از زبان رئیس ستاد ارتش بیان شد

ابراز نگرانی اردن از ایجاد کمربند امنیتی ایران تا لبنان

۱۲ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۵۸۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سرتیپ محمود فریحات، رئیس ستاد ارتش اردن در اظهاراتی ادعا کرد که پیشروی نیروهای داوطلب مردمی در شهر تلعفر عراق باعث ایجاد "کمربند امنیتی" می‌شود که می‌تواند ایران و لبنان را از این طریق به یکدیگر وصل کند که این مساله باعث نگرانی اردن است.
ابراز نگرانی اردن از ایجاد کمربند امنیتی ایران تا لبنان

دیپلماسی ایرانی: با گذشت چند هفته از مقاله های متعددی که در روزنامه های غربی درباره نیت ایران از ایجاد راه استراتژیک جغرافیایی از ایران تا لبنان زده می شد، حالا اردن در سطح یک مقام عالی رتبه خود از این بابت ابراز نگرانی کرده و گفته که این اقدام باعث نگرانی این کشور عربی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، سرتیپ محمود فریحات، رئیس ستاد ارتش اردن در اظهاراتی ادعا کرد که پیشروی نیروهای داوطلب مردمی در شهر تلعفر عراق باعث ایجاد "کمربند امنیتی" می شود که می تواند ایران و لبنان را از این طریق به یکدیگر وصل کند که این مساله باعث نگرانی اردن است.  

اردن نخستین باری بود که از زبان عالی ترین مقام خود، ملک عبدالله دوم، بعد از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق صحبت از ایجاد هلال شیعی توسط ایران در عراق و لبنان و سوریه کرد و حالا نیز می رود تا اولین کشوری باشد که نسبت به ایجاد کمربند امنیتی جغرافیایی از ایران تا لبنان اظهار نظر کند و از بابت آن ابراز نگرانی کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این اقدام اردن در راستای ایران هراسی در منطقه و به حساب خوش خدمتی به عربستان سعودی صورت می گیرد.

پیش از این نیز ترکیه نسبت به ورود نیروهای داوطلب مردمی که اکثرا شیعه و متمایل به ایران هستند به شهر تلعفر هشدار داده و تهدید کرده بود که در صورت وقوع چنین اتفاقی ترکیه ساکت نخواهد نشست.

فریحات همچنین گفت که اردن با کمک کشورهای غربی نیروهای مخالف سوری را آموزش داده است تا آنها با نیروهای داعش در مناطق شرقی سوریه بجنگند. وی آموزش این نیروها که به نام "ارتش عشایر" معروف شده اند با نیت برای جنگ با نیروهای نظامی ارتش سوریه را رد کرد. فریحات که برای نخستین بار با یک رسانه خارجی (بی بی سی) مصاحبه می کرد، در این باره گفت: «نیروهای عشایر که متشکل از نیروهای مخالف سوریه است در اردن آموزش دیده اند و علیه داعش خواهند جنگید نه حکومت سوریه.»

وی همچنین گفت: «ما از ابتدای بحران سوریه هیچ گاه علیه حکومت بشار اسد در سوریه فعالیت نداشته ایم، روابط ما با حکومت سوریه همچنان برقرار است، مرزهایمان هم همچنان باز است و روابط دیپلماتیک نیز در بالاترین سطح با یکدیگر داریم.»

سرتیپ محمود فریحات اکتبر گذشته به سمت ریاست ستاد ارتش اردن منصوب شد.

اظهارات این ژنرال ارتش اردن هم زمان با اعلام آتش بس در سوریه در پی توافق روسیه – ترکیه بیان می شود.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در اظهار نظری در این رابطه تاکید کرد که از مسئولیت های کشور خود می داند که از عشایر در شرق سوریه و غرب عراق حمایت کند. وی این اظهارات را در دیدار با شیوخ و چهره های بارز منطقه البادیه در شمال اردن که در مناطق هم مرز با شرق سوریه واقع شده اند، بیان کرد.

وی در ادامه افزود: «بر ما واجب است که به عنوان یک کشور از عشایر در شرق سوریه و غرب عراق حمایت کنیم، دنیا اهمیت نقش اردن در حل مشکلات سوریه و عراق و تضمین ثبات و امنیت منطقه ای آن را درک می کند.»

بعد از تسلط نیروهای مخالف سوری بر گذرگاه مرزی دوم موسوم به "نصیب – جابر" در سال گذشته و گذرگاه اول موسوم به "درعا – الرمثا" در حدود یک سال و نیم قبل از آن، مرزهای اردن و سوریه شاهد تنش های روزافزون است، به ویژه که در این مناطق گروه های وابسته به جبهه النصره اقدام به حفر تونل زیر زمینی برای اقدام علیه حکومت سوریه کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردن ایران کمربندی امنیتی ایران تا لبنان سوریه


نظر شما :