البته. صحبت های ما چیزی بیش از رد و بدل کردن حرف های کلیشه ای است. ژان کلود (یونکر) یکی از پر استرس ترین مشاغل دنیا را دارد و اینکه گاهی اوقات خسته به نظر می رسد اجتناب ناپذیر است. اما بسیاری از گزارش هایی این چنینی بی شک، دلیل سیاسی دارند.

اشپیگل: واکنش شما چه بود آقای یونکر؟

یونکر: من در پارلمان هم گفتم که نه بیمار هستم و  نه خسته.

اشپیگل: آقای شولتز در نیمه راه ریاست بر پارلمان اروپاست و بر اساس توافقی که شده این پست باید به یک محافظه کار سپرده شود. آیا شما از این تغییر راضی هستید آقای یونکر؟

یونکر: من از اینکه نهادهای اروپایی برای دو سال و نیم آینده به همین شکل امروز اداره شوند حمایت می کنم. ما به ثبات نیاز داریم.

اشپیگل: اما طیف محافظه کاران از جمله هم حزبی ها شما ممکن است که نظر متفاوتی داشته باشند.

یونکر: اروپا با شرایط دشواری روبه رو است و در این شرایط برای نهادهای بروکسل خوب است که با یکدیگر همکاری خوبی داشته باشند. من نمی دانم که در این شرایط چرا نباید با تیمی ادامه دهیم که قابلیت هایش پیشتر اثبات شده است.

اشپیگل: شما این حرف را به عنوان یک دوست (دوست یونکر) می زنید یا به عنوان یک سیاستمدار؟

یونکر: من این حرف را به عنوان یک سیاستمدار و یک دوست می زنم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/30

انتشار اولیه: سه شنبه 22 تیر 1395 / انتشار مجدد: دوشنبه 4 مرداد 1395

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا یونکر اروپا ژان کلود کمیسیون اروپا شولتز


نظر شما :