ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از دستگیری افسرهای کُرد تا نگرانی عراقی‌ها از ترامپ

۱۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۶۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
دستگیری افسرهای کرد در کردستان، نگرانی عراقی‌ها از ترامپ، عمر البشیر، مهمان ویژه عربستانی‌ها، میلیاردرهای کابینه ترامپ و سفر فرانسوا فیون به لبنان و عراق از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از دستگیری افسرهای کُرد تا نگرانی عراقی‌ها از ترامپ

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

عمر البشیر، میهمان ویژه ای سعودی ها

روابط عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان آن قدر با عربستانی ها خوب شده است که به هر بهانه ای از او برای سفر به عربستان دعوت می شود. تازه ترین این اتفاق سفر عمر البشیر به ریاض برای رونمایی از تسلیحات جدید عربستانی ها توسط ملک سلمان بود.

به گزارش دیپلماسی ایرانی بشیر به عنوان میهمان ویژه با لباس سنتی سودانی در این مراسم شرکت کرد و در کنار ملک سلمان نشست. وی از چهره های بارز در این نشست بود.

 

نگرانی عراقی ها از بازگشت دوباره نظامیان امریکایی

مقامات عراقی از بازگشت نیروهای نظامی امریکایی به عراق نگران هستند.

به گزارش نشریه سالن، عراقی ها بیم آن دارند که ترامپ به بهانه های مختلف مجددا نیروی نظامی امریکا را به عراق گسیل بدارد و بخواهد در عراق نیروی نظامی مستقر کند.

سالن همچنین گزارش می دهد که پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده، بسیاری از گروه های شبه نظامی ضد امریکایی عراقی خود را آماده کرده اند تا در صورت ورود دوباره نیروهای امریکایی به عراق علیه آنها وارد عمل شوند. این مساله سبب شده بسیاری از شعله ور شدن دوباره جنگ یا چیزی شبیه به آن در عراق نگران شوند.

 

نگرانی عراقی ها از اقدامات ترامپ

مقامات عراقی در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی گفتند که از آغاز به کار دونالد ترامپ نگران هستند. آنها می گویند با وجود این که عموما رویکرد جمهوریخواهان در تعامل با عراق را بهتر از دموکرات ها می دانند اما به نظر می رسد دونالد ترامپ با همه آنها متفاوت است و معلوم نیست چه رویکردی در برابر عراق داشته باشد. برای همین از این بابت نگران هستند.

 

میلیاردرهای کابینه ترامپ

دونالد ترامپ کابینه اش را بر اساس تصورات و عقاید خودش تشکیل داده است. به گزارش دیپلماسی ایرانی وی به عنوان اولین رئیس جمهور میلیاردر آمریکا، کابینه ای را تشکیل داده که حداقل 4 عضو میلیاردر و تعدادی میلیونر دارد و ثروت کل کابینه حداقل 6 میلیارد دلار (بدون احتساب ثروت 4 میلیاردی خود ترامپ و ثروت 17 میلیاردی کارل آیکان، مشاور تنظیم قوانینش) برآورد می شود. چهار عضو کابینه ژنرال هستند و تنها نیمی از اعضای کابینه سابقه کار اجرایی دارند. بسیاری از اعضای کابینه ترامپ روابط بسیار نزدیکی با وال استریت و شرکت های بزرگ آمریکا دارند.

 

دلیل اصلی پیشنهاد منطقه امن ترامپ برای سوریه

روزنامه لبنانی النهار گزارش می دهد که ایده پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سوریه از سوی ترامپ به دلیل نگرانی امریکا از نزدیکی روابط ترکیه و روسیه در پرونده سوریه ارائه شده است.

بنا به این گزارش، ترکیه به شدت طرفدار ایجاد منطقه امن در سوریه بوده اما باراک اوباما با هدف خودداری از ورود نظامی به بحران سوریه دائما تقاضای ترکیه ای ها را رد می کرد. اما حالا که ترامپ به کاخ سفید راه یافته وی با این هدف که بتواند دوباره ترکیه را به آغوش امریکا برگرداند پیشنهاد ایجاد منطقه امن در سوریه را مطرح کرده است.

 

فرانسوا فیون به لبنان و عراق می رود

روزنامه الحیات گزارش داد که فرانسوا فیون، جدی ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قرار است روز جمعه به بیروت سفر کند و با میشل عون، رئیس جمهوری و سعد حریری، نخست وزیر لبنان و همچنین بطریک بشاره، یکی از رهبران مسیحی لبنانی دیدار کند. وی همچنین قرار است در جمع فرانسویان مقیم لبنان نیز شرکت کند. وی روز یکشنبه هفته آینده به عراق خواهد رفت و با مقام های عراقی دیدار خواهد کرد. بعد از آن در روز سه شنبه از طریق بیروت به پاریس بر می گردد.

 

دولت ترامپ بدتر از هر دولتی است

جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا در یادداشتی که در روزنامه گاردین نوشته و دیپلماسی ایرانی نیز آن را منتشر کرده یادآور شده است که دولت ترامپ در مقایسه با دولت های گذشته بدترین دولت هایی است که تا کنون در امریکا به قدرت رسیده است. وی می گوید حتی در مقایسه با دولت بوش که آن نیز متشکل از جمهوریخواهان بود، دولت ترامپ به هیچ وجه قابل قیاس با دولت او نیست.

استراو همچنین می نویسد: پنج روز پیش یکی از دوستانم در واشنگتن که رابطه نزدیکی با جمهوریخوهان دارد، به واکاوی «شیفتگی راست افراطی» که حالا کاخ سفید را به دست گرفته است، پرداخت. من از او پرسیدم: «یعنی می گویی که این افراد از یکی دو نفری که دور و بر دیک چنی (معاون جورج بوش پسر در زمان ریاست جمهوری اش) بودند هم بدتر هستند؟» پاسخ این بود: «اوه، البته. افراد ترامپ کاملا متفاوت از هر چیزی هستند که تا کنون واشنگتن تجربه کرده است.»

 

بازداشت افسرهای کرد در کردستان

جمیله العبیدی، نماینده مجلس عراق گفت که نیروهای امنیتی در کردستان هر افسری در اقلیم کردستان که در زمان ورود داعش به استان نینوا در این استان فعالیت می کرده دستگیر کرده است.

به گزارش عین العراق نیوز وی تاکید کرد که دولت مالکی در سال 2014 بعد از ورود داعش به موصل دستور داد افسرهای وزارت کشور به اتهام فرار از خدمت بازداشت شوند، اما بعدا پارلمان عراق و دولت عبادی این دستور را لغو کردند و اجازه دادند بسیاری از افسرها به پست های خود برگردند. اما دستور مالکی در سال 2016 به دست اقلیم کردستان رسید و دولت کردستان به موجب این قانون در حال بازداشت تمامی افسرهایی است که در زمان ورود داعش به نینوا در این استان بودند یا از خدمت فرار کردند.

وی گفت: «تعدادی از این افسرها به محض ورود به خاک اقلیم طی روزهای اخیر دستگیر شده اند که دولت باید برای آزادی آنها تحرکات فوری انجام دهد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11  

کلید واژه ها: سوریه عراق سودان دونالد ترامپ کردستان عراق


نظر شما :