جزئیات گفت وگوهای لودریان در تهران

وزیر امور خارجه فرانسه اعتراض کرد، گلایه شنید

۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۴۹۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
شمخانی و ظریف نسبت به پایبندی فرانسه به توافق هسته ای ابراز تردید کرده اند، و هر دو گفته اند در صورتی که اروپا و ایالات متحده نخواهند به توافق اهمیت دهند، ایران هم دیگر به آن اهمیت نخواهد داد، در این جا لودریان پاسخ داده که اگر قرار باشد به این سمت پیش برویم هیچ نیازی نیست به گفت وگو ادامه دهیم، و بهتر است که به فرانسه برگردم.
وزیر امور خارجه فرانسه اعتراض کرد، گلایه شنید

دیپلماسی ایرانی: یک منبع عالی رتبه فرانسوی به روزنامه الحیات گفته است که سفر هفته گذشته ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به تهران با این هدف انجام شد که پیام روشنی را به رهبران ایران بدهد که درباره مواضع فرانسه و اروپا و امریکا و کشورهای عربی و اسرائیل محاسبات اشتباهی نکنند، به ویژه با نزدیک شدن به موعد تصمیم رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم های هسته ای علیه ایران.  

این منبع در ادامه می افزاید که وزیر امور خارجه فرانسه به رهبران ایران گفته است که بر حفظ روابط دو جانبه با ایران و پشتیبانی از توافق هسته ای اصرار دارد و به آن پایبند است، و تهران باید به حفظ برجام پایبند بماند تا واشنگتن از این بابت مطمئن شود. همچنین مراتب نگرانی خود را از سیاست های ایران به خصوص در زمینه گسترش موشک های بالستیک و تقویت حضورش در منطقه که آن را تهدیدی برای خود می داند، ابلاغ کرد. این منبع همچنین می گوید که لودریان در دیدارهای جداگانه اش با حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به طور مفصل درباره برنامه های موشکی ایران در منطقه گفت وگو کرده و به آنها گفته است که این برنامه ها «قابل قبول نیست» و فرانسه تقویت توانایی و تامین موشک های بالستیک حوثی ها و حزب الله و حکومت سوریه را نمی پذیرد.  

این منبع همچنین می گوید که وزیر امور خارجه فرانسه از تهران خواسته است که از نفوذش بر حوثی ها استفاده کند تا متعاقب آن حملات هوایی عربستان نیز متوقف شود و دو طرف پای میز مذاکره بنشینند. این منبع همچنین می افزاید که لودریان گفته است که ایران در سوریه بر بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور تاثیر دارد و حضور نظامی آن در عرصه سوریه این فرصت را به آن می دهد تا بمباران غوطه را متوقف کند و بشار اسد را مجبور به مذاکره کند. ایران همچنین در لبنان صاحب قدرت است و می تواند سیاست خود را با تاثیرگذاری اش بر «حزب الله» پیش ببرد. لودریان تاکید کرده که سلاح حزب الله و سیاست هایی که در منطقه دنبال می کند غیر قابل قبول است.

این منبع همچنین می گوید که واکنش ایران روشن و قابل انتظار بود. شمخانی و ظریف نسبت به پایبندی فرانسه به توافق هسته ای ابراز تردید کرده اند، و هر دو گفته اند در صورتی که اروپا و ایالات متحده نخواهند به توافق اهمیت دهند، ایران هم دیگر به آن اهمیت نخواهد داد، در این جا لودریان پاسخ داده که اگر قرار باشد به این سمت پیش برویم هیچ نیازی نیست به گفت وگو ادامه دهیم، و بهتر است که به فرانسه برگردم، در این جا آنها لحن خود را تغییر می دهند و او را سرزنش می کنند برای این که بانک های فرانسوی از کار و تجارت در ایران حمایت نمی کنند و حاضر به تامین مالی داد و ستدها نیستند. در این جا وزیر امور خارجه فرانسه نسبت به وجود مشکلاتی در این رابطه اذعان می کند و می گوید که تلاش هایی برای رفع این مشکل در حال انجام است، و یادآور می شود که روابط تجاری فرانسه با ایران در طول دو سال گذشته چهار برابر شده است، به ویژه صادرات ایران به فرانسه، و پاریس با تهران قراردادهای متعددی در زمینه های انرژی و حمل و نقل و غیره امضا کرده که نشان می دهد فرانسه به توافق هسته ای پایبند است.

این منبع درباره پاسخ های طرف ایرانی می گوید که آنها گفته اند که «حزب الله» در ثبات منطقه نقش ایفا می کند و ایران از لبنان در برابر اسرائیل و داعش حمایت می کند چنان که حضور حزب الله در سوریه نیز برای مقاومت است، و حضور ایران در خاک سوریه نیز به تقاضای دولت قانونی سوریه صورت گرفته است. ایران همچنین خواستار بازگشت ثبات به سوریه شده و گفته است در صورتی که این ثبات برگردد در این صورت می توان درباره حکومت جدید در این کشور صحبت کرد، ایرانی ها تاکید کرده اند که در حال حاضر حضور اسد در راس قدرت کاملا مشروع و قانونی است.

این دیپلمات عالی رتبه سپس می گوید که لودریان بر اهمیت مذاکرات ژنو میان مخالفان سوری و نمایندگان حکومت این کشور تاکید کرده و گفته است که اوضاع انسانی در غوطه به هیچ وجه مناسب نیست، و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که همه مخالفین تروریست هستند، برای این که تعداد تروریست های موجود در این کشور بسیار محدود است، وی تاکید کرده است که ایران باید به اسد فشار بیاورد تا قطعنامه های شورای امنیت را اجرا کند.

درباره یمن، این دیپلمات عالی رتبه می گوید که طرف ایرانی گفته است که تلاش می کند حوثی ها را راضی کند که پشت میز مذاکره بنشینند، در حالی که رئیس جمهوری ایران بر مواضع همیشگی کشورش نسبت به پرونده های مختلف تاکید کرده، اما اصرار کرده است که باید توافق هسته ای حفظ شود و گفت و گو با فرانسه ادامه یابد. این دیپلمات از لودریان نقل قول می کند که جدول زمانی فوری ای طراحی شده که باید روی آن کار کرد تا در پرونده ها پیشرفت حاصل شود، به ویژه قبل از ماه مه که قرار است ترامپ درباره توافق هسته ای تصمیم بگیرد.

این منبع فرانسوی بعید می داند در وضعیت فعلی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه سفر قریب الوقوعی به ایران داشته باشد، و می گوید که فرانسه برای پیوستن به صف ایران و کره شمالی و روسیه پیمان های خود را به هم نمی زند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گشایش ترامپ به روی کره شمالی باعث می شود که ترامپ در پرونده هسته ای ایران بماند، می گوید که اگر واقعا ایالات متحده بخواهد به یک توافق عملی واقعی با کره شمالی بر سر پرونده هسته ای اش برسد باید توافق با ایران را حفظ کند، اما در صورتی که بخواهد توافق هسته ای با ایران را لغو کند در حالی که سازمان انرژی اتمی دائما به پایبندی ایران به توافق تاکید کرده است، در آن صورت این پیام را به پیونگ یانگ خواهد داد که توافق هسته ای با ایالات متحده هیچ ارزشی ندارد.  

منبع: الحیات / ترجمه: علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لودریان ایران و فرانسه


نظر شما :