مخصمه اردوغان پس از ماجرای ترور سفیر روسیه

۰۳ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۱ کد : ۱۹۶۵۶۷۰ سرخط اخبار

واشنگتن پست نوشت: مقامات ترکیه و روسیه سو قصد علیه سفیر روسیه در آنکارا را یک حمله تروریستی خواندند. بز اساس گزارش های داده شده  اندری کارلوف مورد حمله یکی از عوامل جهادی قرار گرفت. ولادیمیر پوتین گفته این حمله بر روابط بین آنکارا و مسکو تاثیری نخواهد. داشت. حضور روسیه در جنگ سوریه در حمایت از بشار اسد برای مقامات ترکیه به ویژه رجب طیب اردوغان که یکی از اولین سران جهان بود که خواستار سقوط بشار اسد شده بود بسیار پر هزینه تمام شد.

به گزارش «انتخاب»، در ماه های اخیر ایران، ترکیه و روسیه برای یافتن راه حلی برای آزادی غیر نظامیان سوری که در محاصره حلب گیر کرده بودند از نزدیک وارد مذاکرات شد.
این بدان معنا نیست که ترک ها نقش روسیه در درگیری های سوریه را در یک قدمی خودشان پذیرفته اند. در بیرون ساختمان نمایندگی روسیه در استانبول و آنکارا اعتراضاتی برقرار شده بود ً در صحنه ترور کارلوف شلیک کننده بارها اعلام کرده بود که اقدام او برای این بود که روسیه باید تاوان بمباران منطقه تحت محاصره شورشیان در حلب را پس بدهد.او بعد از شلیک به سفیر توسط محافظین سفیر کشته شد.
تحلیل گران نسبت به احتمال از بین رفتن روابط دیپلماتیک روسیه و ترکیه اعلام نگرانی کرده اند. 
یک روزنامه نگار ترکیه ای در توییتر خود با اشاره به سو قصد علیه یکی از افراد خاندان سلطنتی هابسبورگ توسط ملی گرایان صربدورر خلال جنگ جهانی اول گفت : اینجا سارایوو سال ۱۹۱۴ نیست. ابن به معنای جنگ روسیه و ترکیه نیست. برعکس این میتواند به استحکام روابط دو کشور ختم شود .
اردوغان همچنان با وضعیت زیوپلتیکی عجیبی روبه رو است. روابط ترکیه با غرب تیره شده و در پایین ترین سطح خود قرار دارد. بسیاری از سران کشورهایی اروپایی اردوغان را بعد از کودتای نافرجام تابستان گذشته به سرکوب مخالفان محکوم کردند. اردوغان بعد از این اقدام تروریستی اخیر در صدد دلجویی از روسیه بر آمد .
هنری بارگی رییس برنامه خاورمیانه در موسسه ووودرو  ویلسون واشنگتن می گوید؛  هیچ وقت تا این اندازه برای اردوغان زمان سختی نبوده. این اتفاق در شرایطی افتاد که ترکیه در حال مذاکره با پوتین دز مورد سوریه بود. در شرایطی که روابط او با آمریکا و اروپا رو به وخامت است روابط مجدد با روسیه چیزی بود که اردوغان به آن نیاز شدید داشت. 
او افزود؛  حالا او فهمیده روابطش با روسیه در ضعیف ترین حالت ممکن است. اما باید اطمینان داشته باشید که پوتین تا جایی که بتواند پشت در های بسته این مساله را صاف کاری میکند همان طور که در رسانه ها از عدم تغییر روابط دو کشور صحبت کرد . تنها چیزی که باید در مورد آن تصمیم گیری کند هزینه ای آست که اردوغان باید برای برای این حادثه بپردازد
در بیانیه ای که توسط دفتر رییس جمهور ترکیه در رسانه ها منتشر شد گفته شد که اردوغان در مکالمه تلفنی با پوتین روز دوشنبه در این رابطه گفت و گو کرده است و قول داده همکاری های را با مسکو در زمینه جنگ علیه ترور در روزهای آتی تقویت کند  .
اینکه این چه معنایی دارد روشن نیست. مقامات ارشد ترکیه از جمله وزیز خارجه این کشور روز شه شنبه برای شرکت در نشست سه جانبه ایران و روسیه و ترکیه درباره سوریه به مسکو سفر کردند. این آخرین شخصی بود که نشان می آد ترکیه در مساله سوریه با سیاست های متحدین اسد یعنی تهران و مسکو همراهی کرده است 
سلیم سازک محقق بنیاد قرن در نیویورک گفته بازی ترکیه در سوریه به پایان رسیده است .
در ترکیه نیز متحدین ازدوغام انگشت اتهام را به سمت گروه فتح الله گولن که به عنون پشت پرده کودتای نافرجام ترکیه شناخته شده بود، گرفته اند. 
سازک با اشاره به سرنگونی هواپیمایی روسی توسط ترک ها دز مرز ترکیه و روسیه گفت بهترین راه در رو برای ترکیه مقصر داشتن گولنیست هاست همان طور که آنها در جریان سرنگونی هواپیمایی روسی همین کار را کردند 
پوتین گفته او میخواهد بداند چه کسی به قاتل دستور داده است. ترکیه ممکن است فشارهایش را به آمریکا برای استرداد فتح الله گولن به ترکیه افزایش دهد. دشمنی غربی ها با ترکیه و دولت اردوغان فرصت بیان درخواست های گروهی که خواهان بازگشت ترکیه به اروپا و ناتو را دارند را  داده است.
از این جهت، شاهد چرخش  هرچه بیشتز ترکیه به سمت روسیه خواهیم بود.  اردوغان و حزب عدالت توسعه قدرتش را از مسلمانان سنی محافظه کار می گیرند که بسیاری از آنها روسیه را مسیول جمله به شورشیان در سوریه میدانند. رییس جمهور ترکیه راه سختی را برای بند بازی بین هواداران خشمگین از رابطه جدید این کشور با روسیه و نیازش به تغییر جهت به سمت ایران و روسیه دارد
.در عین حال سو قصد به جان سفیر روسیه در ترکیه آخرین نشانه های بحران امنیت در ترکیه بود. کشوری که نگران ارتباط این اقدامات تروریستی با فرقه های مختلف و افراط گرایان افراطی و گروه های جدایی طلب کرد
استراتژی ترکیه در حال حاضر این است که معضلات امنیتی داخلی را تا جایی که ممکن است به سمت توطیه علیه خارجی منحرف کند.پذیزش شکست در ایجاد امنیت داخلی نشانه یک حکمرانی بد است.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :