در سایه تنش ریاض با دوحه

ملک سلمان خطاب به نواز شریف: روشن کن با مایی یا با قطر؟!

۲۹ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۹۶۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه «دی اکسپرس تریبیون» که شاخه پاکستانی روزنامه امریکایی نیویورک تایمز است، روز چهارشنبه 14 ژوئن به نقل از یک مقام عالی رتبه دیپلماتیک نوشت که «ملک سلمان، پادشاه عربستان شخصا از نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به صراحت پرسیده است که آیا تو با مایی یا با قطر؟»
ملک سلمان خطاب به نواز شریف: روشن کن با مایی یا با قطر؟!

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی اقدامات عملی برای تحت فشار گذاشتن پاکستان برای اتخاذ مواضعی در جهت تایید مواضعش را آغاز کرده است. ریاض از اسلام آباد می خواهد که در بحران پیش آمده میان خودش، امارات متحده عربی و بحرین با قطر یکی را انتخاب کند، یعنی یا جانب قطر را بگیرد یا به جبهه عربستان بپیوندد. آن طور که نشریه نیوزویک، در شماره روز جمعه 16 ژوئن خود نوشته اسلام آباد تا کنون تلاش کرده در این قضیه بی طرف بماند و رد کرده است که جانب کسی را بگیرد.

از سوی دیگر روزنامه «دی اکسپرس تریبیون» که شاخه پاکستانی روزنامه امریکایی نیویورک تایمز است، روز چهارشنبه 14 ژوئن به نقل از یک مقام عالی رتبه دیپلماتیک نوشت که «ملک سلمان، پادشاه عربستان شخصا از نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به صراحت پرسیده است که آیا تو با مایی یا با قطر؟»

نگرانی های پاکستان

در حالی که پاکستان حمایت صریح از عربستان در بحران فعلی اش با قطر را رد کرده، برخی گزارش ها حاکی از آن است که سیاست متزلزل ترامپ در بعد خارجی ممکن است اسلام آباد را بر آن دارد که با استفاده از نفوذش برای حل بحران میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موافقت کند.

انزوای ناگهانی قطر از سوی کشورهای عربی شورای همکاری به ویژه عربستان باعث نگرانی پاکستان شده است، اسلام آباد که همانند ریاض متحد ایالات متحده امریکا محسوب می شود، دائما مورد اتهام حمایت از تروریسم قرار گرفته است. کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله افغانستان و هند که همسایگان پاکستان محسوب می شوند، این کشور را متهم به حمایت از گروه های مسلح تروریستی می کنند.

در گذشته و در زمانی که ایالات متحده فهمیده بود که پاکستان اسامه بن لادن، رهبر القاعده را در مجموعه ای در شهر ابوت آباد مخفی کرده است، به شدت از این کشور خشمگین شد و روابط دو کشور دچار دگرگونی شد. شاکیل افریدی، پزشک پاکستانی که به امریکایی ها کمک کرد تا مخفیگاه بن لادن را کشف کنند به اتهام خیانت به 33 سال حبس محکوم شد.

به نوشته نشریه نیوزویک، ایالات متحده و پاکستان تا چند سال همکاری نظامی با یکدیگر نداشتند تا این که در سال 2016 باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده به پاکستان پیشنهاد همکاری داد و به دنبال آن یک میلیارد دلار کمک نظامی و غیرنظامی به این کشور کرد. الآن دولت دونالد ترامپ در حال بررسی قطع بخش اعظم این کمک ها به پاکستان است. به گزارش شبکه تلویزیونی NDTV هند، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا در این باره گفته است: «رئیس جمهور به طور روشن و مشخص از ما درباره حجم و سطح حمایت و کمک ها به پاکستان پرسیده است. البته هنوز هیچ تصمیمی برای قطع کمک ها به پاکستان گرفته نشده است.»

مدت کوتاهی بعد از پایان سفر دونالد ترامپ به منطقه، کشورهای بحرین، امارات متحده عربی، مصر و عربستان سعودی تمامی روابط خود را با قطر قطع کردند و این کشور را متهم به همراهی و حمایت از تروریسم در منطقه کردند. از آن موقع تا کنون عربستان سعودی تلاش های مضاعفی را برای منزوی کردن این کشور کوچک شبه جزیره عربستان آغاز کرده است. مدت کوتاهی بعد از این قطعی روابط کشورهای موریتانی و کومور نیز به جمع عربستان و متحدانش پیوستند و مشابه همین اتهام ها را به قطر وارد کردند. قطر این اتهامات را به طور کامل رد کرده است. دوحه می گوید این حملات افتراآمیز و اظهارات سراسر کذب با هدف تحمیل اراده دیگران بر منافع ملی اش صورت گرفته است.

منبع: هافپست عربی/تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر پاکستان عربستان سعودی


نظر شما :