برای حل بحران عربستان و قطر

امیدی به میانجی گری های کویت نیست

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۹۵۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از دلایل سرسختی قطر، سرسختی «امیر والد»، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی است که به رغم این که قدرت را به پسرش تمیم تفویض کرده همچنان قدرتمندترین فرد در درون هیئت حاکمه قطر است.
امیدی به میانجی گری های کویت نیست

دیپلماسی ایرانی: منابع عربی می گویند که نسبت به حل بحران پیش آمده در روابط قطر با همسایگانش و دیگر کشورهای عربی ناامید هستند. به گفته آنها دلیل این ناامیدی به میانجی گری کویت باز می گردد که قرار است ظرف روزهای آینده به شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر پیام عربستان را منتقل کند که در آن شرایط ریاض برای پایان دادن به بحران پیش آمده ذکر شده است در حالی که هیچ امیدی نیست که قطر پاسخ روشنی به این پیام بدهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، به گفته این منابع یکی از دلایل سرسختی قطر، سرسختی «امیر والد»، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی است که به رغم این که قدرت را به پسرش تمیم تفویض کرده همچنان قدرتمندترین فرد در درون هیئت حاکمه قطر است. وی اصرار دارد که قبل از هر گونه مذاکره ای با ریاض تحریم ها و محاصره اعمال شده از سوی عربستان و متحدانش علیه قطر پایان یابد. عربستان با این شرط مخالف است و آن را قابل قبول نمی داند و این مساله می تواند به شکست میانجی گری کویت منجر شود.  

به گفته این منابع شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت تماس هایی با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان داشته که این تماس ها توانسته به راه حلی منجر شود که در صورتی که قطر به شرایط عربستان پایبند باشد، می تواند روابط با حالت عادی خود بازگردد. شرایطی که شرایط امارات و مصر و بحرین نیز محسوب می شود. در راس این شرایط پایبندی دوحه به مشارکت جدی در جنگ با تروریسم و سرمایه گذاری در این زمینه است. کویت اعلام کرده است که به تلاش های خود برای پایان دادن به بحران پیش آمده میان قطر و عربستان سعودی و متحدانش ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد این مساله در «درون خانواده شورای همکاری خلیج فارس» حل شود. کویت همچنین اعلام کرده است که قطر برای همکاری لازم برای حل بحران و رسیدن به تفاهم با کشورهایی که با آن قطع رابطه کرده اند، آمادگی دارد.

در پی قطع رابطه کامل عربستان و متحدانش با قطر، امیر کویت برای میانجی گری سفرهایی به ریاض و ابوظبی انجام داد و تلاش کرد راه حلی برای این بحران بیابد.

منابع عربی می گویند که شیخ صباح از طریق تماس هایی که در عربستان داشته به این نتیجه رسیده است که موفقیت میانجی گری اش به پذیرفتن قطر با شروط عربستان بستگی دارد که ریاض به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن از آنها نیست.

یک شخصیت عربی که از نزدیک میانجی گری های کویت را دنبال می کند در این باره می گوید که اگر قطر شرایط عربستان را بپذیرد، ریاض فضا را برای رفع قطعی روابط با آن باز می کند و تمهیداتی برای دیدار مسئولان عربستانی و قطری برای تعیین ضوابطی برای جلوگیری از صرف پول های قطر برای سازمان های تروریستی که معظم آنها با سازمان اخوان المسلمین مرتبط هستند، فراهم خواهد کرد. این فرد گفت که قطر با تکیه به حمایتی که از ایران و ترکیه به دست آورده است همچنان از پذیرفتن این شرایط سرباز می زند.

به نظر می رسد قطعی روابط کشورهای عربی با قطر با چراغ سبز ایالات متحده همراه بوده است، اگر چه کاخ سفید در تعامل با این بحران مواضع ضد و نقیضی داشته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متجده روز جمعه در سخنانی بعد از دیدار با رئیس جمهوری رومانی در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت که قطر یکی از حامیان بزرگ تروریسم است، در حالی که مدت کوتاهی بعد از آن رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در مواضعی متفاوت خواستار اقدامات فوری قطر برای کاهش تنش با همسایگانش شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر کویت


نظر شما :