بدون این که رسما از توافق هسته ای عقب نشینی کند

تلاش ترامپ برای محروم کردن ایران از مزایای برجام

۲۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۹۶۲۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ناظران امور امریکا می گویند که دولت دونالد ترامپ بر رویارویی با ایران با هدف کاستن از تاثیر منطقه ای آن تمرکز خواهد کرد ولی در عین حال توافق هسته ای را که موجب کاهش سرعت فعالیت های هسته ای ایران می شود و باعث می شود تا زیر نظر نظارت های بین المللی باشد، حفظ خواهد کرد.
تلاش ترامپ برای محروم کردن ایران از مزایای برجام

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک عربی در ایالات متحده گفتند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا عملیات فشار بر ایران از طریق اعمال تحریم های هدفمند به گونه ای که تهران از مزایای توافق هسته ای محروم شود را آغاز خواهد کرد بدون این که لازم باشد رسما بگوید از آن عقب نشینی کرده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این منابع می گویند که ترامپ اجرای طرح خود برای منزوی کردن ایران را آغاز کرده و می خواهد آن چه را به طور علنی در نشست امریکایی – اسلامی در عربستان در ماه می گذشته بیان کرد، اجرا کند. به این ترتیب او به طرف های عربش در شورای همکاری خلیج فارس این پیام را می دهد که دولتش به طور جدی قصد دارد ایران را محاصره کند و تحت فشار بگذارد و بیش از پیش در این رابطه به مواضع کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نزدیک شود.

ایران روز جمعه از تصویب تحریم های جدید مجلس سنای امریکا انتقاد و تاکید کرد که «اقدامات مقابل به مثل» لازم در این رابطه را انجام خواهد داد.

مجلس سنای امریکا روز پنج شنبه هفته گذشته با اکثریت قاطع قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن ایران به دلیل ادعای حمایت از تروریسم بین المللی و ادامه دادن به برنامه موشک های بالستیکش مورد تحریم های جدید قرار خواهد گرفت. این طرح باید به تصویب مجلس نمایندگان امریکا نیز برسد و دونالد ترامپ هم آن را امضا کند.

ناظران امور امریکا می گویند که دولت دونالد ترامپ بر رویارویی با ایران با هدف کاستن از تاثیر منطقه ای آن تمرکز خواهد کرد ولی در عین حال توافق هسته ای را که موجب کاهش سرعت فعالیت های هسته ای ایران می شود و باعث می شود تا زیر نظر نظارت های بین المللی باشد، حفظ خواهد کرد. برجام نقطه اختلافی عمیق باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده امریکا با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود، به اعتقاد عرب های منطقه خلیج فارس، توافق هسته ای، دست ایران را باز گذاشت تا در مقابل توقف سرعت برنامه هسته ای اش، نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

به غیر از دونالد ترامپ، شماری از نمایندگان امریکایی از دموکرات ها و جمهوریخواهان نیز توافق بین المللی هسته ای را که در ژوئن 2015 میان ایران و قدرت های بزرگ به امضا رسید مورد انتقاد قرار می دهند. حالا منتقدان برجام برای این که بتوانند جلوی نفوذ ایران را بگیرند و آن چه به ادعای آنها نقاط ضعف برجام می دانند، رفع شود، می خواهند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به اتهام حمایت از تروریسم مورد تحریم قرار دهند یا آن دسته از افرادی که گفته می شود در توسعه برنامه موشکی ایران دست دارند را تحریم کنند.

لندسی گراهام، نماینده جمهوریخواه کنگره امریکا در این باره ادعا کرد، «از زمان امضای توافق هسته ای، رفتار ایران نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.»

وی در ادامه افزود: «تحریم های جدید که قرار است به تصویب کنگره و دولت ترامپ نیز برسد، این پیام محکم را خواهد داد که وضعیت موجود با ایران به پایان رسیده است.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تصویب تحریم های جدید در سنای امریکا گفت: «ایران تدابیر لازم و اقدامات مقابل به مثل برای تامین منافع ملی خود را انجام خواهد داد.»

وی در ادامه افزود: «آن چه درباره برنامه موشک های بالستیک ایران گفته می شود، غیر مشروع و غیرقانونی است، و نیروهای مسلح ایران همچنان به دفاع از امنیت و منافع کشور ادامه خواهد داد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ برجام تحریم های جدید


نظر شما :