ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از همسایگی ایوانکا ترامپ با اوباما تا کشف مافیای امنیتی در عراق

۱۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۹۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
همسایگی ایوانکا ترامپ با اوباما، کشف مافیای امنیتی در عراق، قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل بدهی یک میلیارد دلاری و تقلبی دانستن اسناد ویکی‌لیکس از سوی عربستان از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از همسایگی ایوانکا ترامپ با اوباما تا کشف مافیای امنیتی در عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

قطع صادرات برق ایران به عراق

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین گزارش داد به علت بدهی یک ملیارد دلاری عراق به ایران بر سر برق صادراتی ایران به این کشور، تهران گفته است از ابتدای سال صادرات برق خود به عراق را قطع می کند.

بنا به این گزارش، دولت عراق تا کنون نتوانسته است بر خلاف تعهدات خود در قرارداد فی مابینش با ایران بدهی خود در برق وارداتی از ایران را پرداخت کند و تهران با اتمام قرارداد، به دلیل بدهی طرف عراقی حاضر به تمدید آن نشده و از ابتدای سال صادرات برق خود به عراق را قطع خواهد کرد.

 

قرقیزستان دست داشتن تبعه خود در عملیات استانبول را رد کرد

دولت قرقیزستان اعلام کرد بر اساس بررسی های صورت گرفته و تحقیقات به عمل آمده شهروندی که ترکیه او را عامل حادثه تروریستی مراسم کریسمس ترکیه در یک بار در استانبول دانسته بود، در این حادثه هیچ نقشی نداشته است.

به گزارش شبکه خبری العربیه، دولت قرقیزستان اعلام کرد فرد مظنون قرقیزستانی نیست و احتمالا فرد دیگری در حادثه مذکور دست داشته است.

 

احتمال فرار متهم حادثه تروریستی استانبول به سوریه

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد که به احتمال بسیار زیاد عامل حادثه تروریستی استانبول در شب کریسمس به سوریه گریخته است.

این شبکه گزارش داد که منابع امنیتی می گویند که فرد مورد نظر از اعضای فعال داعش در سوریه بوده و به قصد انجام آن عملیات تروریستی به ترکیه آمده بود. احتمالا وی بعد از انجام کار خود به سوریه بازگشته است.

 

مافیای امنیتی، عامل انفجارهای عراق

روزنامه العرب، چاپ لندن فاش کرد که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور به بازداشت عده ای از افسرهای امنیتی را داده است که مراکزی تجاری برای انجام عملیات تروریستی تشکیل داده اند. بنا به این گزارش این افراد جاهایی را به گروه های تروریستی برای استفاده و ساخت بمب های دست ساز و تهیه خودروهای بمب گذاری شده در مقابل مبالغ بسیار کلان اجاره می دهند.

حیدر العبادی به شدت تحت فشار است که بر سر مسائل امنیتی به ویژه بحث امنیتی بغداد که هفته گذشته شاهد انفجارهای خونیبی بود کاری از پیش ببرد. بر همین اساس وی توانسته فهرستی را تهیه کند که به موجب آن یک باند مافیای امنیتی که در فعالیت های تروریستی دست داشته اند، کشف شده است. وی از نهادهای ذی ربط خواسته است که فورا اقدام به دستگیری این افراد کنند.

این افراد همچنین به صورت غیرقانونی و مخفی اقدام به اخذ رشوه و مبالغ کلان از صاحبان رستوران ها و مراکز خرید می کنند و در مقابل آن اجازه نمی دهند که خودروهای بمب گذاری شده به سمت آن محل ها بروند.

 

دستور حیدر العبادی به تغییر فوری افسرهای عالی رتبه بغداد

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور داده است که ده ها فرمانده امنیتی در بغداد به استان های بحران زده نزدیک به خط مبارزه با داعش جابه جا شوند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، وی دستور داده است که جای این افراد را افسرهای جوان تازه فارغ التحصیل شده از دانشکده های پلیس بگیرند.

 

مفتی اهل تسنن عراق از ترور جان سالم به در برد

منابع عراقی اعلام کردند که مفتی اهل سنت عراق دوشنبه شب از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در غرب بغداد جان سالم به در برد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، منابع عراقی اعلام کردند: یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی مسجد ام الطبول در محله الیرموک در غرب بغداد به هنگام عبور خودروی مهدی الصمیدعی، مفتی اهل تسنن عراق به این مسجد منفجر شد اما به وی آسیبی نرسید. این انفجار به کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ۱۳ تن دیگر منجر شد.

 

ایوانکا همسایه اوباما می شود

روزنامه واشنگتن گزارش داد که ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ که قرار است به تقاضای پدرش از نیویورک به واشنگتن انتقال یابد تصادفا محل سکونتش در واشنگتن در همسایگی باراک اوباما شده است.

بنا به این گزارش وی این خانه را در یک محله گران قیمت در واشنگتن خریداری کرده و قرار است به همراه همسر و سه فرزندش در این خانه ساکن شوند. خانه جدید ایوانکا سه طبقه است و 6 اتاق خواب دارد و به قیمت 5.5 میلیون دلار خریداری شده است.

 

عربستان اسناد ویکی لیکس را تقلبی خواند

مسئولان وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کردند که اسنادی که ویکی لیکس به آنها دست یافته است، همگی تقلبی هستند و 85 درصد آنها برآمده از خطاهای انسانی است و قابل استناد نیستند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، ابراهیم العیقل، مستشاور وزیر امور خارجه که بر برنامه های تغییر و توسعه این وزارت خانه نظارت دارد در این باره گفت که عربستان سعودی به طور کامل برنامه زیرساخت های اطلاعاتی و الکترونیکی خود را تغییر داده و به هیچ وجه قابل نفوذ نیست. آن چه به اسم وزارت امور خارجه عربستان از سوی ویکی لیکس منتشر شده تقلبی است که افرادی برای اخاذی در اختیار آن قرار داده اند.

وی گفت سیستم اطلاع رسانی و الکترونیک وزارت امور خارجه عربستان به دلیل حساسیت یکی از پیشرفته ترین و بهترین سیستم های الکترونیکی در عربستان است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق عربستان ترکیه ویکی لیکس


نظر شما :