اردوغان: عربستان و قطر باید در مذاکرات سوریه باشند

۰۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۶۵۸۲۹ سرخط اخبار

رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد مدارکی در اختیار دارد که نشان می دهد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از گروه های تروریستی حمایت می کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا نیروهای ائتلاف آمریکایی را به حمایت از داعش و گروه های شبه نظامی کرد نظیر یگان های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه متهم کرد.

وی اضافه کرد: آن ها ما را به حمایت از داعش متهم می کنند و این در حالی است که اکنون خود از گروه های تروریستی نظیر داعش و یگان های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه حمایت می کنند.

اردوغان در ادامه تأکید کرد: این امر بسیار واضح است و ما مدارک تایید شده ای شامل تصاویر و ویدیوهای مربوطه در این زمینه در اختیار داریم.

در واکنش، سخنگوی کاخ سفید اتهام های مطرح شده توسط اردوغان علیه آمریکا درباره حمایت ائتلاف تحت رهبری این کشور از گروه های تروریستی در سوریه از جمله داعش را «سخیف» توصیف کرده است. اظهارات اردوغان در حالی مطرح می شود که وی پیش از این از دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا خواست که در راستای مقابله با داعش از طریق برخورد با نیروهای کرد اقدام کند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت که عربستان و قطر هم باید به نشست روسیه و ایران برای بحث و گفت وگو درباره تلاش های صلح در سوریه ملحق شوند.

روسیه، ترکیه و ایران که در میانجیگری برای خروج غیرنظامیان و شبه نظامیان از شهر حلب سوریه کمک کردند، موافقت کردند تا ماه آتی مذاکرات سوریه را در قزاقستان برگزار کنند. اردوغان با بیان اینکه نشست وزرای خارجه مذکور باید با حضور عربستان و قطر باشد، گفت: آنها حس نیت نشان دادند و از سوریه حمایت کردند.  

این سخنان در حالی مطرح می شود که ترکیه، قطر و عربستان از بزرگترین حامیان شورشیان سوری برای سرنگونی نظام بشار اسد هستند. رئیس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به گروه های کرد سوری گفت که اگر هرگونه "سازمان تروریستی" در این نشست ها حاضر شود، ترکیه نمی آید.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :