تاثیراتی که پکن روی بازار انرژی می‌گذارد

یوان‌های چینی برای جهان جدید

۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۹۱۱ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
در حالی که این غول آسیایی در حال حاضر در حال تدارک برنامه «یک کمربند، یک جاده» است که هدف آن نزدیکی کشورهای در حال توسعه به هم است.
یوان‌های چینی برای جهان جدید

نویسنده: زینت کلکوتالوا

دیپلماسی ایرانی: ونزوئلا تحریم های ایالات متحده را از طریق نفت در برابر وام با چین دور می زند. توافق نفت در برابر وام بین پکن و کاراکاس از تاثیر تحریم های ایالات متحده بر اقتصاد ونزوئلا کاسته است. بر همین اساس، دیویس والپاس، معاون وزیر خزانه دار ایالات متحده می گوید: «چین بزرگ ترین وام دهنده ونزوئلا است و از این کشور حمایت می کند». از آنجایی که چین پرداخت های خود را بر اساس بشکه نفت انجام می دهد، تعیین میزان وامی که به ونزوئلا می دهد بر اساس دلار ایالات متحده مشکل است.

اویل پرایس می نویسد که از چین دعوت شده است تا به انجمن کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب بپیوندد، درحالی که این غول آسیایی در حال حاضر در حال تدارک برنامه «یک کمربند، یک جاده» است که هدف آن نزدیکی کشورهای در حال توسعه به هم است. با وجود کمک های چین، ونزوئلا هنوز از انظر اقتصادی دچار مشکل است. مشکلات اقتصادی ونزوئلا با کاهش تولید نفت همراه بوده است و مشتریان نفت این کشور به دنبال یافتن نفت از کشورهای دیگر هستند. به عنوان مثال کوبا اخیرا قراردادی با الجزیره برای افزایش مقدار واردات نفت خود از این کشور آفریقایی امضا کرده است.

ونزوئلا بزرگ ترین مخازن نفتی دنیا را در خود جای داده است اما میزان تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۴۹ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. آژانس بین المللی انرژی، IEA می گوید که کاهش تولید نفت ونزوئلا سرعت گرفته و به عنوان بزرگترین کاهش نفت در سال ۲۰۱۷ مطرح شده است.

در چهار سال گذشته، تولید گاز طبیعی چین با بیشترین سرعت در حال افزایش بوده اما این میزان تولید گاز آن قدر نبوده است که بتواند تقاضای این کشور برای سوختی را برآورد کند که دولت برای مقابله با آلودگی هوا در نظر گرفته بود. این تنها دستکاری چین در دنیای انرژی نیست. بر اساس اداره ملی آمار سال گذشته تولید گاز در چین به رکورد ۱۴۷.۴ میلیارد متر مکعب یعنی ۸.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۶ رسید. از طرفی بر اساس تحقیقات شرکت ملی نفت چین، انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ تولید گاز در این کشور ۶  تا ۸ درصد افزایش یابد. بر همین اساس رویترز نوشته که نبرد چین علیه مه دود باعث شده که تقاضا برای سوخت بسیار بالا برود از این رو این کشور مجبور است یا به واردات گاز متکی باشد یا از طریق گاز طبیعی مایع یا از طریق انتقال با لوله. افزایش مصرف به خاطر اجباری است که از سال گذشته دولت برای کارخانجات و میلیون ها منزل برای جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی برای کاهش انتشارات خطرناک قرار داده است.

چین بزرگ ترین مصرف کننده انرژی دنیا، در سال ۲۰۱۶ بعد از افزایش سرمایه گذاری در ۲۰ سال گذشته، ششمین تولید کننده گاز طبیعی دنیا شد. البته مصرف گاز طبیعی این کشور در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۱۵ درصدی به ۲۳۷ میلیارد متر مکعب رسید. کارشناسان انتظار دارند که در سال ۲۰۱۸ تولید گاز چین ۸ درصد افزایش یابد. به این معنی که چین در سال ۲۰۱۸ به ۱۱۴ میلیارد متر مکعب گاز نیاز خواهد داشت. سال گذشته واردات گاز چین ۲۸ درصد افزایش یافت.

کارشناسان معتقدند که چین باید گاز طبیعی بیشتری تولید کند. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده می گوید که چین دارنده بزرگ ترین ذخایر گاز شیل دنیاست. البته بخش اعظمی از این گاز در شرایطی قابل دسترسی است که موضوع هزینه ها مطرح نباشد. از طرفی چین یکی از ده کشور دارنده منابع اثبات شده گاز طبیعی دنیاست و بر اساس آمار شرکت بی پی ۵.۴ ترییون متر مکعب گاز در این کشور وجود وجود دارد. چین سه حوزه گازی بسیار بزرگ دارد که ۹۰ درصد گاز این کشور را در خود جا داده است.

منبع: اویل پرایس/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: چین ونزوئلا گاز شیل


نظر شما :